کسب رتبه نخست کشوری در نخستین جشنواره ملی فناوری آب، بهره وری و بازچرخانی و دریافت جایزه ویژه بنیاد ملی نخبگان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

با همت مخترع جوان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان محقق شد:
کسب رتبه نخست کشوری در نخستین جشنواره ملی فناوری آب، بهره وری و بازچرخانی و دریافت جایزه ویژه بنیاد ملی نخبگان
نخستین جشنواره ملی فناوری آب، بهره وری و بازچرخانی با حضور مسئولین ارشد کشوری، فناوران، مخترعین، شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای توسعه فناوری در دانشگاه فردوسی شهر مشهد برگزار شد.
در این جشنواره، دستگاه «دوزینگ پمپ خورشیدی پودر کلر» اختراع کارشناس آب و فاضلاب روستایی شهرستان نطنز در زمره اختراعات برگزیده قرار گرفت و جایزه ویژه بنیاد ملی نخبگان را به خود اختصاص داد.
محمدتقی اسفیدانی مخترع این دستگاه با بیان اینکه دستگاه دوزینگ پمپ برنامه پذیر خورشیدی پودر کلر را اختراع کرده است، اظهار کرد: با ساخت این دستگاه، کلرزنی آب شرب که یکی از متداول‌ترین روش‌های گندزدایی آب است بر اساس تزریق پودر خشک، با دقت بسیار بالا امکان‌پذیر است.
اسفیدانی با اشاره به ابزارهای چندگانه کنترلی این دستگاه از جمله کنترل دورانی و برنامه‌پذیری زمانی آن افزود: کنترل‌پذیری بالای این دستگاه کاربری آن را برای محدوده‌های مختلف دبی آب و غلظت کلر تزریقی امکان‌پذیر کرده است، رابط کاربری این دستگاه امکان دریافت پارامترهای لازم جهت کلرینه کردن مطلوب آب را میسر کرده است؛ همچنین برای این دستگاه حالت اتوماتیک آلودگی شبکه و کلرزنی دستی نیز در نظر گرفته‌شده است که در مواقع بحرانی بسیار پرکاربرد است.
کارشناس بهره‌برداری آبفار نطنز با بیان اینکه توان مصرفی این دستگاه کمتر از 1 وات و متناسب با دبی مصرفی آب است، گفت: انرژی مورد نیاز این دستگاه از طریق انرژی تجدید پذیر خورشیدی تأمین می‌گردد و با توجه به مصرف بسیار کم، در طراحی آن 10 روز پشتیبانی هوای ابری نیز در نظر گرفته‌شده است
وی با بیان اینکه دستگاه مذکور هم‌اکنون بر روی سیستم آب آشامیدنی روستای طامه شهرستان نطنز قرارگرفته و به‌ خوبی جواب داده گفت: مراحل ثبت اختراع این دستگاه، در مرکز مالکیت معنوی ایران اجرا شده است و تجاری‌سازی آن آغاز به زودی خواهد شد.
محمدتقی اسفیدانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، مدرس دانشگاه، عضو بنیاد ملی نخبگان و نویسنده چندین عنوان مقاله در مجلات معتبر ISI و کنفرانسهای بین‌المللی و داخلی است و تاکنون چندین طرح ابتکاری را به مرحله اجرا درآورده است.

دکمه بازگشت به بالا