لاوروف: درباره توافق هسته‌ای نه مذاکره مجدد و نه تغییری صورت می‌گیرد

ارک خبر- وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که درباره توافق هسته‌ای نه مذاکره مجدد و نه تغییری صورت می‌گیرد.
لاوروف: درباره توافق هسته‌ای نه مذاکره مجدد و نه تغییری صورت می گیردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه در نشست خبری در سازمان ملل حاضر شد و گفت: روسیه هرگز درباره کمک به فرایند صلح در خاورمیانه عقب نکشیده و همچنان آماده است که مذاکرات مستقیمی را بین نخست وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برگزار کند و پیشنهاد کردیم نشستی میان محمود عباس و بنیامین نتانیاهو بدون هیچ‌گونه پیش شرطی در مسکو برگزار شود.

لاوروف یاد آورد شد: آمریکا باید درک کند که ثبات راهبردی بدون همکاری با چین و روسیه امکان‌پذیر نیست، آمریکا باید به گفتگوی صحیح با ما رو بیاورد و نه به دشمنی، چرا که واشنگتن می‌خواهد با دشمنی ورزی جلودار بودن خود را نشان دهد.

وی در خصوص برجام نیز افزود: اگر یکی از طرف‌ها از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، دیگر نمی‌توان آن را اجرا کند و سپس این توافق از هم می‌پاشد. آمریکا در تلاش است کشور‌های اروپایی را مجاب کند که موضعی مانند آن‌ها در قبال برجام بگیرند. برای جلوگیری از گفتگوی دوباره درباره توافق هسته‌ای ایران تلاش‌های زیادی به انجام می‌دهیم، هیچ‌گونه خدشه‌ای به توافق هسته‌ای را نمی‌پذیریم و اروپایی‌ها به خوبی خطرات این مساله را درک می‌کنند

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد اگر برجام شکست بخورد، کره‌شمالی به اتفاقی که برای توافق ایران و آمریکا افتاده می‌نگرد و دیگر نمی‌توان با آن‌ها نیز توافق کرد.

لاوروف توضیح داد: همانطور که رئیس‌جمهور آمریکا گفت: تا زمان بررسی مجدد توافق هسته‌ای که تصمیم نهایی درباره مذاکره مجدد و اصلاح یا خروج از آن را بگیرد، ۲ تا ۳ ماه زمان است.

وی همچنین افزود: ما در تلاش هستیم که توافق هسته‌ای نه مورد مذاکره مجدد و نه تغییر قرار بگیرد. این مسئله از نظر ایرانیان غیرقابل قبول است و کشور‌های اروپایی نیز این خطر را درک کرده‌اند.

لاوروف گفت: ایران قدرت بزرگی است و اینکه از آن بخواهیم در مسائل خاورمیانه حضور نداشته باشد، غیرممکن است.

لاوروف درباره سوریه نیز گفت: تمام نشست‌های مذاکرات حول سوریه، با یکدیگر یکپارچه هستند تا به راهکاری برای بحران این کشور برسند. امیدواریم نشست «وین» به نقطه پایانی نشست‌های قبلی نرسد، برای حل بحران سوریه باید همکاری کرد. از بیش از ۱۵۰۰ سوری در مذاکرات سوچی دعوت به عمل آورده‌ایم.

وی با تکذیب خبر خارج شدن ناظران نظامی روسی از شمال سوریه، ادامه داد: هدف اصلی ما با ایران و ترکیه فعال نمودن کامل منطقه کاهش تنش در ادلب است. ترکیه هنوز پست‌های دیدبانی که باید را در ادلب ایجاد نکرده و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد این کمبود دلیل اصلی حمله تروریست‌ها با پایگاه حمیم بود.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در عفرین گفت: امیدواریم از راه دیپلماتیک بتوانیم تنش‌ها در شمال سوریه را کاهش داده و منطقه کاهش تنش در ادلب می‌تواند این اختلافات را حل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا