برنامه ها و مصوبات بسیاری در مورد کاهش آلودگی هوا داریم که هیچ کدام از آن ها به درستی اجرا نمی شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان:
برنامه ها و مصوبات بسیاری در مورد کاهش آلودگی هوا داریم که هیچ کدام از آن ها به درستی اجرا نمی شود.
نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه ها و مصوبات بسیاری در مورد کاهش آلودگی هوا داریم که هیچ کدام از آن ها به درستی اجرا نمی شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، امیراحمد زندآور در هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به  شرایط نامناسب آلودگی هوا در روزهای اخیر و گلایه های شهروندان اصفهانی اظهار کرد: مسئله آلودگی هوا تهدیدی پیچیده و چندوجهی و صرفاً محدود به مدیریت شهری اصفهان نیست و دست اندرکاران امر مقابله با آلودگی هوا و بهبود آن، یک دستگاه و دو دستگاه نیستند، بلکه مجموعه‌ای هستند که باید به طور کلی با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا زندگی مردم از این معضل مهم و اثرگذار نجات پیدا کند.
وی با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان، جان بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است، اضافه کرد: اثرات زیان‌بار آلودگی بر مردم و روان آنها بسیار است و آمارهای متعددی در باب میزان خسارات وارده از جانب کارشناسان بیان می شود و آلودگی هوا حیات و زیست سالم شهروندان را به‌ صورت جدی تهدید کرده است.
نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به این موضوع دادستان به ‌عنوان مدعی‌العموم و مدافع حقوق و زیست سالم مردم، طبق اصل۵۰ قانون اساسی و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۱۳۷۴ و مواد ۵۷۰ و 688 قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین مرتبط و در این زمینه مکلف به ورود به موضوع آلودگی هوا بوده و برخورد با خاطیان و مسببان آن است و به گفته کارشناسان و حقوقدانان، موضوع آلودگی هوا به ‌طور خاص از جمله جرایمی است که با اخذ نظرات کارشناسان مربوطه غیرقابل‌گذشت عنوان شده و از حیث قوانین و مقررات عمومی نیز جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن به وضعیت خطرناکی رسیده است، ادامه داد: استفاده از تسکین کننده های پرخرجی چون تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها و موارد دیگر هرگز نخواهد توانست معضل آلودگی هوا را حل کند.
زندآور با بیان اینکهآقایان اعلام بفرمایند یک سال اخیر چه کردید و باید کاری اساسی و جهادی برای حل این مشکل انجام شود، تاکید کرد: آلودگی هوا موضوعی نیست که به شکل مقطعی به آن پرداخته شود و در ایام پاک سال همه چیز رها شو و. اگر فشاری که امروز رسانه ها و مردم در قالب مطالبه گری مطرح می کنند در تمام طول سال ادامه پیدا کند می توان به تغییر شرایط امیدوار بود.
وی با اشاره به اینکه  واقعیت این است که برنامه ها و مصوبات بسیاری در مورد کاهش آلودگی هوا داریم که هیچ کدام از آن ها به درستی اجرا نمی شود، افزود: مسئولیت تمامی سازمان ها و ارگان ها مشخص و اعلام شده و در صورت اجرای اقدامات تا چه اندازه از آلودگی هوا کاسته می شود اما اگر نگاهی به نحوه اجرای این مصوبات توسط نهادهای دولتی، سازمان ها و ارگان ها داشته باشید، به شدت ناامید می شوید.
نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: متاسفانه، در هر بخش به شدت مشکلات اجرایی وجود دارد و اقدامات لازم یا اجرا نشده یا در حد یک نامه و گزارش انجام و آن بخش هم که اجرا می شود به شدت کند پیش می رود و اکنون زمان آن رسیده است که نهادهای بازرسی و نظارتی به نحوه اجرای مصوبات ورود کنند.
وی اظهار کرد: اگر بر این باوریم که سهم عمده‌ای از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها است، باید بکوشیم تا با گسترش شتابناک تر ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی و پراکنش منظم‌تر آن در تمامی سطح شهر اصفهان، عملاً شهروندان را در انتخاب گزینه‌هایی ارزان‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر برای تردد در شهر تشویق کنیم و در حقیقت به جای ساخت بلوارها و آزادراه‌ها درون شهری بیشتر که مردم را تشویق به استفاده بیشتر از خودروهای شخصی می‌کند، باید اولویت نخست به گسترش خطوط مترو و اتوبوس‌های BRT باشد.
زندآور اضافه کرد: در مبلمان شهری باید اقدام اصلی، انسان محوری باشد، نه خودرو محوری و شهردار خوب، شهرداری نیست که در ویترین افتخاراتش میزان مصرف بتن و یا آسفالت ذکر شده باشد، بلکه شهردار خوب، شهرداری است که شهر را به سوی انسان محوری سوق دهد و کمترین آلودگی را در شهر داشته باشد تا مردم بتوانند نغمه‌های شورانگیز پرندگان را دوباره در شهر بشنوند.
وی تصریح کرد: باز دقت در ساخت و سازهای ساختمان های بلندمرتبه در اصفهان با توجه به جهت باد غالب غرب به شرق، باید بکوشیم تا دالان‌های طبیعی عبور باد مسدود نشود و در صورتی که روند بلندمرتبه‌سازی در سمت غرب شهر از این منظر می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا