احیا و بازسازی 24 حیاط و سرای بازار تاریخی تبریز

ارک خبر- شهردار منطقه 8 تبریز گفت: 24 حیاط و سرای بازار تاریخی این کلان شهر در راستای برگزاری رویداد تبریز 2018 احیا، بازسازی و مرمت می شود.
احیا و بازسازی 24 حیاط و سرای بازار تاریخی تبریز
محبوب تیزپاز روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس دستورالعمل سازمان یونسکو احیای بازار تاریخی تبریز تنها به دست دولت قابل انجام نبوده بلکه باید از سوی مردم و کسبه بازار انجام شود و در این راستا احیا، بازسازی و کف سازی این بازار از برنامه های این شهرداری است.
وی اظهار کرد: در کنار احیا و بازسازی این بازار، 24 سرویس بهداشتی عمومی موجود در این بازار نیز احیا و برای استفاده گردشگران خارجی به توالت فرنگی تجهیز می شود.
شهردار منطقه 8 تبریز با بیان اینکه هم اکنون 15 درصد و حدود 6 سرویس بهداشتی عمومی این بازار قابل استفاده است، یادآوری کرد: تعمیر، بازسازی اساسی و تجهیز این سرویس ها با مشارکت هیات امنای بازار و شهرداری منطقه 8 انجام می شود.
تیزپاز ادامه داد: برای این منظور حدود 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار از سوی شهرداری هزینه می شود.
وی حذف زواید بصری کلیه جداره های بازار، احیای نمای تاریخی جداره فردوسی شمالی و بافت تاریخی بناهای موجود در خیابان امام از دیگر برنامه های این شهرداری برای بازسازی بازار تاریخی تبریز در راستای تبریز 2018 است.
شهردار منطقه 8 تبریز با اشاره به آغاز مرمت و احیای سرای میرزا ابوالحسن بازار با همکاری بازاریان این سرا و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخشی از دیواره‌ها و طاق‌های این سرا در اثر رطوبت موجود در سقف و ستوان های بازار تاریخی تبریز تخریب شده بود.
تیزپاز افزود: در آینده نزدیک عملیات مرمتی این سرا و کاروانسرای زیبای تاریخی بازار تبریز به پایان می رسد.
بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده جهان حدود یک کیلومتر مربع وسعت دارد و در مرداد سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده و پیش‌تر به جهت قرارگرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از این شهر، از رونق بسیار خوبی برخوردار بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا