شرکت عمران فولادشهر بودجه دولتی ندارد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر:

شرکت عمران فولادشهر بودجه دولتی ندارد

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر گفت: شرکت عمران فولادشهر هیچ بودجه دولتی برای اجرای پروژه در اختیار ندارد و تنها منبعی که برای تامین هزینه‌های این شرکت وجود دارد فروش و واگذاری زمین و ساختمان است.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایمنا ؛ حمید رضا شیروانی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: فولادشهر با تاسیس کارخانه ذوب‌آهن با هدف اسکان کارکنان این مجموعه بنا نهاده شد و با توجه به روند روبه رشد جمعیت در شهرستان لنجان و شهر فولادشهر با فرآیند خصوصی‌سازی کارخانه ذوب آهن و تصویب طرح جامع منطقه اصفهان مصوب ۱۳۶۵ به عنوان یک شهر جدید در نظر گرفته شد.
وی افزود: برهمین اساس در سال ۱۳۶۶ و با توجه به مصوبه هیئت‌ وزیران دولت وقت، فولادشهر به شهری جدید در کنار شهر اصفهان معرفی شد و با توجه به رشد جمعیت در شهرستان لنجان و استان اصفهان در سال ۱۳۸۵، ساخت ۳۲ هزار واحد مسکونی در فولادشهر به مرحله اجرا رسید و در طول این سال‌ها شرکت عمران فولادشهر منشاء تحولات بسیاری در این شهر جدید شد.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر افزود: در شهرهای جدید طبق آمار سرشماری هر پنج سال یکبار جمعیت این شهرها دو برابر می‌شود، البته این مهم در سال‌های اولیه محسوس نبوده، اما زمانی که بارگذاری جمعیتی از ۱۰ هزار نفر گذشت، در سرشماری‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این مهم به گونه‌ای است که طبق آمار سرشماری سال ۹۵ جمعیت فولادشهر حدود ۸۰ هزار نفر بوده و طبق آمار غیررسمی که در اختیار داریم جمیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر در این شهر جدید ساکن هستند.

شیروانی اضافه کرد: فولادشهر در حوزه شهرسازی فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سرگذاشته و زمانی که مسکن مهر در کشور عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود سهمیه اولیه فولادشهر ۶۳ هزار واحد مسکونی تعیین می‌شود و در نهایت ۳۱ هزار واحد مسکونی در این شهر شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: نباید فراموش کرد مسکن مهر فولادشهر امروز در قالب برزن‌های ایثار و فرهنگ شکل گرفته، و مردم در واحدهای مسکونی این محلات ساکن هستند و قسمتی نیز در برزن  C سکونت دارند.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر تصریح کرد: از این جهت باید توجه داشت ساکنان مسکن مهر فولادشهر از دستگاه‌های خدمت رسان، خدمات می‌خواهند از این رو دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز باید با یک برنامه از پیش تعیین شده در راستای ارایه خدمات به شهروندان در میدان عمل حضوری فعال داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این مهم تا به امروز به درستی محقق نشده و این در حالی است که براساس قانون، با ایجاد شهرهای جدید دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند متناسب با پیشرفت شهر نسبت به پیش‌بینی امکانات و خدمات زیربنایی و رونمایی شهر اقدام کنند.

شیروانی اظهار کرد: از این رو به طور مثال آموزش و پرورش مکلف است، پیش‌بینی کند با احداث شهر جدیدی همچون شهر جدید فولادشهر چه تعداد دانش آموز در آن شهر سکونت پیدا خواهند کرد و بر همین اساس فضاهای آموزشی لازم برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شود و برای احداث این مجموعه‌ها اقدامات لازم انجام گیرد تا در زمان سکونت، این افراد بتوانند از مدارس ساخته شده، استفاده کنند.

وی متذکر شد: مقیاس کارهای عمرانی در شهر جدید فولادشهر بسیار عظیم بوده چراکه از سال گذشته تا کنون تنها چهار هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی شهر اضافه شده و این مهم نشان از اهمیت تامین مسائل زیرساختی را در این پروژه عظیم دارد.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر تاکید کرد: از خردادماه سال گذشته با حضورم در مجموعه شرکت عمران فولادشهر با چند موضوع مواجه بودیم، نخستین مسئله معضلات مسکن مهر فولادشهر در حوزه خدمات و بهای تمام شده واحدهای مسکونی بود.

وی یادآور شد: در طول زمان ساخت مسکن‌های این پروژه، شاهد افزایش قیمت تمام شده این مسکن‌ها بودیم و از یک‌سو مردم معتقد بودند، قیمت‌ها نباید از حدی فراتر رود و از سوی دیگر سازندها نیز مطرح می‌کردند که به دلیل به روز بودن و افزایش هزینه‌ها، آنها نیز به روز هزینه‌های مربوط به این واحدها را پرداخت کرده‌اند و بر همین اساس عدد مد نظر آنها باید از متقاضیان دریافت شود.

شیروانی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، بالغ بر ۷۰ درصد وقت مجموعه شرکت عمران فولادشهر به این موضوع اختصاص یافته بود و با تلاش‌های انجام شده طی یکسال گذشته حدود هشت هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی‌ها، شرکت‌ها و انبوه‌سازان مختلف بهای نهایی واحدهای مسکونی را تعیین و در قالب توافق طرفین موضوع به پایان رسید.

وی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی شرکت عمران فولادشهر در مسکن مهر را حوزه خدمات این پروژه دانست و گفت: باید توجه داشت ما امروز در شرایطی قرار داریم که رکود اقتصادی به شدت خود را بروز و ظهور داده و نباید فراموش کرد شرکت عمران فولادشهر هیچ بودجه دولتی برای اجرای پروژه در اختیار ندارد و تنها منبعی که برای تامین هزینه‌های این شرکت وجود دارد فروش و واگذاری زمین و ساختمان است.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر تصریح کرد: شرکت عمران فولادشهر از ابتدای سال تاکنون چندین نوبت آگهی فراخوان برای اجرای پروژه‌های در دست اقدام خود صادر کرده که تنها دو نفر شرکت کننده داشته و رقم آن نیز چهار میلیارد ریال بوده است، اما با توجه به اینکه شرایط سختی را شاهد هستیم تنها با مدیریت و عزم جهادی می‌توان کام مردم را با اتمام پروژه‌های متعدد شیرین کرد.

وی از اجرای پروژه انتقال فاضلاب مسکن مهر با اعتباری بیش از ۳۵ میلیارد ریال خبر داد و اضافه کرد: قسمتی از پروژه‌هایی که شرکت عمران فولادشهر در دست اقدام دارد نمای بیرونی نداشته و نمود بیرونی ندارد و پروژه انتقال فاضلاب مسکن مهر به طول هزار و ۵۰۰ متر در عمق ۱۲ متری زمین یکی از این پروژه‌ها بوده و چنانچه این پروژه به اتمام نمی‌رسید با توجه به افزایش سکونت در مسکن مهر پس‌زدگی فاضلاب در شهر را شاهد بودیم.

شیروانی فولادشهر را شهری نوین دانست و گفت: فولادشهر به لحاظ خدمات و شهرسازی شهری نوین به‌شمار می‌آید و در فولادشهر چیزی با عنوان تیرهای برق وجود ندارد و کل سیستم برق این شهر به‌صورت زیرزمینی بوده که این خود نکته‌ای قابل توجه است.

وی ادامه داد: در سال گذشته شش مدرسه به مناقصه گذاشته شد و نخستین مدرسه پس از ۱۰ ماه افتتاح شد و این نوید را باید بدهیم که دو مدرسه و یک باب مسجد در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت عمران فولادشهر ادامه داد: البته نباید فراموش کرد در سال گذشته بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال قرارداد اجرایی با پیمانکاران منعقد شد و در حال حاضر مازاد بر آن قرار دادها تاکنون ۱۶۵ میلیارد ریال قرارداد اجرایی با پیمانکاران منعقد شده و همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال آگهی مناقصه در مرحله انتخاب پیمانکار بوده و ۴۴۰ میلیارد ریال در حال تکمیل اسناد مناقصه تا پایان سال جاری است.

وی یادآور شد: امروز دیدگاهی به غلط آن هم در راستای بهره‌برداری سیاسی وجناحی در بین مردم در حال القاء شدن است که دولت به مسکن مهر بی‌اعتنا بوده و باید گفت به هیچ عنوان چنین مسئله‌ای وجود نداشته و ندارد و در دولت تدبیر و امید هرآنچه برای هزینه کردن در مسکن مهر درخواست داشته‌ایم، مصوب شده و اجازه داده شده تا بتوانیم از منابع شرکت هزینه شده و پروژه‌های تاثیرگذار در مسکن مهر به اتمام برسد.

دکمه بازگشت به بالا