بلاتکلیفی ۹ساله برای ۲۲ کیلومتر راه/زمین گیرشدن اتوبان تبریز-سهند

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

بلاتکلیفی ۹ساله برای ۲۲ کیلومتر راه/زمین گیرشدن اتوبان تبریز-سهند

 بزرگراه سهند – تبریز پروژه ای که از سال ۸۷ قرار بود که تبریز را به شهر جدید سهند وصل کند، اما این امر هنوز محقق نشده است.

ارک خبربه نقل ازمهر: اجرای پروژه مصوب شده ای که هدف اصلی اش کاهش بار ترافیکی اتوبان تبریز – آذرشهر بود و اعتبارات ویژه‌ای را به خود اختصاص داد، هنوز ۱۰ سال از عمرش می گذرد و انگار قصد تمام شدن ندارد تا فاصله تبریز تا سهند را از ۴۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش دهد و باری از دوش ترافیک جاده تبریز – آذرشهر را بردارد.

بر اساس این گزارش، شهر جدید سهند با آن همه زیبایی اش هنوز هم  عیب هایی دارد و یکی از عیب های این شهر جدید و دنج عدم وجود شغل برای ساکنانش و مسیر تردد مناسب است به این دلیل ساکنین این شهر برای اشتغال به شهر تبریز و یا در شهرستانهای نزدیک تردد می کنند و این امر موجب شده تا اوایل صبح و عصرها شاهد ترافیک خیلی سنگین باشیم که این ترددها باعث ترافیک و تصادفات رانندگی می شود و مردم شهر سهند را دچار مشکل می کند.

اکثر افرادی که محل زندگی و استراحتگاه خود را از شهر جدید سهند انتخاب می کنند به امید بزرگراه تبریز- سهند اقدام به این کار می کنند.

اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز – آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت.

اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز – آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت.

عملیات اجرایی این پروژه ملی از اوایل سال ۹۰ دوباره با اهتمام استاندار وقت آغاز شد و احداث قسمتی از آن به اداره کل مسکن و شهرسازی و قسمتی دیگر به شرکت عمران سهند و پیمانکار آن واگذار شد ولی خبری از افتتاح این بزرگراه نشد تا انتظار مردم تبریز و سهند برای افتتاح این پروژه ۹ ساله شود.

مطرح کردن مشکلات حقوقی عدم بهره برداری از بزرگراه تبریز- سهند تنها یک توجیه است!

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت بزرگراه تبریز سهند، اظهار کرد: فعالیت این پروژه متوقف شده و برای توجیه این امر مشکلات حقوقی مطرح می شود که این موضوع تنها بهانه بوده و علت اصلی توقف این پروژه فقدان منابع مالی است.

فعالیت این پروژه متوقف شده و برای توجیه این امر مشکلات حقوقی مطرح می شود که این موضوع تنها بهانه بوده و علت اصلی توقف این پروژه فقدان منابع مالی است.احمد علیرضا بیگی گفت: منابع مالی برای احداث بزرگراه تبریز- سهند به اندازه کافی تخصیص پیدا نمی کند و برای احداث یک پل در طول این بزرگراه ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی با اعلام این خبر افزود: منابع مالی مورد نیاز برای بهره برداری از بزرگراه تبریز- سهند باید تا کنون از سوی وزارت راه و شهرسازی تخصیص می یافت و علت عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه عدم ارایه برنامه سازمان برنامه و بودجه کشور است، این سازمان مدعی است که برای پروژه های موجود در آذربایجان شرقی بودجه هایی اختصاص یافته، اما وزیر راه و شهرسازی از وجود اجرای این پروژه اظهار بی اطلاعی می کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از عدم دریافت مطالبات پیمانکاران خبر داد و افزود: پیمانکاران به علت عدم دریافت مطالباتشان از دولت اظهار نگرانی می کنند، عدم پرداخت مطالبات موجب فروش ماشین آلات و اخراج کارگران توسط پیمانکاران شده است.

پیشرفت ۶۰ درصدی بزرگراه تبریز- سهند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بزرگراه تبریز- سهند در حال حاضر، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می گوید: برای ۴۰ درصد مابقی نیز باید برای تملک و تعیین تکلیف اراضی معارض اهتمام جدی داشت.

مجید خدابخش ادامه می دهد: این بزرگراه از جمله طرح های مهم  استان است که مرکز استان را به شهر جدید سهند با افزون بر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت متصل می کند.

وی اضافه می کند: تکمیل این بزرگراه یکی از مهم ترین اولویت های بنده و مطالبه اصلی مردم استان و به ویژه مردم تبریز و شهر جدید سهند است که تکمیل هر چه سریع تر آن الزامی است.

بهره‌برداری کامل ازبزرگراه تبریز- سهند در سال ۹۷

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در خصوص این بزرگراه و تکرار وعده های قبلی مسئولین می گوید، بزرگراه تبریز- سهند در سال ۹۷ به طور کامل به بهره برداری می رسد و با تمهیدات انجام یافته توسط این اداره کل و وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت شرکت عمران شهر جدید سهند، بدهی‌های موجود پروژه رفع شده و شرکت عمران شهر جدید سهند با سرعت در راستای اتمام پروژه تلاش می‌کند.

با در نظر گرفتن “لزوم اولویت بندی پروژه های عمرانی” هیچ بهانه ای برای طولانی شدن یک مسیر ۲۲ کیلومتری که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تبریز را حل می کند، قابل قبول نخواهد بود. توحید اخلاقی می گوید: با در نظر گرفتن “لزوم اولویت بندی پروژه های عمرانی” هیچ بهانه ای برای طولانی شدن یک مسیر ۲۲ کیلومتری که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تبریز را حل می کند، قابل قبول نخواهد بود و از اولویت‌های ما اتمام همین بزرگراه است، اما اعتبار تخصیص یافته از محل منابع دولتی خیلی کم بود و برآورد سال گذشته ما این بود که اتمام این پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد اما در ردیف بودجه، چهار میلیارد برای آن درنظرگرفته شده بود!

شاید مسئولین امر فراموش کرده اند که عمر ساکنین شهر سهند به اندازه عمر نوح نیست و نباید حسرت بهره برداری از این جاده در دل آنها تا ابد بماند و باید تلاش کنند تا با تدبیر بیشتر این مسیر به سرانجام خوشی برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا