اهدای 500 تخته فرش به پیشتازان بازسازی مناطق زلزله زده

پایگاه خبری ارک خبر-کرمانشاه:

استاندار کرمانشاه خبر داد:

اهدای 500 تخته فرش به پیشتازان بازسازی مناطق زلزله زده

استاندار کرمانشاه از اهدای 500 تخته فرش 9 متری به افرادی که در بازسازی منازل خود پیشگام شوند، خبر داد و گفت: برای بازسازی واحدهای تخریبی و تعمیری مناطق زلزله زده استان، 48 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند روز شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران که در سرسرای جلسات تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد، از زحمات مدیرات بحران و سایر ارگان های مربوطه در راستای رسیدگی به زلزله زدگان قدردانی کرد و گفت: بنیاد مسکن برای تشویق مردم به بازسازی مناطق زلزله زده، این جوایز را در نظر گرفته است.
وی افزود: از 384 مصوبه مدیریت بحران به میزان 94 درصد اجرایی شده که گویای زحمات مدیران و دستگاه های مربوطه است و نزدیک به 25 تا 30 مصوبه یا اجرایی نشده یا در دست اجراست که برخی از آنان، مصوبات خوبی است که برای تحقق آن باید تلاش کرد.
بازوند اظهار داشت: پدافند غیرعامل یکی از شوراهای حساسی است که با توجه به مرزی بودن استان کرمانشاه باید نگاه ویژه ای به آن بشود.
وی با بیان اینکه پدافندغیرعامل در کشور آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد، ادامه داد: زلزله آزمایش خوبی بود تا نقاط ضعفی که در ارتباط با پدافندغیرعامل وجود دارد شناخته شود و اکنون این نقاط ضعف به خوبی مشهود است.
استاندار کرمانشاه افزود: اگر همه ادارات و دستگاه های دولتی دارای مولد و ژانراتور برق بودند امروز شاهد نگرانی ها پس از این بحران نبودیم چرا که این دستگاه ها می توانستند از مولد خود استفاده کنند، چنانچه این موضوع چند بار از سوی شرکت برق اعلام شد.
وی یادآور شد، شرکت توزیع برق و برق منطقه ای در جریان خدمات رسانی به زلزله زدگان عملکرد خوبی داشتند هرچند مشکلات فراوان و وسعت کار بسیار بود ولی اگرهمه ادارات مولد داشتند کم تر شاهد فشارها می شدیم.
بازوند در رابطه با ساختمان های تخریب شده در زلزله گفت: در سفر رییس جمهوری به مناطق زلزله زده استان اعلام کردیم که دلایل و مشکلات ساختمان های تخریب شده را بیان می کنیم و هم اکنون این گزارش توسط ما به عنوان خط مقدم باید تهیه شود.
بازوند ادامه داد: تصورم این است که نباید تقصیرها به گردن آیین نامه انداخته شود و این اظهارنظرات برای ما کافی نیست، ضروری است این گزارش از سوی مدیر نظام مهندسی ساختمان با همکاری اداره راه و شهرسازی و با نظارت معاونت عمرانی استانداری و سایر ارگان های مربوطه تهیه شود که اگر مقصر آیین نامه است از نگارنده و وضع کننده شکایت کنیم.
به گفته وی، نمی توان قبول کرد بیمارستانی که به تازگی افتتاح شده در اثر زلزله از بین برود و تنها بگوییم که آیین نامه مقصر این تخریب است.
وی در بخش دیگر از سخنانش بر بازسازی واحدهای مسکونی سرپل ذهاب تاکید کرد و افزود: واحدهای مسکونی بسیاری با ترک ها و آسیب های اندک از سوی ماموران و کارشناسان بنیاد مسکن به صورت تخریب کامل معرفی شده و از سوی دیگر به تقسیم بندی نوع یک و 2 اعتقادی ندارم که چنین موضوعاتی برای دولت بار مالی بسیاری به همراه دارد.
بازوند ادامه داد: بانک ها نباید هیچ گونه تعطیلی در روزهای کاری داشته باشند و همپای بنیاد مسکن به امور زلزله زدگان بپردازند و حتی در روزهای تعطیل پای کار باشند و از سوی دیگر راه اندازی سه شعبه سیار ضرورت دارد.
به گفته بازوند، کمک های بلاعوض به واحدهای دامپروری سنتی و پرورش ماهی در اسرع وقت باید انجام شود که براساس مصوبه دولت حدود 26 میلیارد تومان است و باید به ازای هر واحد سه میلیون تومان تومان و ساخت 10 میلیون تومان پرداخت شود.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا