کوره ذوب سرب معدن نخلک به عنوان بخشی از پیشینه تاریخ صنعت استان اصفهان ثبت ملی می شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

کوره ذوب سرب معدن نخلک به عنوان بخشی از پیشینه تاریخ صنعت استان اصفهان ثبت ملی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد:
کوره ذوب سرب معدن نخلک به عنوان بخشی از پیشینه تاریخ صنعت استان اصفهان ثبت ملی می شود
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، صبح امروز در حاشیه نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان اصفهان از تهیه پرونده کوره ذوب سرب معدن نخلک جهت ثبت ملی آن به عنوان بخشی از تاریخ صنعت استان اصفهان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، صبح امروز 7 بهمن ماه نشست شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان اصفهان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان برگزار گردید.
در پایان این نشست مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: در نشست شورای ملی ثبت اعضاء توافق نمودند تا پرونده کوره ذوب سرب در معدن نخلک که پیشینه آن به دوران ساسانیان باز می گردد با ارسال به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور به ثبت برسد.
او همچنین تاکید کرد: معدن سرب نخلک در محور شرق استان اصفهان و در 130 کیلومتری شمال شرق شهرستان نائین، در 45 کیلومتری شهر تاریخی انارک و در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. با این وصف پیشینه بهره برداری از این معدن با توجه به وجود یک قلعه تاریخی، یک چهار طاقی که احتمالا آتشکده ائی از دوران ساسانی بوده به بیش از 2 هزار سال قبل باز می گردد که این خود نشان دهنده توانمندی های ایرانیان در دوران باستان در راستای ذوب فلزات بوده است.
الله یاری گفت: در پیرامون این معدن تاریخی شواهدی از وجود کوره های ذوب فلز سرب وجود داشته و سپس در نزدیک به یکصد سال قبل کوره های جدیدی جایگزین کوره های باستانی شده که آثار و شواهد این کوره ها همچنان باقی است و با توجه به قدمت تاریخی این معدن، بنا داریم تا با ثبت ملی این کوره ها، فرآیند استحصال و سپس ذوب فلز سرب را در این معدن تاریخی به ثبت ملی برسانیم.
همچنین در این نشست پرونده ثبت ملی بافت روستای “قمبوان” از توابع شهرستان دهاقان و همچنین پرونده ثبت ملی مسجد “شبستان” در این روستا نیز بررسی و با اکثریت آراء تصویب و برای تصویب نهائی به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا