۳ اثرتاریخی آذربایجان غربی برای ثبت جهانی معرفی شد

پایگاه خبری ارک خبر-ارومیه:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی:

۳ اثرتاریخی آذربایجان غربی برای ثبت جهانی معرفی شد

  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از معرفی سه اثر تاریخی و باستانی برای ثبت جهانی خبر داد.

ارک خبربه نقل ازمهر:جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سهم ایران هر سال برای ثبت جهانی آثار یک اثر تاریخی است که در این راستا پرونده سه اثر تاریخی آذربایجان غربی تهیه و به تهران ارسال شده اظهارداشت: تپه باستانی و تاریخی حسنلو، دژ بسطام و منظرفرهنگی شهر ماکو است.

وی با بیان اینکه مرمت و ساماندهی این سه بنای تاریخی هر سال در حال انجام است افزود: مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی در تپه تاریخی حسنلو و نیز قلعه تاریخی بسطام در حال انجام بوده و همچنان ادامه دارد.

جباری با انتقاد از عدم تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی در استان به خصوص تپه باستانی و تاریخی حسنلو عنوان کرد: نقشه برداری جهت تعیین حریم به وسعت ۴۰۰ هکتار و عملیات مستمر حفاظتی و مرمتی انجام شده ولی هنوز تعیین حریم و عرصه آن اجرایی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی وی با اشاره به اهمیت و و موقعیت پایگاه تاریخی حسنلو اظهارداشت: این پایگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تاریخی شمالغرب و ملی کشور محسوب شده که می‌تواند به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های باستان شناسی معرفی شود.

جباری ادامه داد: با تعیین حریم این اثر تاریخی به همراه سایر آثار تاریخی استان ضمن جلوگیری از دخل و تصرف و تخریب آن‌ها از ورود و خروج احشام و آسیب جدی به آثار تاریخی به خصوص تپه حسنلوی نقده جلوگیری می‌شود.

وی پایگاه حسنلو را دارای ظرفیت‌های فراوان علمی ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، این پایگاه می‌تواند به عنوان قطب باستان شناسی در سطح کشور مطرح شده و با انجام فعالیت‌های مختلف حفاظتی، مرمتی، گردشگری و کاوش باعث بالابردن سطح علمی علاقه مندان و معرفی بیش از پیش این اثر شود.

سومین محوطه اورارتویی جهان در راه ثبت جهانی

جباری با بیان اینکه دژ یا قلعه بسطام سومین محوطه اورارتویی جهان در چایپاره دیگر اثر تاریخی است که مقدمات و پرونده لازم برای ثبت جهانی انجام و به تهران ارسال شده است افزود: قلعه باستانی یا دژ بسطام از بزرگترین محوطه‌های باستانی اورارتویی جهان به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عنوان کرد: این قلعه که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، در بالای کوهی در کنار روستای بسطام قرار گرفته و دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که به دره پایین آن اشراف کامل دارد.

جباری از راه اندازی مرکز باستان شناسی بین المللی در مجموعه باستانی و تاریخی دژ بسطام در چایپاره خبر داد و افزود: راه اندازی این حوزه فرهنگی و پژوهشی که نقش مهمی در مطالعه تاریخ گذشتگان و یادگاران نیاکان این مرز و بوم و معرفی تاریخ منطقه دارد می‌تواند به یک کانون مهم برای تولید دانش، گردشگری و کارآفرینی پایدار در کشور و استان تبدیل شود.

وی منظر فرهنگی شهر ماکو را از دیگر آثاری برشمرد که برای ثبت جهانی مقدمات آن فراهم شده است و گفت: با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو، پرونده ثبت جهانی این اثر تهیه و به تهران ارسال شده است.

منظر فرهنگی ماکو نماینده ایران برای ثبت در فهرست آثار جهانی

جباری اضافه کرد: ماکو یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است که در ناحیهٔ شمال خاوری این استان واقع شده است. شهرستان ماکو دارای چشم اندازی کوهستانی است و مراتع سرسبز دامنه کوه‌های آن را فرا گرفته‌اند.

وی یادآور شد: چشمه‌های آب گرم، آبشارها، مناطق حفاظت شده و شکارگاه‌های منطقه به همراه کلیساهای قدیمی مانند: قره کلیسا (کلیسای طاطاووس)، کاخ‌ها و عمارت ها از جمله کاخ باغچه جوق و عمارت کلاه فرنگی ماکو، پل‌ها صخره‌ها، گورستان‌ها، مقبره‌های قدیمی، قلعه‌ها و شهرهای باستانی چون: شهر اورارتویی بام فرهاد از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مهم منطقه هستند.

جباری افزود: با توجه به قابلیت‌های تاریخی آذربایجان غربی ظرفیت ثبت آثار استان در فهرست آثار جهانی وجود دارد اما به علت محدودیت معرفی تنها یک اثر تاریخی و یک اثر طبیعی از طرف هر کشور، اداره کل میراث فرهنگی برای سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ پرونده منظر فرهنگی ماکو که ترکیبی از آثار تاریخی و طبیعی است را برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تمامی تلاش ها برای مرمت، ساماندهی و آماده سازی این سه اثر مهم تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار جهانی در حال انجام است افزود: امیدواریم با ثبت یکی از این سه اثر تاریخی بتوانیم جایگاه تمدن و تاریخ ایران و استان را به جهانیان بهتر و بیشتر معرفی کنیم.

از ابتدای سال گذشته تاکنون ۶۰ اثر تاریخی در استان ثبت ملی شده و ۱۵ اثر دیگر در انتظار ثبت قرار دارند که این امر تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

تاکنون یک هزار و ۵۲۰ اثر از آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان در ردیف آثار ملی و ۲ اثر تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران نیز در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است که از این حیث در رتبه هفتم تا هشتم کشور قرار داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا