کودکان کار ساماندهی شوند نه جمع‌آوری/نگاه حق‌مدارانه بجای ترحم

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در تبریز؛

کودکان کار ساماندهی شوند نه جمع‌آوری/نگاه حق‌مدارانه بجای ترحم

معاون وزیر دادگستری در تبریز اعلام کرد: لفظ «جمع آوری کودکان کار» به هیچ وجه شایسته نیست و ما باید تلاش کنیم با داشتن برنامه‌های دقیق و عمیق درصدد ساماندهی این کودکان باشیم.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، محمود عباسی عصر چهارشنبه در جلسه تبیین حقوق کودک که عصر امروز در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، درباره کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد اظهار کرد: از اهمیت‌های این کنوانسیون همین کافی است که تمام کشورهای جهان عضو آن هستند به غیر از ایالات متحده آمریکا و این بدان معناست که این کنوانسیون در سطح جهان از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در ادامه وزارت دادگستری را مرجع ملی پیوسته به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد اعلام کرد و افزود: تمامی ارزش‌ها و حقوقی که در حقوق بشر درمورد کودکان آمده است باید در کشور ما نیز مورد اجرا قرار بگیرند.

دبیر کنوانسیون حقوق کودک کشور با بیان اینکه اهمیت این کنوانسیون به قدری زیاد است که وزیر دادگستری کشور در صدر آن قرار گرفته، اعلام کرد: مقرر شده در سطح استان‌ها نیز این کنوانسیون توسط اداره‌کل‌های امور بانوان و خانواده استانداری‌ها مدیریت شود.

وی با اشاره به وظایف دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در موفقیت این کنوانسیون در سطح کشور گفت: سند ملی حقوق کودک در سندی به نام سند عمل مشترک به تصویب رسیده است و بر همین اساس دستگاه‌های مختلف وظایف مختلفی را برعهده دارند.

معاون وزیر دادگستری با برشمردن کنوانسیون حقوق کودک در کشور به عنوان یک قانون مصوب پارلمانی که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده، برنامه‌های راهبردی آن را برای تمامی دستگاه‌های عضو، لازم‌الاجرا دانست.

وی در ادامه با اشاره به برخی حقوق ذاتی کودکان از جمله داشتن زندگی شایسته، زیستن در کنار خانواده، تحصیل، عدم دست‌فروشی و تکدی‌گری در خیابان، تاکید کرد: این حقوق کودکان در قالب حقوق بشر قرار می‌گیرند و تبدیل به حقوق شهروندی کشورها می‌شوند.

آذربایجان شرقی در حوزه حقوق کودک از جایگاه بالایی برخوردار است

عباسی در بخشی از سخنان خود درباره دلیل انتخاب تبریز و آذربایجان شرقی به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود تصریح کرد: این استان جایگاه شایسته‌ای در حوزه حقوق بشر دارد و مردم متدین آن برای کودکان ارزش بسیار بالایی قائل هستند.

وی با تاکید براینکه آذربایجان شرقی از حیث حقوق کودک جایگاه بالایی دارد، اعلام کرد: اینکه ما در این شهر کودک کار یا کودک متکدی نمی‌بینیم نشانگر جایگاه بسیار والای آن است که باید برای استان‌ها و شهرهای دیگر همچون تهران الگو قرار بگیرد.

معاون وزیر دادگستری کودکان کار را یکی از چالش‌های جدی تهران دانست و بیان کرد: برخی می‌پندارند که باید کودکان کار را از سطح خیابان‌ها جمع کنیم درحالی که لفظ جمع آوری به هیچ وجه شایسته نیست و ما باید تلاش کنیم با داشتن برنامه‌های دقیق و عمیق درصدد ساماندهی این کودکان باشیم.

تنبیه دانش‌آموزان حرکت نامیمونی است

وی در ادامه با اشاره به تنبیه بدنی کودکان در مدارس برخی شهرهای کشور که این‌روزها موضوع رسانه‌ها نیز شده است، موضع خود را این چنین اعلام کرد: این‌ها حرکات واقعا نامیمونی است که اگر سفر به استان آذربایجان شرقی را در برنامه‌ام نداشتم اکنون برای پیگیری موضوع اخیر به جیرفت سفر می‌کردم.

دبیر کنوانسیون حقوق کودک کشور همچنین تشریح کرد: انسداد تحصیلی شایسته نظام جمهوری اسلامی و کشور ما نیست و باید متولیان آموزش و پرورش نظارت و پایش دقیقی بر روند تحصیلی دانش‌آموزان سراسر کشور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ازدواج کودکان در سنین پایین را از دیگر معضلات کشور در حوزه کودکان برشمرد و تاکید کرد: علما و فقها و حوزه‌های علمیه باید با رهنمودهای خود که در قالب کارهای فرهنگی، اخلاقی و قانونی است جامعه را به سمت بهبود شرایط هدایت کنند.

اولین جشنواره حقوق کودک سال آینده برگزار می‌شود

معاون وزیر دادگستری همچنین از برگزاری یک جشنواره در سال آینده با موضوع حقوق کودک خبر داد: جشنواره «سلام» در سال آینده به عنوان اولین جشنواره حقوق کودک در رشته‌های مختلف برگزار خواهد شد که امیدواریم فعالان این حوزه حضور پررنگی در آن جشنواره داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: باید جمله «کودکان حق دارند» را به‌خوبی یاد بگیریم و بجای نگاه ترحم‌آمیز به کودکان و مسائل مربوط به آن‌ها نگاه حق‌مدارانه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا