کاشتنی برای توقف انتقال سیگنال‌های درد به مغز

خبرگزاری ارک: محققان سوئدی برای نخستین بار موفق به ساخت یک دستگاه جدید شده‌اند که می‌تواند مانع انتقال سیگنال‌های درد به مغز شود.

به گزارش ایسنا، دستگاه جدید کاشتنی محققان دانشگاه لینکوپین و مؤسسه کارولینسکای سوئد برای نخستین بار در جهان به توقف پالس‌های درد در مغز موشهای زنده و آزاد با استفاده از سیگنال‌های تسکین درد خود بدن آن‌ها پرداخته است.

به گفته محققان، این پمپ یونی در زمان مناسب به ارسال دوز مناسب از سیگنالهای تسکین‌دهنده خود بدن به محل ورود سیگنال‌های درد به نخاع برای انتقال به مغز پرداخته و بین پنج تا 10 سال آینده ممکن است مورد استفاده بالینی قرار بگیرد.

این دستگاه می‌تواند برای هفت درصد از جمعیت جهان که از دردهای عصبی مزمن رنج برده و درمانی برای آن‌ها شناسایی نشده، بسیار نویدبخش باشد.

همچنین از این پمپ می‌توان برای عرضه مواد دارویی به مغز و سایر بخش‌های بدن مانند نخاع استفاده کرد. از سوی دیگر، می‌توان این دستگاه را به ضربان‌ساز متصل کرد.

در حالی که ضربان‌ساز به ارسال پالس‌های الکتریکی به قلب می‌پردازد، پمپ یونی سیگنال‌های مسکن خود بدن موسوم به انتقال دهنده‌های عصبی را به محل ورود سیگنال‌های درد به نخاع ارسال می‌کند.

این امر بدان معنی است که پالس‌های درد هیچ گاه به مغز نخواهند رسید. در این حالت، دستگاه به ارسال انتقال دهنده‌های عصبی GABA پرداخته که وظیفه طبیعی آن‌ها، مهار محرک‌ها در سیستم عصبی مرکزی بدن است.

محققان این کاشت درمانی را با استفاده از الکترونیک ارگانیک ساخته‌اند. این گروه از مواد از قابلیت ترجمه آسان بین سیگنال‌های الکترونیکی و زیستی‌شیمیایی برخوردارند.

با کمک این پمپ یونی، یونهای باردار مثبت می‌توانند در چهار منطقه متفاوت اعمال شوند که با توجه به نقاط دقیقی که پایانه‌های عصبی در آنجا با نخاع ملاقات می‌کنند، انتخاب شده‌اند.

یک جریان الکتریکی از پمپ یون به انتشار ابرمانند انتقال دهنده‌های عصبی GABA در این نقاط خاص از نخاع می‌پردازد. تاکنون این مسکن‌ها هیچ گونه عوارض منفی از خود نمایش نداده‌اند.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا