مجموعه شعر عبدالجواد موسوی رونمایی شد

خبرگزاری ارک: مراسم رونمایی از دومین مجموعه شعر سیدعبدالجواد موسوی به نام خارج آهنگ برگزار شد.

به گزارش بخش ادبیات و نشر ایسنا، در بخشی از این مراسم صادق زیباکلام با اشاره به این که بیشتر از موسوی نوشته‌ها و گفت‌وگوهای مطبوعاتی‌اش را خوانده است گفت: فکر نمی‌کردم آقای موسوی چنین قریحه و ذوق و استعدادی در شاعری داشته باشد. در همین مدت کوتاهی هم که سردبیر کتاب هفته خبر بود من با روحیه او بیشتر آشنا شدم و فکر می‌کنم یکی از معدود سردبیرانی بود که به معنای واقعی کلمه لیبرال بود و در تمام مدتی که من به او مطلب می‌دادم، یک‌ بار هم ندیدم که در مطالب من دست ببرد و چیزی را کم یا زیاد کند.

در ادامه فریدون مجلسی درباره کتاب خارج آهنگ بیان کرد: این کتاب مجموعه‌ای متفاوت است و از شرایط جامعه دور نیست و رگه‌هایی مشخصی از عدالت‌طلبی در عین یأس و سرخوردگی را در خود دارد.

همچنین مسعود کیمیایی از ویژگی‌های متفاوت این مجموعه و زبان ویژه موسوی در شعر و ترانه‌سرایی صحبت کرد.

در بخش دیگر این مراسم سیدعلی میرفتاح درباره شخصیت عبدالجواد موسوی و آثار او توضیح داد: سیدعبدالجواد موسوی هم شاعر است و هم روزنامه‌نگار اما من ترجیح می‌دهم که او را روزنامه‌نگاری بنامم که شعر خوب هم می‌گوید.

همچنین عبدالجبار کاکایی درباره ترانه‌های این کتاب گفت: عبدالجواد موسوی قواعد شعر کلاسیک را می‌شناسند، وزن عروضی را خوب یاد گرفته است و به همین خاطر برخلاف خیلی از ترانه‌هایی که این روزها می‌شنویم در کارهای او با ایراد عروضی مواجه نیستیم. به نظر من او مسیری را که شاملو در شعر محاوره‌ای رفته است طی می‌کند.

سهیل محمودی هم در ادامه این مراسم با اشاره به تاریخ مطبوعات ایران و شخصیت‌هایی که هم روزنامه‌نگار بوده‌اند و هم شاعر و بعضی‌هایشان ترانه‌سرا گفت: این شاعران هر کدام با شعرشان رسانه‌ای بوده‌اند که اوضاع ‌و احوال زمانه خود را گزارش کرده‌اند.

در ادامه این مراسم عبدالجواد موسوی گفت: ترانه‌هایی که در این کتاب آمده‌اند، به نیت ترانه شدن و همراهی با موسیقی خلق نشده‌اند، این‌ها شعرهایی هستند که برای بیانشان از ظرفیت زبان محاوره کمک گرفته ‌شده است. دوستانی که امروز در اینجا جمع شده‌اند، عوالمشان با من و اشعارم گره‌ خورده، در شعرهای من هم ردی از هنر استاد ناظری هست، و هم ردی از فیلم‌ها و دنیای آقای مسعود کیمیایی. حتی نگاه عدالت‌طلبانه آقای زیباکلام در عالم سیاست هم در کارهای من انعکاس یافته است.

در پایان نیز شهرام ناظری درباره نوشته‌ها و شعرهای عبدالجواد موسوی صحبت کرد و یادآور شد: ادبیات برای من حتی از موسیقی هم اهمیتش بیشتر است. پس از درگذشت دوستان و استادانی که در حوزه موسیقی داشتم، در حال حاضر نزدیک‌ترین دوستانم اهالی ادبیات هستند و آن‌قدر که با اهالی ادبیات دمخورم با اهالی موسیقی دمخور نیستم.

ناظری ادامه داد: با عبدالجواد موسوی و برادرش عبدالرضا موسوی از طریق مقالاتی که در مطبوعات می‌نوشته‌اند، آشنا شده‌ام و هیچ‌وقت تصور نمی‌کردم که این دو برادر سن و سال کمی داشته باشند. با خواندن مطالب این دو برادر فکر می‌کردم آن‌ها باید هر کدام بیش از 50 سال سن داشته باشند اما در کمال تعجب وقتی آقای عبدالجواد موسوی را دیدم باورم نشد که او نویسنده این مطالب باشد.

او درباره نوشته‌های موسوی بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره‌ کنم این است که من با خواندن مقالات او همیشه چیزی یاد گرفته‌ام.

در این مراسم رونمایی که در مکتب تهران برگزار شد افراد دیگری همچون امید روحانی و سروش صحت حضور داشتند.

کتاب خارج آهنگ که از تازه‌ترین کتاب‌هایی است که نشر نون منتشر کرده و در غرفه این انتشارات در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا