ذوب آهن اصفهان ۱۰۰هزار تن ریل به وزارت راه تا پایان سال تحویل می دهد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

ذوب آهن اصفهان  ۱۰۰هزار تن ریل به وزارت راه تا پایان سال تحویل می دهد
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان از تحویل ۱۰۰ هزار تن ریل ملی به وزارت مسکن ، راه و شهرسازی تا پایان امسال خبر داد.
احسان دشتیانه دلیل تأخیر در تحویل ریل ملی به راه‌آهن را مشکلات ضمانت‌نامه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: قرارداد ذوب آهن با شرکت راه‌آهن به صورت ارزی بود که آن را به ریالی تبدیل کرده‌ایم، همچنین در ضمانت‌نامه‌ها هم مشکلاتی بوجود آمد که برای حل آن احتیاج به زمان داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در ماه جاری بازرسان راه‌آهن به ذوب‌آهن آمده و روند تولید ریل ملی آغاز خواهد شد، افزود: البته پیش از این نیز ذوب‌آهن به صورت آزمایشی 3 هزار تن ریل برای مصارف داخلی خود تولید کرده بود.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری 40 هزار تن ریل مورد نیاز راه‌آهن را تحویل خواهیم داد، تصریح کرد: قرار است 40 هزار تن ریل نیز برای شرکت ساخت و توسعه زیربنایی تولید کنیم . در مجموع باید گفت ذوب‌آهن تا پایان امسال 100 هزار تن ریل تولید و در اختیار وزارت راه قرار خواهد داد.
دشتیانه تصریح کرد:‌از دولت درخواست می‌کنیم در قراردادهای بعدی بودجه نقدی را برای وزارت راه در نظر بگیرد تا خرید ریل‌ها به صورت نقدی انجام شود. در حال حاضر ما برای گشایش فاینانس داخلی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم که در این رابطه نیز باید اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود : ذوب آهن اصفهان سرمايه گذاري سنگيني براي پروژه توليد ريل انجام داده و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ساير مصرف كنندگان ريل در كشور هم  از خطوط نورد ريل و آزمايشگاه هاي مدرن متصل به آن كه همگي بر اساس استانداردهای روز دنيا و تكنولوژي آلمان مي باشد بازدید نموده اند و مي توانند اين موارد را تاييد كنند.
دشتیانه اظهار داشت : يكي از عمده ترين دلايل  نام معتبر ذوب آهن اصفهان كيفيت بالاي محصولات اين شركت  با قدمت٥٠ ساله است و همين نگاه سختگيرانه كيفي و توجه ويژه به مسئوليت هاي اجتماعي ، ورود محصولات این شرکت به بازار با كيفيتي كمتر از عالي را امكانپذير نمي داند. بطور قطع اگر مشابه آنچه دماي نزديك به ٥٧ درجه اي خوزستان بر سر برخي ريل هاي وارداتي آورد و مشکلاتی برای حمل و نقل ریلی ایجاد نمود ، براي محصولات ذوب آهن رقم بخورد براي اين شركت قابل قبول نيست لذا ذوب آهن اصفهان توليد بالاتر از سطح استاندارد را سرلوحه كار خود قرار داده است.
وی گفت : در حال حاضر ، خوشبختانه تولید ریل 46E2 يا اصطلاحاً  U33 بطور كامل عملياتي و آماده توليد انبوه مي باشد . و درصورتي كه مصرف كننده بتواند تامين مالي را محيا نمايد هيچگونه مشكلي برای تولید این محصول وجود ندارد. شایان ذکر است اولین قرارداد فروش ریل ملی (27 مهر ماه 95) با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل ذوب آهن اصفهان جهت تحویل 40  هزار تن ریل u33امضا شد. درخصوص ريل 60E1 و 54E1 يا همان UIC60 و UIC54 توليد آزمايشي با موفقيت كامل  انجام و ملزومات توليد انبوه در دست اقدام است اما مطمئنا تا تحويل ٤٠ هزار تن ريل قرارداد نخست انجام نشود مراحل بعد عملياتي نخواهد شد.
معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان در خصوص این شایعه که تولید تیرآهن بال پهن جذابیت بیشتری نسبت به ریل برای ذوب آهن اصفهان دارد ، گفت :  نورد ٦٥٠ ذوب آهن از توانايى توليد ٤٠٠ هزارتن ریل و انواع تيرآهن هاي بال پهن و بال نيم پهن در سايزهاي  مختلف برخوردار است. همچنين مصارف مربوط به تيرآهن هاي سنگين هم محدود و اصلا امكان توليد صرف اين كالا در نورد ٦٥٠ بدليل محدوديت بازار وجود ندارد در نتيجه اين تحليل كه بدليل جذابيت توليد تيرآهن ، ذوب آهن اقدام به توليد ريل نمي كند ، اطلاعاتی نادرست براي توجيه وارادت است.
دشتیانه افزود : در واقع مشكل اصلي شركت توسعه زير ساخت و راه آهن جمهوري  إسلامي براي خريد ريل از  ذوب آهن مسئله امكان واردات با فاينانس و عدم توانايى در پرداخت نقدي به ذوب آهن مي باشد و اعلام مي كنند كه دولت براي اجراي پروژه ها ي ريلي به جاي بودجه نقدي أوراق در اختيار قرار مي دهد . در حالیکه امكان توليد ريل با أوراق  وجود ندارد.
وی در پایان گفت : هرچند تلاش ذوب آهن اصفهان بر تامين نياز داخلي است و بويژه تامين نياز شركت هاي دولتي كه بر توسعه زيرساخت هاي ملي تمركز نموده اند اما با اين وجود و بطور قطع درصورت عدم توافق، برنامه ريزي براي اجابت درخواست هاي متفرقه داخلي و درخواست هاي صادراتي  عملياتي خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا