عملیات اجرایی دفن پسماند به روش نوین در استان بوشهر آغاز می شود

سرویس خبری روزنامه ارک- بومعاون امور عمرانی استاندار بوشهر از آغاز عملیات اجرایی دفن پسماند به روش نوین در شش شهر استان بوشهر در سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، محمد حسن باستی در نخستین نشست کارگروه پسماند استان بوشهر در سال ۹۴، اظهار داشت: پسماند، مقوله‌ای اجتماعی است که ارتباط نزدیکی با زندگی مردم دارد و دستگاه‌های مسئول و مرتبط باید، توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.

انتقاد از وضعیت کنونی دفن پسماند در استان بوشهر

وی با انتقاد از وضعیت کنونی دفن پسماند در استان بوشهر، تصریح کرد: در شهرهای استان به مسئله پسماند کمتر پرداخته شده و اهمیت این موضوع جدی گرفته نشده است که این یک ضعف برای استان به شمار می رود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه همه راهکارهای قانونی برای دفن صحیح و استاندارد پسماند به عنوان مصوبه در اختیار استان ها قرار گرفته است، بیان کرد: هرچند در همین مصوبه تنگناهایی وجود دارد و در ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه، تامین اعتبار مالی اجرای دفن پسماند به شیوه نوین و استانداردهای جهانی، پیش بینی نشده است اما نمی توان صورت مساله را پاک کرد.

باستی ادامه داد: برآوردهای به عمل آمده نشان می‌دهد که تنها برای دفن پسماند به روش نوین در یکی از شهرهای استان، مبلغ ۴۷ میلیارد تومان نیاز است اما به محل تامین چنین بودجه‌ای در هیچ جای برنامه پنجم توسعه اشاره نشده است.

وی افزود: با وجود همه این کاستی‌ها نباید از تاثیرات منفی دفن غیر اصولی پسماند بر زندگی مردم غافل شد و برای به حداقل رساندن مخاطرات دفن پسماند باید اقدام شود.

شهرستانی کردن دفن زباله

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با بیان اینکه نیاز نیست برای همه ۳۷ شهر استان، سایت دفن زباله در نظر گرفته شود، اظهار داشت: می توان نسبت به شهرستانی کردن دفن زباله اقدام کرد و برای این کار اولویت با شش شهر استان است که مطالعات پسماند آنها به اتمام رسیده و جانمایی مکان دفن پسماند در آنها انجام شده است.

محمدحسن باستی با اشاره به اینکه حجم تولید زباله در بوشهر بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن در روز است و باید بر اساس حجم تولید زباله، عملیات اجرای دفن پسماند در شهرها اولویت بندی شود، اضافه کرد: تکلیف مکان دفن پسماند شهر بوشهر باید تا ۲ ماه آینده مشخص شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بالا بودن سرانه تولید زباله در استان نسبت به میانگین کشوری
وی با اشاره به اینکه برازجان روزانه ۱۰۰تن زباله تولید می‌کند، از بالا بودن سرانه تولید زباله در استان نسبت به میانگین کشوری آن، خبر داد و شهر برازجان را اولویت دوم اجرای دفن پسماند به شیوه نوین در استان خواند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: نوع زباله و کیفیت بازیافت در استان، بعضا با سایر نقاط کشور متفاوت است لذا برای مکان یابی اجرای طرح پسماند باید طوری عمل شود که هزینه حمل و نقل بر سایر هزینه های شهرداری‌ها، افزود نشود.

انتخاب جانمایی دفن پسماند با تایید محیط زیست استان باشد
محمدحسن باستی تاکید کرد: نقاطی که برای جانمایی دفن پسماند انتخاب می شوند باید مورد تایید اداره کل محیط زیست استان باشد و در شرح خدمات مطالعات پسماند، دقت شود که این نقاط، منابع اندک آب استان را دچار مخاطره نکنند.

وی بیان داشت: شهرهایی که تا کنون مطالعات پسماند آنها انجام شده، باید امسال طبق زمانبندی قابل قبول به سمت اجرایی شدن بروند و شهرهایی هم که مطالعات آنها در زمینه پسماند تا کنون انجام نشده در سال جاری پیگیری شوند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر، با تاکید بر اینکه انتظار می رود مقوله پسماند بیش از گذشته در استان جدی گرفته شود افزود: در صورت اجرای اصولی این طرح می توان از آن به عنوان یک فرصت برای ارائه خدمت استفاده کرد و حتی با روش های جدید می توان از پسماند، برای تولید انرژی برق اقدام کرد اما در صورت دفن غیر استاندارد پسماند، این فرصت می تواند به یک تهدید، تبدیل شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا