شناسایی 13 کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان مطرح کرد؛

شناسایی 13 کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان اصفهان

 مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بیش از 40 بیماری در حوزه دام در استان اصفهان به‌صورت دقیق تحت کنترل و رصد شدن هستند که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها یک مورد از آن است.

شهرام موحدی، در خصوص آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: این اداره کل در خط فوق مقدم مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هست.

وی در موردنظر سازمان جهانی بهداشت دام در مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: بر اساس نظر این سازمان، شیوع این بیماری همچنان ادامه خواهد داشت.

موحدی با اشاره به میزان بالای تولید طیور در سطح کشور، گفت:2.1 میلیون تن گوشت مرغ و 930 هزار تن تخم‌مرغ مصرفی جامعه در داخل تولید می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، با بیان اینکه این نوع ژنوم آنفولانزا در 114 گونه پرنده باعث تلفات شده است، اظهار کرد: امسال طغیان بیماری دو ماه زودتر نسبت به سال گذشته آغازشده است که علت شروع همه‌گیری آن تداوم آلودگی و بقای ویروس در طیور روستایی در نیمه اول سال جاری است.

این مسئول، آذربایجان شرقی، تهران، البرز و اصفهان را دارای بیشترین واحدهای تخم‌گذار در کشور عنوان کرد و افزود: از اردیبهشت‌ماه که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان متوقف شد از خردادماه هشدارهایی را در رابطه با احتمال افزایش کانون‌های بیماری در نیمه دوم سال توسط این اداره کل داده شد که متأسفانه پیش‌بینی ما درست از آب درآمد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان توضیح داد: اگر در خانه‌ای از روستایی گزارش این بیماری داده شود و پس از بررسی تائید شد تمامی آن روستا به‌عنوان کانون تعریف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سه میلیارد تومان غرامت برای از بین بردن طیور بیمار پرداخت و سه میلیون قطعه طیور نیز معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، با بیان اینکه هرروز بیش از 10 تا 15 مورد آزمایش انجام می شود، گفت: تاکنون 13 کانون در سه شهرستان گلپایگان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد شناسایی‌شده‌اند و از مهرماه سال جاری 300 هزار قطعه طیور تخم‌گذار و بومی معدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حوزه استان اصفهان گرانی تخم‌مرغ به‌هیچ‌وجه ارتباطی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد، تصریح کرد: گران شدن خوراک طیور عامل این افزایش قیمت است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه هرگونه تلفاتی از طیور باید بلافاصله معدوم شوند گفت: باید از قرار دادن تلفات طیور در اختیار سگ، گربه، پرندگان و جوندگان دیگر خودداری کنند در صورتیکه این حیوانات لاشه آلوده مصرف کنند، باعث انتقال بیماری می‌شوند.
وی با بیان اینکه کلیه مواد غذایی مزرعه پرورش طیور باید تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود گفت : هرگونه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از دان، کود مرغی، تخم‌مرغ و غیره باید با گواهی سلامت و با مجوز از دامپزشکی انجام شود.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N8 در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N8 است.
از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا