روابط ایران و جمهوری آذربایجان / همکاری دولت ها – ارتباط ملت ها

پایگاه خبری ارک خبر-باکو:

روابط ایران و جمهوری آذربایجان / همکاری دولت ها – ارتباط ملت ها

 روابط تهران و باکو از دو دهه پیش هم‌زمان با استقلال جمهوری آذربایجان آغاز شد و در حال حاضر به اوج خود رسیده است ، الهام علی اف و حسن روحانی در چند سال اخیر هشت بار با یکدگیر ملاقات کرده اند ، اما روابط ایران و آذربایجان فراتر از ارتباط دو دولت به ارتباط ملت ها ارتقا یافته و اگر بپذیریم که سرنوشت جوامع را ارتباط ملت ها تعیین می کند، می توانیم آینده روشنی را برای دو کشور ببینیم.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا در باکو می گوید ، در این شهر تقریبا با هر شهروند آذربایجانی که برخورد داشتم ، از سفرش به ایران ،بویژه به تبریز و اردبیل گفت که اغلب برای معالجه و درمان بوده ، ارزانی قیمت ها ، بیمارستان های مجهز و پزشکان حاذق ایرانی جذابیت زیادی برای شهروندان آذربایجانی دارد.
از سوی دیگر ، از هر چهار گردشگری که به جمهوری آذربایجان سفر می کنند ، یک نفر ایرانی است و صنعت گردشگری جمهوری آذربایجان 25 درصد گردشگران خود را از ایران جذب می کند ، همچنین در سال حدود یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان به این سفر می کنند.
پس از روس ها و گرجی ها ، ایرانی ها رتبه سوم گردشگران آذربایجان را به خود اختصاص می دهند.
به گزارش وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ، ایرانی‌‌ها در نیمه اول سال 2017 میلادی با ۱۸۰ هزار و ۱۰۳ گردشگر و افزایش ۸۹ درصدی در مرتبه سوم علاقمندان سفر به جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌‌‌اند.
روابط ایران و جمهوری آذربایجان همانطورکه در مجاری دیپلماتیک در سطح عالی پیش می رود و شاهد برگزاری اجلاس سه جانبه اخیر ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه و دیدارهای متعدد رئیسان جمهوری و رفت و آمد هیات های بلند پایه دو کشور هستیم ، در زمینه ارتباط دو ملت نیز حائز اهمیت است .
مقامات دو کشور نیز با اشراف و آگاهی از اهمیت ارتباط ملت ها در چند سال اخیر برای تسهیل در رفت و آمد در مرزهای دو کشور تصمیم های مهمی اتخاذ کرده اند.
افزایش ساعت کاری گمرک های ایران و آذربایجان ، تصمیم برای 24 ساعته شدن گمرک آستارا ، کاهش مدت زمان صدور روادید جمهوری آذربایجان برای ایرانیان از سه روز به سه ساعت و بصورت الکترونیکی در سفر اخیر مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کشورمان به جمهوری آذربایجان از جمله این تصمیمات است .
کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان که به مدت پنج سال تعطیل شده بود ، در دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد.
در دولت یازدهم محمود واعظی ریاست این کمیسیون را که یکی از فعالترین کمیسیون های دو جانبه بود بعهده داشت ، درحال حاضر ریاست این کمیسیون به مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد کشورمان واگذار شده است .
کرباسیان که هفته پیش و قبل از سفر الهام علی اف در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی وارد باکو شد، در دیدار با شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ، اظهار کرد: روابط دو کشور همسایه در چهار سال اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.
وی افزود: تاکنون سه کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین دو کشور برگزار شده و بیش از 50 هیات بلند پایه از تهران و باکو با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده اند.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه اتصال شبکه راه آهن دو کشور یک تحول جدی در امر حمل و نقل منطقه ایجاد خواهد کرد، افزود: بیش از 95 درصد عملیات خط آهن قزوین – رشت انجام شده و ظرف چهار ماه آینده این خط ریلی به مرحله بهره برداری می رسد و در مورد خط آهن رشت – آستارا نیز اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.
کرباسیان در سفر هفته پیش خود به آذربایجان گفت :در کشت فراسرزمینی، شرکت های ایرانی با در اختیار گرفتن زمین های کشاورزی کشور مقصد و به کارگیری نیروی انسانی بومی ، از طریق انتقال تکنولوژی به توسعه کشاورزی کمک می کنند.
کرباسیان همچنین در این دیدار با اشاره به اینکه کارخانه خودرو سازی – سواری – ایران و جمهوری آذربایجان در حومه باکو و در شهرک نفتچالان آماده افتتاح است و بزودی به بهره برداری می رسد ، از آمادگی ایران برای احداث کارخانه اتوبوس سازی خبر داد .
وی همچنین آمادگی ایران برای ساخت تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و ایجاد مراکز درمانی و پزشکی در جمهوری آذربایجان را مطرح کرد.
‘شاهین مصطفی اف’ نیز گفت، حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران در ٩ ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ٣٠ درصد افزایش یافته است.
وزیر اقتصاد آذربایجان هفته پیش گفت : در سال ٢٠١٦ نیز حجم مبادلات میان دو کشور نسبت به سال 2015میلادی ٧٠ درصد افزایش یافته بود.
وی با اشاره به سطح بالای روابط ایران و جمهوری آذربایجان در همه بخش های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی گفت: در چهار سال اخیر بیش از ٤٠ سند همکاری میان دو کشور امضا شده است .
به گفته ی وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، 546 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان ثبت شده است.
در حال حاضر بین ایران و جمهوری آذربایجان چندین پروژه مشترک در دست اجرا و پیشنهاد چند پروژه نیز در دست بررسی است .

** پروژهای مشترک ایران و جمهوری آذربایجان
-کارخانه خودروسازی – سواری – در حومه باکو که در مرحله نهایی است و بزودی افتتاح می شود
– کارخانه داروسازی مشترک در حومه باکو در دست ساخت است
– پروژه مشترک خط ریلی آستارا – آستارا که به مراحل نهایی نزدیک شده است
– پروژه خط ریلی رشت – آستارا که در دست اقدام است و آذربایجان حاضر است در آن سرمایه گذاری کند

**پروژه های پیشنهادی بین مقامات دو کشور
– ساخت کارخانه اتوبوس سازی با مشارکت ایران در جمهوری آذربایجان
– کشت فراسرزمینی و تولید تجهیزات و ماشین الات کشاورزی از سوی ایران درآذربایجان
– ایجاد مراکز درمانی از سوی ایران در آذربایجان
– استفاده از ارز ملی کشورها در مبادلات تجاری دو جانبه

** دورنمای روابط ایران و جمهوری آذربایجان
بر اساس داده های بانک جهانی ، جمعیت جمهوری آذربایجان در سال 2016 میلادی حدود 9 میلیون و 762 هزار نفر، تولید ناخالص داخلی حدود 38 میلیارد دلار و امید به زندگی در این کشور نیز 72 سال است .
اقتصاد آذربایجان، تحت تاثیر استخراج و صادرات نفت و گاز به توسعه رسیده است. می توان گفت که این کشور، یکی از قدیمی ترین کشورهای تامین کننده نفت در حوزه دریای خزر است و نفت و گاز پایه های اصلی شکوفایی اقتصادی این کشور هستند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی ، عضویت ایران و جمهوری آذربایجان در سازمان های منطقه ای و بین المللی از جمله اکو و سازمان کنفرانس اسلامی، زمینه های مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را فراهم می کند ، اما تاکنون طرفین از این ظرفیت ها به نحو مناسبی استفاده نکرده اند.
آمارها حاکی است که حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 500 میلیون دلار است . از حدود 500 میلون دلار حجم مبادلات تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان، 350 میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به این کشور و 150 میلیون دلار صادرات جمهوری آذربایجان به ایران است.
هم اکنون پلاستیک، سیب زمینی، پیاز، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و کاشی از جمله کالاهایی است که از ایران به جمهوری آذربایجان صادر می شود و واردات کشورماناز جمهوری آذربایجان را آهن آلات و چوب تشکیل می دهد.
80 درصد مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان با کشورهای انگلیس، ایتالیا ،فرانسه، امریکا، روسیه، اوکراین، ترکیه ،مالزی ،اندونزی، بلاروس ،آلمان، هند، چین و رژیم صهیونیستی است و ایران در این میان سهم اندکی دارد.
تولید و تجارت، گردشگری، کشاورزی و ترانزیت چهار بخش اصلی سیاست های اقتصادی باکو را تشکیل می دهد که جمهوری اسلامی ایران می تواند نقشی اساسی در آنها بازی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا