نرخ ۳۵ درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درنشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

نرخ ۳۵ درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اصفهان

به گزارش ارک خبر:ابوطالب جلالی امروز در نشست خبری خود ضمن اشاره به فرا رسیدن هفته مهارت و ششم مردادماه روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار موثر است، و برنامه‌های فنی و حرفه‌ای در سال گذشته و سال جاری به طور یقین می‌تواند در بحث اشتغال تاثیرات جدی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: ایران کشور پهناوری است که ثروت طبیعی آن نخستین نکته‌ای ایست که می‌تواند ایجاد اشتغال کند، حق این کشور نیست که ما نرخ بیکاری حدود 14 درصدی را داشته باشیم و بنگاه‌ها و دستگاه‌های مسؤول باید حق مردم را به موقع پاسخ دهند؛ یکی از بهترین مزیت‌های ما رنج سنی و شرایط جوانان است که این فرصت را به کشور می‌دهند تا با مشارکت جدی شرایط مساعدی را رقم بزنند.

مدیرکل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: اگر مشکلاتی در اشتغال داریم در مقابل منابعی که داریم نشان از کم‌مهارتی افراد و جوانان است که اجازه مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی را به آن‌ها نمی‌دهد، امروز دغدغه بزرگی به نام اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عددی حدود 35 درصد است که نشان از عدم عملکرد درست در روند آموزش دارد.

به گفته جلالی، روند شکل‌گیری آموزش‌های مناسب در کشورهایی که امروز در تراز خوب اقتصادی قرار گرفتند و از نیروی انسانی مناسب استفاده می‌کنند این است که ابتدا با در نظر گرفتن وضعیت موجود، طرح‌های توسعه‌ای را نوشته‌اند و راستای سیاست‌های اشتغال، سیاست‌های آموزشی خود را تدوین کردند و این بدان معنی است که باید سیاست‌های آموزشی هر کشوری به تبع سیاست‌های اشتغال کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به وقوع این اتفاق در کشورهای توسعه یافته ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته امروزه شاهدیم که نرخ بیکاری پایین و رشد اقتصادی بالا است و مزیت‌هایی که از آن نام می‌بریم در این کشورها به شکل مناسبی فراهم شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تاکید کرد: اما در کشور ایران به جهت ناهمخوانی و نبود ارتباط منطقی و معناداری که به نگاه‌های آموزشی و سندهای توسعه و سند اشتغال در دستور کار سیاست‌گذاران است و هنوز شکل نگرفته موجب شده امروز به آنچه که انتظار داریم، دست پیدا نکنیم.

وی ابراز امیدواری کرد در صورتی که بتوانیم توافق بین این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها را داشته باشیم به طور یقین شرایط عالی خواهیم داشت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ماموریت این سیستم بر این است که بتواند با درک صحیح از محیط بیرون و مزیت‌های حوزه‌های متفاوت اجتماعی و  اقتصادی برنامه‌های آموزشی خود را در همان مسیر قرار دهد و حسن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر این است که در این آموزش‌ها سعی شده استانداردها برابر با استانداردهای شغلی شکل بگیرند.

جلالی با تاکید به استانداردهای شغلی یادآوری کرد: در استانداردهای شغل تکالیف و وظایفی تالیف شدند و در استانداردهای آموزشی هم همان موضوع‌ها و تکالیف شغلی مشخص شده‌اند، مهم‌ترین استانداردها تکالیف آموزشی را مشخص کرده، بنابراین هم راستا بودن استانداردهای آموزشی با استانداردهای شغلی، اصلی‌ترین مزیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر تمرین کار عملی و زنده از تکالیف شغلی است که در بحث‌های آموزشی موجود هستند، بدان معنا که ۸۰ درصد بسته‌های آموزشی به صورت عملی در کارگاه‌ها انجام می‌شود و همین اتفاق فرصت جدیدتری برای جوانان خواهد بود.

جلالی تصریح کرد: در صورتی که افراد تمرین واقعی کار را در بحث‌های آموزشی داشته باشند، ضریب اطمینان برای دسترسی به شغل را خواهند داشت، در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از ابتدای ورود فرد به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مورد مشاوره آموزشی و هدایت شغلی قرار می‌گیرد و در مشاوره ظرفیت‌های ارزیابی و استعدادیابی می‌شوند و با سنجش توان و علایق این ظرفیت‌های مورد ارزیابی واقعی قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: در مرحله بعدی ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای با توانایی به نوعی هم‌تراز شده و هدایت و مشاوره به شکل صحیح صورت می‌گیرد، هنگامی که توانایی اشخاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بعد از عبور از دالان مهارت‌ها دسترسی به شغل برای آنها فراهم می‌شود و در این مسیر سعی شده از کارشناسان مشاوره و کاریابی‌ها استفاده شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با تاکید به نقش کاریابی‌ها اذعان کرد: نقش کاریابی این است که محیط بیرونی و مطالبات کارفرمایان را بررسی و ارزیابی می‌کند و با ارزیابی افراد توانا و ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شناخت لازم در این زمینه را ارائه می‌دهد، به نوعی در این باره هم مطالبه وجود دارد و هم توانایی بالقوه افراد بررسی می‌شود و برنامه‌ها بر مبنای ظرفیت‌های آموزشی پیش می‌رود.

وی توجه به کارآفرینی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را مهم دانست و افزود: در مقوله کارآفرینی بسیاری از افرادی که در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش می بینند، ممکن است که در محیط‌های کاری توسط کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی به واسطه توانایی‌ها جذب کار شوند و البته تعدادی هم راغب هستند که فرصت‌هایی را برای خود فراهم کنند و شرایط کارآفرینی را برای دیگران ایجاد کنند.

جلالی ادامه داد: به همین دلیل تلاش بر این بوده که دوره‌های کارآفرینی و بسته‌های آموزشی کارآفرینی را در طول دوران آموزشی مهارتی برای هنرجوها قائل شویم و با دادن حداقل اطلاعات آمادگی شغلی را برای آنها مهیا کنیم که همین موضوع مزیت و تفاوت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با سایر آموزش‌ها به حساب می‌آید.

وی با برشمردن مراکز ثابت و سیار آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: مراکز ثابت شهری دارای امکانات سخت‌افزاری ویژه‌ای هستند و افراد از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند، گاهی اوقات جوانانی هم که  امکان دسترسی به این مرکز ثابت را به لحاظ محیط جغرافیایی ندارند، با ورود به برخی از محلات و ایجاد مراکز سیار بخش دوم آموزش‌ها در مراکز سیار روستایی به آنها ارائه می‌شود و آموزش روستاییان به منظور جلوگیری از پدیده خطرناک مهاجرت و حاشینه‌نشینی صورت می‌پذیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تاکید کرد: آموزش‌هایی هم برای افراد در حبس و زندانی در نظر گرفته‌ایم و این آموزش‌ها به منظور توانمندسازی این اشخاص برای داشتن فرصت شغلی در محیط بیرونی و پرهیز از انجام ناهنجاری‌ها صورت می‌پذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا