روحانی: راه ایجاد امنیت درمنطقه افزایش ارتباطات اقتصادی، علمی و فرهنگی است

پایگاه خبری ارک خبر-زاهدان:

اولین سفر استانی دولت دوازدهم

روحانی: راه ایجاد امنیت درمنطقه افزایش ارتباطات اقتصادی، علمی و فرهنگی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: تنها راه اصلی ایجاد امنیت در کل منطقه افزایش ارتباطات اقتصادی، علمی و فرهنگی میان کشورهای منطقه است.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا :حسن روحانی روز یکشنبه در آیین افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: بهره برداری از فاز نخست این بندر تنها افتتاح یک بندر برای توسعه یک استان در ایران نیست بلکه از همه مهمتر مسیری برای تعامل و وحدت بیشتر میان کشورهای منطقه است.
وی افزود: کشورهای منطقه می توانند از طریق راه ها به یکدیگر نزدیکتر شوند، ما قرن ها سابقه دوستی با کشورهای منطقه را تجربه کردیم به طوری که همیشه روابط بر پایه همزیستی مسالمت آمیز بوده است.
وی ادامه داد: گاهی در منطقه جنوب، غرب و شمال کشور در ادوار گذشته مشکلاتی وجود داشته اما در شرق ایران کمترین مشکلات را داشته ایم که این افتخار بزرگی برای امنیت منطقه ای و ایران است.
وی تاکید کرد: از چابهار می توانیم به حاشیه دریای سیاه و اروپای شرقی وصل شویم.
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیار خوشحالیم که در این روز به یاد ماندنی در خدمت سفرای کشورهای مختلف، علمای شیعه و سنی، مسئولان، مردم چابهار و استان مرزی مهم سیستان و بلوچستان هستیم.
روحانی افزود: عده ای فکر می کردند منطقه ما منطقه جنگ و نزاع، برخورد شیعه و سنی، افراطیون و حضور قدرت های خارجی است اما امروز از هیچ کدام از مسائل خبری نیست.
وی اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان نشان دادند که میان مذاهب و اقوام مختلف در این سرزمین فاصله ای وجود ندارد به طوری که علمای شیعه و سنی، نخبگان، روشنفکران چه در ایران و چه کشورهای منطقه گام های موثری را در زمینه وحدت برداشته اند.
وی تاکید کرد: همه ما باید به فکر همبستگی و اتحاد بیشتر در منطقه باشیم، راهی جز اعتدال وجود ندارد و افراط و خشونت به هر نامی در هر کشوری باشد پایانش ویرانی‌، خسارت و نابودی است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه سرآغاز راه اعتدال، باور همدیگر است گفت: باید مردم، اقوام و قومیت های منطقه و کشورهای همسایه را زیر چتر فرهنگ ملی به رسمیت بشناسیم.
روحانی تاکید کرد: با خشونت نمی توان هیچ فردی را از مسیری به مسیر دیگر هدایت کرد، اگر فردی فکر می کند که دین و مذهبش بهتر است در عمل زیبایی های دینش را به نمایش بگذارد.
وی بیان کرد: تعامل سرآغاز وحدت و همبستگی است و اعتدال راهی است که ما را به تعامل سازنده و گسترده می رساند، در این منطقه هیچ فردی نمی تواند مدعی شود که قدرت برتر است و کشورهای دیگر باید تابع آن باشند.
رئیس جمهوری گفت: قدرت ما در گرو قدرت منطقه است نه تک تک کشورها به طوری که اگر منطقه ما قدرتمند باشد همه ما می توانیم از امنیت و قدرت آن بهره ببریم.
روحانی با اشاره به اهمیت تکمیل ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار افزود: ما به دنبال تکمیل فازهای بعدی این بندر مهم و راهبردی و اتصال آن از طریق جاده و ریل به شبکه حمل و نقل سراسری هستیم تا از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی کشور و منطقه بهره گیریم.
وی ادامه داد: جاده ای که میان چابهار و زاهدان وجود دارد باید به بزرگراه تبدیل و باند دوم آن ساخته شود.
وی افزود: باید بتوانیم از طریق راه آهن، چابهار را به ریل سراسری کشور متصل کنیم تا از این طریق به آسیای مرکزی و دریای سیاه متصل شویم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ترانزیت می تواند تحول بسیار مثبتی برای چابهار و منطقه به همراه داشته باشد.
روحانی تاکید کرد: باید بدنبال رقابت سالم و سازنده با یکدیگر باشیم زیرا هیچگاه با انحصار و رقابت منفی مشکلات حل نخواهد شد.
روحانی گفت: در تعامل میان کشورها علاوه بر فرهنگ و سیاست، اقتصاد نیز از جایگاه بالایی برخوردار است و باید اقتصاد کشورها را از طریق راههای تجاری، پیوستگی دانشگاهها و نخبگان برای ایجاد وحدت به هم متصل کنیم.
وی افزود: حمل و نقل جاده ای، دریایی و هوایی منطقه باید به هم پیوسته شود و این اتصال نیازی مقدس است.
وی ادامه داد: در عین حال که می گویم باید به سمت بی نیازی و خودکفایی حرکت کنیم، کشورهای منطقه در بحث اقتصادی به عنوان نیاز مقدس به هم وابسته اند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر کشوری تصور کند از هر نظر از جمله مواد غذایی، صنعت و علم بی نیاز است به طور قطع اشتباه کرده زیرا ملل در چارچوب صحیح تعریف شده به هم نیازمند هستند که این خود زمینه ساز وحدت بیشتر است.
روحانی افزود: اگر کشورهای منطقه بتوانند در بخش های مختلف ارتباطی نظیر جاده ای، ریلی و بندری در مسیر منافع مشترک حرکت کنند، سبب تقوت وحدت و امنیت می شود زیرا امنیت تنها با قدرت نظامی به دست نمی آید.
وی گفت: چابهار یک نقطه درخشان در منطقه بحساب می آید زیرا به عنوان یک بندر راهبردی زمینه ساز اتصال بهتر ملت ها و حفظ منافع مشترک آنان است.
وی با قدردانی از وحدت اقوام و مذاهب در سیستان و بلوچستان افزود: اگر این استان امن نباشد بندر چابهار ارزشی ندارد و امنیت امروز این نقطه از ایران اسلامی در سایه وحدت میان مذاهب و اقوام آن به وجود آمده است.
رئیس جمهوری با اشاره به ارتباط ایران با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: برای ما ارتباط دوستانه و برادرانه با کشورهای مختلف از جمله پاکستان، هندوستان، افغانستان، ترکمنستان و آسیای میانه در سایه وحدت و امنیت حاکم مایه افتخار است.
روحانی افزود: ما راه را در تعامل میان ملت ها می بینیم و علاقه مند نیستیم با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم زیرا اعتقاد داریم اگر مشکلی در منطقه وجود دارد با گفت و گو قابل حل و فصل است چیزی بالاتر از گفت و گو نیاز نیست تا مشکل منطقه را حل کند نه نیاز به اسلحه و نه نیاز به دخالت قدرت های بزرگ جهانی داریم.
وی تصریح کرد: خودمان در کنار همدیگر با وحدت، برادری، اتحاد و گفت و گو می توانیم مشکلات یکدیگر را در منطقه بر طرف کنیم.
وی با اشاره به اهمیت ترانزیت چابهار افزود: ترانزیت یکی از مسیرهای اتصال ملت ها با یکدیگر است و چابهار در یک موقعیت بسیار ممتازی قرار گرفته تا بتوانیم کشورهای منطقه جنوبی را به حاشیه اقیانوس هند و آفریقا، آسیای مرکزی و اروپای شرقی و شمالی متصل کنیم.
وی ادامه داد: در این مسیر نخستین گام افزایش ظرفیت بندر چابهار از 2،5 میلیون تن به 8،5 میلیون تن بود که امروز محقق شد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: با افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، کشتی هایی با ظرفیت 100 هزار تن می توانند در این بندر رفت و آمد کنند.
وی در رابطه با راه آهن چابهار- زاهدان گفت: هم اینک این طرح مهم 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که باید روند کار با سرعت بیشتری انجام شود.
روحانی از انتقال نخستین محموله گندم اهدایی کشور هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان ابراز خوشنودی کرد و آن را سرآغازی برای بهره گیری از این مسیر ترانزیتی مهم و امن برشمرد.
رئیس جمهوری از جابجایی مرجان ها از بندر شهید بهشتی به بخش دیگر با هدف جلوگیری از آسیب زیست محیطی در منطقه قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی و هیات همراه و میهمانان خارجی از جمله وزیر کشتیرانی هند، وزیر تجارت و صنایع افغانستان، وزیر حمل و نقل و ارتباط قطر، وزیر حمل و نقل ( کشتیرانی و رودخانه‌ای) ترکمنستان، وزیر حمل و نقل پاکستان، معاون وزیر حمل و نقل ترکیه، رئیس راه‌آهن کردستان، نماینده وزیر حمل و نقل قزاقستان ( مدیرعامل بندر لجستیک خزر) و معاون وزیر حمل و نقل آذربایجان ( مدیر بندر باکو ) برگزار شد.
فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که امروز به دست رئیس جمهوری افتتاح شد شامل اجرای موج شکن و دایک بیرونی، لایروبی حدود 15.8 میلیون متر مکعب، احیای حدود 203 هکتار، ساخت 2 پست اسکله کانتینری به طول 720 متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول 684 متر با ظرفیت کشتی های 50 تا 100 هزار تن، ایجاد ترمینال های کانتینری و چند منظوره به وسعت حدود 64 هکتار و تامین 16 دستگاه جرثقیل کانتینری و محوطه ای بوده است.
ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست هشت و نیم میلیون تن است که برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از هزار میلیون دلار اعتبار هزینه شده است.
بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ( حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
روحانی و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم روز شنبه وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند و بعد از دیدار با مردم منطقه سیستان و شرکت در نشست های مختلف و افتتاح طرح ها در زاهدان، شب گذشته وارد چابهار شدند و امروز فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.
در این سفر وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا