سکونت ۳۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی در سکونتگاه‌های غیررسمی

ارک خبر – مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از سکونت ۳۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی در سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، توحید اخلاقی در هفتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار آذربایجان شرقی اظهار کرد: حدود 20 درصد جمعیت کلان شهر تبریز در 18 محله که عمدتاً به آن‌ها سکونتگاه‌های غیررسمی می‌گویند ساکن هستند.

وی از سکونت 30 درصد جمعیت آذربایجان شرقی در سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد و گفت: لازم است تا سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان شرقی را ساماندهی کنیم و این ضرورت شامل کلان شهر تبریز نیز می‌شود که باید برای سامان‌دهی این سکونتگاه‌ها تدابیر و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی یادآور شد: از 12 سال پیش برخی از پروژه‌های خدماتی و عمرانی و رفاهی با اعتبارات ملی، استانی و شهرداری‌ها در مناطق حاشیه‌نشین تبریز اجرا می‌شود.

بانک‌ها تسهیلات و مشوق‌های بازسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشین ارایه دهند

محمدصادق پورمهدی هم در این جلسه با اشاره به اهمیت بازآفرینی مناطق حاشیه‌ای شهرها، اظهار کرد: زمانی می‌شود که در برابر حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی کمترین خسارت را متحمل باشیم که به صورت همگانی بافت‌های فرسوده شهرها و مناطق حاشیه‌ای مقاوم‌سازی و یا بازسازی کرده باشیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بابیان اینکه پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده شهری و مناطق روستایی ضروری است، افزود: بانک ها ضمن این که باید تسهیلات کم‌بهره به منظور مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در حاشیه شهرها پرداخت کنند در کنار آن نیز بایستی برخی مشوق‌هایی هم در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات کم‌بهره و ارائه مشوق‌ها علاوه بر ترغیب مردم به مقاوم‌سازی و بازسازی بافت‌های فرسوده در حاشیه شهرها و مناطق روستایی بلکه در بازآفرینی شهری پایدار در آذربایجان شرقی نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد.

پورمهدی بر لزوم مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی و قدیمی آذربایجان شرقی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط تاکید کرد، گفت: شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی به‌جای این که خانه‌های تاریخی را به اداره و یا موزه تغییر کاربری دهند می‌توانند از این اماکن برای غذاخوری سنتی و اقامتگاه در راستای اهداف گردشگری تبدیل کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود بر ممنوعیت توسعه حاشیه‌نشینی در استان تاکید و خاطرنشان کرد: بدون تعارف می‌گویم اگر ساخت و سازی در مناطق حاشیه‌ای شهرها صورت گیرد و منجر به توسعه حاشیه‌نشینی شود به طور جدی و قاطع برخورد می‌کنیم.

دکمه بازگشت به بالا