استانهای مرزی ایران و ترکیه نقش مهمی در تحکیم روابط دو کشور دارند

سرویس خبری روزنامه ارک- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: مسئولان استانهای مرزی برای دستیابی به تحقق هدف بزرگ اقتصادی ۳۰ میلیارد دلاری نقش مهمی داشته و در این راستا گام بردارند.

به گزارش مهر، علیرضا رادفر در آیین آغاز به کار اجلاس مشترک اقتصادی استان آذربایجان غربی و استانهای مرزی ترکیه در خوی اظهار داشت: این اجلاس مهم، تلاش در جهت توسعه همكاریهای اقتصادی مناطق همجوار دو كشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه است.وی با بیان اینکه تا حدودی اهداف توافق شده در اجلاسهای قبلی حاصل شده است عنوان کرد: یافتن راههای تحقق بیشتر توافقات در حال حاضر با توجه به اجلاس های برگزار شده گذشته یکی از ضررویاتی است که باید مورد توجه باشد.رادفر با اشاره به هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در سال عنوان کرد: گر چه ایران و تركیه دارای روابط  اقتصادی گسترده بوده و شریك تجاری مهم همدیگر محسوب می شود ولی هنوز با هدف ۳۰ میلیارد دلار مبادله تجاری سالیانه فاصله زیادی دارند طبیعی است دستیابی به چنین هدف اقتصادی بزرگی وظیفه مسئولین استانهای مرزی دو كشور خطیر و اساسی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه در این نشست ضمن توجه به مسایل اقتصادی زمینه همکاریهای همه جانبه بررسی می شود یاد آور شد: این اجلاس اهداف دیگری چون همكاریهای فرهنگی، ورزشی، گردشگری، دانشگاهی، محیط زیست و…  در دستور كار قرار داده است.

وی نتایج همكاری و روابط  بین طرفین به خصوص در استانهای مرزی را رضایت بخش خواند و گفت: در حال حاضر بین دانشگاه ارومیه و دانشگاههای یوزونجی ئیل وان و آتاتورك ارزروم و دانشگاه فنی استانبول تفاهمنامه همكاری منعقد و چندین همایش مهم در زمینه بزرگداشت مولانا، شمس تبریزی، حسام الدین چلبی و همچنین تبادل استاد و برگزاری دوره مشترك صورت گرفته است.

رادفر افزود: در زمینه ورزش نیز بین استان آذربایجان غربی و شش استان وان، ایغدیر، حكاری، ارزروم، قهرمان ماراش، و آدانای تركیه تفاهمنامه همكاری وجود دارد و بر این اساس هر سال چندین تیم ورزشی بین طرفین مبادله و مسابقات دوستانه برگزار می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت:در زمینه فرهنگی و گردشگری می توان به ارتباط و حضور شاعران و نویسندگان ترك در جشنواره سالیانه شعر رضوی در ارومیه و شركت در نمایشگاههای هنری همدیگر و همچنین سفر تعداد زیادی گردشگر از اتباع ایران به تركیه و بالعكس اشاره كرد.

رادفر تاکید کرد: قرارداد خواهر خواندگی بین شهرهای ارومیه و ارزروم كه در ابتدای سال جاری منعقد شده است می تواند زمینه توسعه همكاری و تعمیق روابط دوستانه بین آذربایجان غربی و استانهای شرقی تركیه را فراهم آورد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه حضور فعال هیاتهای شركت كننده از ایران و تركیه بخصوص استانداران آذربایجان غربی، وان، حكاری، ایغدیر و آغری نشانه اهمیت موضوع و جدیت طرفین برای موفقیت اجلاس می تواند باشد گفت: در این اجلاس همه ما گرد هم آمده ایم تا به كمك همدیگر  پایه های دوستی دو ملت بزرگ ایران و تركیه را مستحكم و در جهت  رفاه و آسایش بیشتر مردم دو كشور بكوشیم.

با حضور مقامات دو کشور ایران و ترکیه پنجمین اجلاس توسعه همکاری های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه پیش از ظهر سه شنبه در شهرستان مرزی خوی آغاز بکار کرد.

این اجلاس با هدف گسترش همكاری های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تجاری، آموزشی، علمی، دانشگاهی و همچنین حل مسائل و مشكلات مربوط به ترانزیت و گمرك در مرزهای مشترك به مدت دو روز در خوی برگزار می شود.

پیگیری تفاهم نامه های قبلی میان دو طرف را از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است که علاوه بر پیگیری مفاد تفاهمات قبلی فیمابین، در روز پایانی اجلاس (۲۳ اردیبهشت) تفاهم نامه جدیدی بمنظور گسترش همكاریهای مشترك، فیمابین استاندار آذربایجان غربی بعنوان رئیس هیئت ایرانی حاضر در اجلاس و استاندار وان بعنوان رئیس هیئت اعزامی از جمهوری تركیه، مبادله و منعقد خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا