عزیمت هیات ایرانی به چین جهت بررسی نفتکش حادثه دیده

پایگاه خبری ارک خبر-تهران:

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

عزیمت هیات ایرانی به چین جهت بررسی نفتکش حادثه دیده

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت که کارشناسان این سازمان به منظور بررسی ابعاد حادثه نفتکش ایرانی در آبها چین، در حال عزیمت به این کشور هستند.

ارک خبربه نقل ازایرنا:محمد راستاد روز یکشنبه در سخنانی افزود: یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، ساعت 16:30 روز گذشته به وقت تهران در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی برخورد و بر اثر این اتفاق متاسفانه بلافاصله کشتی نفتکش دچار انفجار و حریق می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: رایزنی‌ و پیگیری با مراجع داخلی و بین‌المللی مرتبط با این حادثه در حال انجام است و تاکنون با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی برای امداد و نجات انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در همین رابطه با سفیر ایران در چین و سرکنسولی کشورمان در شانگهای گفت‌وگوهایی انجام شده تا از وضعیت امداد و نجات در منطقه و علت رخداد حادثه با خبر شویم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همچنین از صبح امروز کشتی‌های نجات چینی برای اطفا حریق و نجات دریایی در محل حضور داشته‌اند و امیدواریم عملیات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود شده نفتکش ایرانی را مشخص کند.
راستاد تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا به عنوان کشوری که خدمه نفتکش اتباع ایرانی بوده‌اند این اختیار را دارد به عنوان مرجع دریایی در فرآیند رسیدگی سانحه حضور داشته باشد و به همین علت کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی به زودی به محل حادثه اعزام می شوند تا هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سرنوشت کارکنان نفتکش مشخص شود.
به گفته وی، پس از عملیات امداد و نجات، سامانه شناسایی خودکار کشور چین از حادثه رخ‌ داده ارزیابی دقیقی خواهد کرد و پس از آن می‌توان نتیجه گرفت که کدام شناور در این حادثه مقصر بوده است.
وی با اشاره به این که این کشتی نفتکش 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش هستند، افزود: طبق اطلاعات بدست آمده 4 نفر از خدمه ایرانی دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند. همچنین یک نفر از همسران کارکنان نیز روی کشتی حضور داشته است. متعاقب این حادثه کشتی باری چینی موفق می‌شود نفرات و کشتی خود را از حادثه حریق خارج کند، اما به جهت وسعت حریق به شعاع یک هزار متری تاکنون عملیات امداد و نجات منجر به پیدا شدن 32 نفر از خدمه نفتکش ایرانی نشده است.
به گزارش ایرنا، سیروس کیان‎ ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش هم با ابراز تأسف از حادثه برخورد یک فروند کشتی فله‎ بر چینی با یک فروند کشتی تانکر با مالکیت خارجی تحت مدیریت این شرکت در شب گذشته با تشریح این حادثه گفت: یک فروند کشتی فله بر چینی با یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی ساعت 20 شب گذشته به وقت محلی در 158 مایلی سواحل شرقی چین برخورد کرد که در اثر این حادثه دچار حریق شد و آتش گرفت.
وی بیان داشت: پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‎هایSalvage ، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.
وی ادامه داد: همچنین دو فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.
کیان ارثی اضافه کرد: کمیته اضطراری مستقر در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسئول در محل، نسبت به اطلاع‎رسانی به خانواده دریانوردان، وزارت‎خانه‎ها و سازمان‎های ذیربط و موسسات بیمه اقدام کرده و همچنین با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز هماهنگی‎های لازم به منظور تسریع و کمک در عملیات امداد و نجات به عمل آمده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا