طرح تصفیه پساب خاکستری در خوابگاه های دانشگاه اصفهان اجرا شد

پایگاه خبری ارک  خبر-اصفهان:

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان:

طرح تصفیه پساب خاکستری در خوابگاه های دانشگاه اصفهان اجرا شد

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان از اجرای طرح تصفیه پساب خاکستری در مجموعه خوابگاه های این دانشگاه برای نخستین بار در کشور خبر داد.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان افزود: در سال ۹۶ یکی از موارد مورد بحث تصفیه پساب خاکستری بود. با این طرح توانستیم آب مجموعه خوابگاه‌ها را که میزان مصرف آب خاکستری آن‌ها زیاد بود از بخش اب سیاه جدا و تصفیه کنیم.
وی گفت: تصفیه آب خاکستری که شامل آب روشویی و حمام است در دانشگاه از سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و تصمیم بر این شد ابتدا اب خاکستری از اب سیاه و غیر قابل استفاده جدا شود و پس از تصفیه مورد استفاده کشاورزی قرار گیرد.
میرخانی تاکید کرد: از نظر استانداردهای سلامت این آب از نظر شیمیایی و بیولوژیک مشکلی ندارد و برای مصارف ابیاری کشاوزی قابل استفاده است.
وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز پکیج تصفیه هزینه شده است، تصریح کرد: پس از راه اندازی پکیج تصفیه آب خاکستری در بخش خابگاه های دانشجویی دانشگاه، تاکنون توانسته ایم ۲۰۰ مترمکعب آب را دوباره به چرخه بازگردانیم و مورد استفاده کشاورزی و ابیاری فضای سبز دانشگاه قرار دهیم.
وی همچنین ادامه داد: با همکاری شرکت آبفا استان بیش از ۳۵۰میلیون تومن از هزینه این تصفیه خانه را از شرکت آبفا تامین کردیم.
میرخانی خبر داد: در فکر راه اندازی پکیج دیگر هستیم چون این پکیج کفاف تصفیه کامل را نمی دهد. علاوه بر انکه در نظر داریم آب خاکستری منازل مسکونی را هم جدا و تصفیه کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از دغدعه های امروز بشر محیط زیست است، افزود: دانشگاه در تلاش است دین خود را در قبال محیط زیست ادا کند چراکه ما معتقدیم انسانهای عصر حاضر در قبال محیط زیست مسئولیم و نتوانسته ایم دین خود را بخوبی ادا کنیم؛ و برای این کار یکی از طرح‌هایی که دانشگاه پیگیری می‌کند طرح تصفیه پساب خاکستری است.
معاون اداری مالی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در این راستا دانشگاه شورای مدیریت سبز را تشکیل داده که در ۲ بخش فرهنگ سازی و آموزش فعالیت های گسترده ای آغاز کرده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای سبز گفت: این شورا در دانشگاه اصفهان به ریاست رییس دانشگاه و نائب رییسی معاون اداری و مالی تشکیل شده است.

میرخانی ادامه داد: در حوزه آموزش با ایجاد کانون های فعال محیط زیست فعالیت هایی در جهت آموزش انجام شده و در بخش اجرا در سال گذشته دانشگاه اصفهان به عنوان اولین دانشگاه برتر سبز انتخاب شد.
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه تابستان امسال حدود 30 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی، بهسازی و تعمیرات خوابگاه های دانشگاه اصفهان هزینه شده است، گفت: این اعتبار نسبت به تابستان سال 92 حدود 15 برابر شده است.
وی تصریح کرد: امسال نیز 115 میلیارد ریال برای بازسازی، تعمیرات و تامین تجهیزات دانشگاه اصفهان در نظر گرفته شده که تاکنون 75 میلیارد ریال آن اجرا و هزینه شده است.
میرخانی با اشاره به اضافه شدن 2 هزار و 200 متر مربع به فضای خوابگاهی دانشگاه اصفهان در سالجاری با کمک یکی از خیران، گفت: اعتقاد و رویه ما بر این است که ابتدا باید ساختمان جدیدی ساخت و سپس ساختمان های فرسوده را تخریب کرد.
به گفته وی اجرای قنات در دانشگاه به شیوه سنتی یکی دیگر از راههای تامین آب مورد نیاز کشاورزی دانشگاه است.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار اینچ آب از طریق قنات ها بازیابی کرده ایم، ادامه داد: با احداث این قنات های سنتی آبهای مازاد بر مصرف گیاهان را جمع آوری می کنیم ومورد استفاده کشاورزی قرار می دهیم.

معاون اداری مالی دانشگاه  افزود: برای احداث این قنات ها هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان صرف شده است.
به گفته میرخانی استفاده از آبیاری قطره ای و بارانی یکی دیگر از راههای دانشگاه در جهت صرفه جویی در مصرف آب بوده است که دانشگاه تاکنون ۴۰ هکتار از فضای سبز دانشگاه را به این صورت آبیاری می کند.

وی با بیان اینکه صد و بیست هکتار فضای سبز در داخل دانشگاه وجود دارد گفت: این میزان حدود ۶۰ درصدفضا را شامل می شود که در تصفیه هوای شهر تاثیر بسزایی دارد؛ اعتقاد داریم که دانشگاه تنها محل آموزش و پژوهش نیست، بلکه محل خدمت رسانی به شهر نیز است.
وی در خصوص انهدام زباله های دانشگاه گفت: برای انهدام زباله های دانشگاه با همکاری شهرداری اصفهان اقداماتی صورت گرفته است، علاوه براینکه طرح های پژوهشی هم در این راستا در دانشگاه اجرا شده و در دستور کار قرار گرفته است.
میرخانی در خصوص خابگاه های دانشگاه اصفهان بیان کرد: برخی از بخش های خابگاههای دانشجویی با قدمتی ۴۰ ساله در اختیار دانشجویان قرار گرفته است همین امر لزوم رسیدگی را بیشتر می کند.
وی اعلام کرد: رسیدگی به امور خابگاه و تعمیر و بازسازی جزو اولویت های اول معاونت قرار گرفت و بحث تجهیزات را دستور کار قرار دادیم.
میرخانی با بیان اینکه امسال حدود  سه میلیارد تومان هزینه تحهیز خابگاهها شده است، تصریح کرد:  تاین مبلغ هزینه ای معادل ۱۵ برابر چهار سال گذشته است.
در راستای ساخت خابگاههای دانشجویی را در دستور کار قرار دادیم اما استراتژی ما این است که اول ساختمان جدید بسازیم و بعد ساختمان های فرسوده را از رده خارج کنیم.
وی با تاکید بر لزوم همکاری خیرین در احداث مراکز دانشگاه اظهار کرد: استراتژی دانشگاه تکمیل مجموعه خوابگاه ها بوده که به کمک خیرین ۲۲۰۰ متر مربع به مجموعه خوابگاه ها اضافه شده و آماده بهره برداری است که هزینه ۵۰ درصد آن را خیری مقیم خارج از  کشور داده است.
میرخانی با بیان اینکه طرح جامع فضای کاربردی در دانشگاه راه اندازی شده است، گفت: با این طرح موقعیت های ساختمان های دانشگاه تا ۲۰سال اینده شناسایی شده و نهایتا تا پایان سال یا اوایل سال اینده وضعیت دانشگاه مشخص می شود.

وی از ۲ قرارداد برای تکمیل ساختمان‌های باقی مانده خبر داد و گفت: بودجه احداث ساختمان دانشگاه اصفهان صفر بوده است اما با صرفه‌جویی و قناعت و جلوگیری از هزینه‌های بی‌مورد و کاهش هزینه‌ها باعث شده بتوانیم ساختمان‌ها را تکمیل کنیم، استفاده از قنات و درآمدهای اختصاصی دانشگاه، نیز از راه‌های تأمین منابع برای تکمیل ساختمان‌ها بوده است.

معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان بیان کرد: از ظرفیت خیرین نیز استفاده کردیم و پول با برکتشان وارد چرخه تکمیل ساختمان‌ها شده است؛ بازسازی و تعمیرات نیز به طور اساسی بوده است، مهمانسرایی در مشهد برای استفاده کارکنان و اعضا هیأت علمی داریم که با هزینه ۳ میلیارد تومان به طور کامل تعمیر شده است، مهمانسرای دانشگاه برای استفاده از مهمانان با هزینه ۳ میلیارد تومان بازسازی شده است، مراکز تفریحی دانشگاه در چادگان و مرکز اسکان کارکنان در تهران نیز نیز تعمیر شده است.

میرخانی در خصوص بدهی دانشگاه گفت: به علت وضعیت اقتصادی کشور  بالغ بر سی میلیارد تومان بدهی داشتیم که با برنامه ریزی بدهی افراد پرداخت شده و برخی از طلب ها تسویه شده است.

وی همچنین در خصوص ساختمان های نیمه ساز دانشگاه اظهار کرد: ۱۳۰هزار متر مربع ساختمان نیمه سازه داشتیم و دستور اتمام این ساختمان ها را در دستور کار قرار دادیم، به گونه ای که اکنون بیش از ۴۰ هزار متربع ساختمان اماده بهره برداری و استفاده شده است.

دانشمند برتر استاد ISI خبر داد: در صورتی که بودجه احداث ساختمان دانشگاه اصفهان در چهار سال گذشته صفر بوده است، با صرفه جویی و جلوگیری از هزینه های بیمورد و کاهش هزینه ها توانستیم کمبود بودجه دربخش عمرانی را کم کنیم. ضمن اینکه ۲ قرارداد برای تکمیل ساختمان های نیمه کاره در دست اجرا است.

میر خانی کاهش هزینه های اب و برق از طریق صرفه جویی و استفاده ار درامدهای دانشگاه و کمک خیرین را گام هایی در راستای تامین هزینه های دانشگاه عنوان کرد، و افزود: باز هم نیازمند دست یاری خیرین برای کمک هستیم.

معاون مالی اداری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه افزایش بودجه دانشگاه امری مناست و مطابق مدل کشوری بوده است، اضافه کرد: در این چهار سال واقعیت‌های آماری دانشگاه را تکمیل کردیم و این امر موجب شد میانگین بودجه دانشگاه نسبت به بقیه دانشگاه‌ها بیشتر شود و بالای ۲۰۰ درصد رشد بودجه داشته باشیم البته مدعی هستیم که اعداد واقعی در سرانه وارد نشده است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم حقوق خود را احقاق کنیم امید به افزایش بودجه داریم؛ در نظر داریم رفته رفته بودجه دانشگاه را به سمت درآمدهای پایدار دانشگاه متمرکز کنیم.
میرخانی اضافه کرد: برای دستیابی به این هدف کمیته درامدزایی در دانشگاه تشکیل دادیم تا بدانیم از چه راه هایی در راستای رسالت های دانشگاه می توانیم کسب درامد کنیم زیرا نظر ما این است که کسب درامد باید از راهای علمی و فناوری صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا