عمر متوسط جاده‌های کشور 5 سال است 

خبرگزاری ارک- رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌ها نیز گفت: عمر متوسط جاده‌ها در کشورهای توسعه یافته 10 تا 15 سال است ولی در ایران 5 تا 6 سال است.

به گزارش فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمد شکرچی‌زاده در دهمین کنگرۀ بین‌المللی مهندسی عمران در دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به صنعتی سازی به عنوان توسعه پایدار می‌نگرند، اما در کشور ما، در اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی به این مسئله کمتر توجه می‌شود، اظهار داشت: مهندسین عمرانی باید در اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی و به ویژه در اجرای پروژه‌های مسکن عمومی مانند مسکن مهر نگاه پایدار را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند که باید در این خصوص فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد و در این امر دانشگاهیان و اساتید نقش تعیین کننده دارند.

وی در ادامه زلزله خیز بودن کشورمان را یکی دیگر از چالش‌های ساختمان سازی ذکر کرد و گفت: در چهل سال اخیر 30 درصد زلزله‌هایی که بالای 10 هزار نفر تلفات داشته‌اند در ایران اتفاق افتاده، که با مطالعه، صنعتی سازی و افزایش نظارت می‌توان این تهدیدات و خسارت را به حداقل رساند.

شکرچی‌زاده عدم استانداردهای لازم برای مصرف بهینه انرژی را از دیگر معضلات ساختمان‌سازی عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه هم با آموزش مهندسان، مدیریت درست، مصرف انرژی را، هم در مرحله ساخت و نیز در مرحله بهره‌برداری، کنترل نماییم.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌ها نیز گفت: عمر متوسط جاده‌ها در کشورهای توسعه یافته حدود10 تا 15 سال است ولی در کشورمان 5 تا 6 سال است که این امر توجه بیشتر به ساخت جاده‌های کشور را نشان می‌دهد و در این کار به هیچ وجه نباید از مصالح نامرغوب استفاده شود.

استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران، در خاتمه از راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای مطالعات راه و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی در این استان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز به راحتی می‌توان ارتباط علمی با دانشگاه‌های استان در اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی را گسترش داد و اجرای پروژه‌ها را مدیریت کرد.

دبیر هیئت امنا کنگره‌های مهندس عمران نیز از دیگر سخنرانان این کنگره بود که به ارایه گزارشی از تاریخ برگزاری کنگره مهندسی عمران پرداخت و گفت: کنگره مهندسی عمران با قدمتی نزدیک به 4 دهه در راستای پیشبرد اهداف مورد نظر در زمینه‌های مختلف عمران فعالیت می‌کند.

سیداحمد انوار، هدف از برگزاری چنین کنگره‌هایی را دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی و استفاده از تجارت اندیشمندان عنوان کرد.

ناصر تقی‌زادیه، دبیر دهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران در دانشگاه تبریز نیز گفت: برای این کنگره 2500 چکیده مقاله بعد از فراخوان اول از داخل کشور و خارج ارسال شده بود که پس از بررسی‌ها و اعلام نتایج داوری چکیده‌ها توسط اساتید برجسته کشور، حدود 2200 مقاله کامل توسط دبیرخانه دریافت شد و از میان آنها، 1200 مقاله برای ارائه پذیرفته شد.

به گفته وی، در طول برگزاری این کنگره از این تعداد مقالات پذیرفته شده 440 مقاله به صورت شفاهی و 707 مقاله نیز در قالب پوستر ارایه خواهد شد.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز افزود: این کنگره با همکاری شرکت‌کنندگان و مقامات عالی‌رتبۀ وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیرو و نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، استانداری آذربایجان‌شرفی، شهرداری کلانشهر تبریز، اداره کل استاندارد و تحقیقات استان، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت CIVILICA و بانک تجارت به مدت سه روز برای فراهم‌ آوردن امکانی برای ارایه دستاوردها و خدمات و آخرین تکنولوژی‌های مرتبط با حوزۀ تخصصی عمران برگزار می شود.

دکمه بازگشت به بالا