ساختار سنی جمعیت اصفهان رو به پیری است/لزوم کاهش هزینه‌های نازایی

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان:

ساختار سنی جمعیت اصفهان رو به پیری است/لزوم کاهش هزینه‌های نازایی

مدیرکل ثبت احوال اصفهان با اشاره به کاهش جمعیت در گروه سنی کودک و نوجوان اصفهان گفت: جمعیت استان رو به پیری است و چنانچه روند ادامه داشته باشد در سال ۱۴۲۰ دچار بحران جمعیت می‌شویم.

ارک خبربه نقل ازمهر:حسین غفرانی کجانی  با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸ درصد از جمعیت استان اصفهان میانسال هستند، اظهار داشت: این جمعیت به مرور زمان به هفت درصد جمعیت بالای ۶۵ سال استان اصفهان اضافه می‌شود و این در حالی است که در گروه سنی کودک و نوجوان شاهد کاهش چشمگیر جمعیت هستیم.

وی افزود: از این رودر صورتی که در گروه سنی کودکان شاهد کاهش جمعیت باشیم فاصله بین دو گروه سنی کودک ونوجوان ومیانسالی افزایش خواهد یافت و در نتیجه در آینده دچار بحران جمعیت خواهیم شد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۲۰۵۰ میلادی کشور ایران با روند فعلی جزء سه کشور عمده دارای سالمندان جهان خواهد بود، افزود: در حال حاضر ژاپن، آلمان، ایتالیا و برخی کشورهای عربی دارای چنین شرایطی هستند.

لزوم ایجاد تعادل سنی در اصفهان

وی با بیان اینکه چنانچه برنامه‌ریزی درستی در حوزه ایجاد تعادل سنی در  جامعه انجام نشود استان اصفهان دچار پیری خواهد شد، اضافه کرد: در کشورهای در حال توسعه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های اجتماعی، فنی و مشکلات اقتصادی دولت‌ها بار مسئولیت اجتماعی سالمندان بر دوش خانواده‌ها گذاشته می‌شود که جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.

غفرانی کجانی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر رشد جمعیت در استان اصفهان کاهش یافته است، ابراز داشت: ما در سال ۱۳۶۵ دارای انفجار جمعیت بودیم و در نهایت در سال ۱۳۷۲ با اعمال سیاست‌های کاهش جمعیت و تنظیم خانواده که بسیاری از خدمات اجتماعی و حمایتی به خانواده‌ها دارای بیش از چهار فرزند قطع می‌شد وارد عرصه جدید و فاز اول چالش جمعیت شدیم.

اکنون در استان اصفهان دارای بهترین شرایط جمعیتی هستیم

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در استان اصفهان دارای بهترین شرایط جمعیتی هستیم، تصریح کرد: اما باید توجه داشته باشیم که این جمعیت رو به پیری است و باید با برنامه‌ریزی منظم وضعیت مطلوب فعلی جمعیت حفظ شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه روند فعلی فرزنددار شدن خانواده‌ها در استان ما را در سال‌های ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ دچار بحران جمعیت خواهد کرد، افزود: این امر علاوه بر ایجاد اشکال در نظام برنامه‌ریزی کشور مشکلاتی را در زمینه‌های فرهنگی، توسعه روابط خانوادگی و روانی برای تک فرزندان ایجاد خواهد کرد و در آن زمان روابطی همچون خاله، عمه، عمو و دایی را نخواهیم داشت.

وی که معتقد است ثبت احوال آسیب‌شناس و رصد کننده شرایط جمعیتی جامعه است، ابراز داشت: از این رو پیشنهاد  می‌شود نظام سلامت در امر نازایی و هزینه‌های نازایی تصمیمات جدی و دقیقی را اتخاذ کند چرا که هزینه‌های درمان و بچه‌دار شدن در کشور بسیار سرسام‌ آور است که به همین علت خانواده‌ها از بچه‌دار شدن منصرف می‌شوند.

نبود چتر حمایتی بچه دار شدن از دلایل کاهش جمعیت است

غفرانی کجانی با بیان اینکه نبود چتر حمایتی برای خانواده‌هایی که بچه‌دار می‌شوند نیز از دیگر دلایل کاهش جمعیت و عدم تمایل خانواده‌ها برای بچه دار شدن است، اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که روند مرخصی‌های زایمان نیز در کشور مطلوب نیست و خانم‌های شاغل پس از سختی‌های ناشی از تولد فرزند اول در کنار اشتغالشان دیگر تمایلی به افزایش تعداد فرزندانشان ندارند.

وی طلاق در پنج سال اول زندگی را نیز از دیگر دلایل کاهش فرزنددار شدن خانواده‌ها دانست و گفت: از نظر برنامه‌ریزی جمعیتی طلاق بالای ۴۹ سال و قبل از ازدواج قبح دارد اما مانعی از نظر فرزند دار شدن ندارد و این در حالی است که در استان اصفهان اغلب طلاق‌ها در دوران طلایی فرزنددار شدن اتفاق می‌افتد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان اصفهان تحکیم فرهنگ تک فرزندی را از دیگر ایرادات موجود در جامعه کنونی عنوان کرد و افزود: در این راستا یادآور می‌شود بالا رفتن سن ازدواج نیز در کاهش جمعیت از عوامل بسیار تاثیرگذار است.

 

دکمه بازگشت به بالا