۲۶ میلیارد تومان بودجه پژوهشی برای دانشگاه اصفهان لحاظ شده است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان:

۲۶ میلیارد تومان بودجه پژوهشی برای دانشگاه اصفهان لحاظ شده است

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: امسال ۲۶ میلیارد تومان بودجه پژوهشی برای دانشگاه اصفهان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال قبل رشد دو برابری را شاهد هستیم.

ارک خبر: امیر رحیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود:بودجه دانشگاه اصفهان در سه سال گذشته با وجود محدودیت های منابع دولتی، رشد خوبی داشته است .

وی اضافه کرد: به تبع آن بودجه پژوهشی دانشگاه نیز در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است هرچند ما برای نوسازی و خرید تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی به اعتبارات بیشتر نیاز داریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: امسال 2 میلیارد وپانصدهزارتومان در این دانشگاه سرمایه گذاری و برای خرید تجهیزات مورد نیاز هزینه شد .
رحیمی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سالجاری حدود 8 میلیارد تومان دیگر برای خرید تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی خارجی مورد نیاز در این دانشگاه هزینه شود.

وی با بیان اینکه فناوری و تجاری‌سازی پژوهش در کشورمان به خوبی درک نشده است، افزود: ارائه مقاله برای پذیرفته شدن به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی ضرورت دارد که با این روند طبیعی است جامعه علمی کشور بیشتر به فکر ارائه مقاله به جای پژوهش‌های علمی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه توجه صرف به مقاله‌نویسی ضربات شدیدی به جامعه علمی کشور وارد کرده است، بیان داشت: در طول این سال ها استاد و دانشجو در پی آن هستند که مقالات خود را در مجلات ایران و جهان به چاپ برسانند، این امر به خودی خود بدون فایده نیست اما توجه مطلق به این مسئله جامعه علمی کشور را از اهداف مهم‌تری دور ساخته است.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در دانشگاه اصفهان برای ارتقای سطح پژوهش انجام شده است، بیان داشت: اعضای هیئت علمی موظف به ارائه سند چشم انداز ۵ ساله از  برنامه‌های خود هستند تا هدف و مسیر پیش رو به درستی مشخص باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه اصفهان در نظام رتبه بندی لایدن در دنیا رتبه 798، نظام راوند 630 و نظام سایماگو رتبه 596 دنیا را دارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه حدود 50 درصد از فعالیت های آموزشی و علمی این دانشگاه در عرصه علوم انسانی است، افزود: این دانشگاه از نظر میزان تولید بروندادهای علمی در حوزه علوم انسانی، رتبه سوم کشوری و از نظر کیفیت آثار علوم انسانی، رتبه پنجم کشوری را دارد.
وی با اشاره به برخورد جدی دانشگاه اصفهان با تخلف های پژوهشی نیز گفت: در سه سال گذشته تاکنون 70 پرونده مربوط به شکایت های تخلف های علمی در این دانشگاه تشکیل و بررسی شده است.
وی ادامه داد: همچنین هشت پژوهشکده اقتصاد، علوم جغرافیایی، مدیریت، انرژی، محیط زیست، روانشناسی صنعتی و سازمانی، صنایع نفت و گاز و فناوری اطلاعات در این دانشگاه فعال است و تعدادی از مراکز پژوهشی غیر فعال را در سال های گذشته، تعطیل کردیم.
رحیمی با اشاره به اینکه سال گذشته یک سوم از آثار و بروندادهای علمی بین المللی دانشگاه اصفهان شامل مقاله، کتاب و اختراع در این دانشگاه با همکاری دانشمندان خارجی، تولید شده است، گفت: این تعداد حدود 300 برونداد است.
وی همچنین بااشاره به ارتقای رتبه دانشگاه اصفهان در نظام های رتبه بندی بین المللی تصریح کرد: این دانشگاه تا قبل از سال 2013 میلادی در هیچ نظام رتبه بندی بین المللی قرار نداشت اما باتوجه به اینکه رتبه های جهانی برای جذب دانشجو و استاد خارجی، ضروری است مسئولان دانشگاه تصمیم به ورود به این نظام ها گرفتند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا