توزیع ۷۰ میلیون دز واکسن طیور/کنترل تب برفکی در البرز

پایگاه خبری ارک خبر-البرز:

نیمه نخست سال جاری انجام شد:

توزیع ۷۰ میلیون دز واکسن طیور/کنترل تب برفکی در البرز

 مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به توزیع ۷۰ میلیون دز واکسن طیور در استان خبر داد.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، علی‌اصغر شریفی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح یکشنبه برگزار شد، بابیان اینکه طی شش ماهه اول سال جاری بالغ‌بر ۷۰ میلیون دز واکسن طیور توزیع‌شده است، اظهار کرد: در این مدت ۹۲۲ هزار معدوم‌سازی مرغ تخم‌گذار صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ هزار رأس دام سبک و سنگین استان تحت نظارت بر استحصال گوشت قرمز قرارگرفته‌اند، افزود: ۲۵ هزار و ۶۴۷ مورد بازدید از مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های گوشتی انجام‌گرفته است.

۳۶ هزار کیلوگرم فرآورده های دامی در البرز معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی البرز بیان کرد: در نیمه نخست سال جاری بیش از ۲۴۵ هزار کیلوگرم فرآورده ضبط‌شده و بیش از ۳۶ هزار کیلوگرم فرآورده معدوم شده است.

شریفی بابیان اینکه طی مدت‌زمان یادشده ۲۷ هزار و ۱۴۰ مورد واکسیناسیون بروسلوز دام سنگین همچنین ۲۵ هزار و ۳۸۷ مورد واکسیناسیون بروسلوز دام سبک در استان انجام‌گرفته است، تصریح کرد: در این مدت بیش از ۴۸ هزار تست سل و خون‌گیری از دام بزرگ صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه بیش از  ۹۹ هزار مورد تزریق تب برفکی در دام سنگین و ۲۶۵ هزار مورد تزریق این نوع واکسن در دام سبک اجرایی شده است، افزود: بیش از ۶۶۸ هزار نوبت واکسن علیه بیماری‌های واگیر تزریق‌شده است.

صدور یک میلیون تخم مرغ نطفه دار از البرز

مدیرکل دامپزشکی البرز میزان واکسیناسیون آبله در دام سبک را ۳۲۷ هزار و ۷۱۴ مورد اعلام کرد و گفت:جایگاه‌های نگهداری دام استان نیز در مساحتی بالغ‌بر ۷۹۳ هزار مترمربع سم‌پاشی شده است.

وی سم‌پاشی دام سبک و سنگین را ۱۲۴ هزار رأس دام سبک و سنگین عنوان کرد و یادآور شد: بیش از دو میلیون و ۵۵ هزار قطعه پولت، یک‌میلیون و ۵۶ هزار تخم‌مرغ نطفه‌دار و ۳۸ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در نیمه نخست سال جاری صادرشده است.

شریفی میزان شیر صادراتی به استان‌های کشور را بیش از ۴۳ میلیون کیلوگرم اعلام کرد و افزود: صادرات هزار و ۵۷۰ کیلوگرم خرچنگ دراز آب‌شیرین‌کن، هزار و ۷۴۵ کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۱۴ رأس تلیسه، ۱۹ هزار و ۸۷۲ کیلوگرم ماهی منجمد و ۷۶ فقره خروج حیوان از کشور از اقدامات اداره کل دامپزشکی البرز در شش ماهه نخست سال جاری محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور دو نقش اصلی و اساسی در راستای حفظ جمعیت دامی و ارتقای بهداشت فرآورده‌های غذایی حاصل از این جمعیت دامی را بر عهده دارد.

کنترل بیماری تب مالت و تب برفکی در البرز

وی با اشاره به اینکه میانگین سالانه بین ۶ تا ۷ وعده هر دام را مورد ویزیت و درمان قرار می‌دهیم، تصریح کرد: از طریق مراقبت‌های خود میزان شیوع بیماری‌های اختصاصی و مشترک دام و انسان کاهش داده‌شده است، موفقیت‌های حاصله به سبب تمام مراقبت‌های انجام‌گرفته محقق شده است.

شریفی به برنامه‌ریزی واکسیناسیون دام و طیور در استان البرز، کنترل بیماری تب مالت و تب برفکی اشاره کرد و گفت: استان البرز و کشور تا حد زیادی از آسیب‌های کمتری به‌واسطه بیماری‌های یادشده برخوردار بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه بسیاری از واکسن‌ها وارداتی هستند اما خوشبختانه با حضور به‌موقع توانسته‌ایم فاز اول تب برفکی به‌صورت رایگان انجام دهیم، تصریح کرد: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در حال اجرایی شدن است.

وی با تأکید بر اینکه با حضور به‌موقع و سم‌پاشی توانسته‌ایم از بروز بیماری «سی.سی.اچ.اف» (تب کریمه کنگو) در استان البرز جلوگیری کنیم، اظهار کرد: نظارت‌های دقیق در مراکز کشتارگاه‌ها سبب شده ازنظر امنیت غذایی در شرایط مناسب و مطلوبی به سر بریم.

اشتغال ۷۰۰ دامپزشک در استان البرز

مدیرکل دامپزشکی استان البرز بیان کرد: طی سال جاری بیش از ۲۵ هزار بازدید از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی در سطح استان البرز صورت گرفته است که آثار مفیدی را به همراه داشته است.

وی کشتار طیور به میزان ۸ میلیون قطعه، دام سبک به تعداد ۹۱ هزار رأس ‌و دام سنگین به میزان ۱۲ هزار رأس را ازجمله اقدامات انجام‌گرفته در سال جاری برشمرد و گفت: وحدت خوبی بین نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان البرز وجود دارد.

شریفی در ادامه استان البرز را به‌عنوان استانی مطرح در بخش دامپزشکی معرفی کرد و یادآور شد: سومین رتبه در بحث کلینیک‌های تخصصی از آن استان البرز شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز رتبه نهم در بخش تولید شیر را از دیگر موفقیت‌های کسب‌شده در استان البرز مطرح کرد و گفت: البرز با کسب رتبه چهارم در تولید تخم، رتبه ۷ در بخش کشتار مرغ و اشتغال بیش از ۷۰۰ دامپزشک در جایگاه ویژه‌ای قرارگرفته است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا