پیشگیری و درمان آنفلوانزا با رعایت دو نکته/۱۰استان آنفلوآنزاخیز

ارک خبر- یک مسؤل سلامت کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر سه نوع آنفلوآنزا در کشور شایع شده و در ۱۰ استان شدیدتر است، گفت: ما تاکید می‌کنیم که پزشکان از تجویر داروی نابجا به خصوص ترکیبات حاوی کورتون پرهیز کنند.به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی گویا درباره آخرین وضعیت شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور گفت: همه‌گیری آنفلوآنزا هرسال در فصل سرما در تمام دنیا از جمله کشور ما شایع می‌شود و از هفته اول آذرماه موارد ابتلای آن رو به افزایش است و هر هفته بیشتر می‌شود، اما این روندی معمول و قابل انتظار است و در این دوره مردم با رعایت نکات بهداشتی می‌توانند موارد ابتلا به این بیماری و خطرات آن را به حداقل برسد.

وی ادامه داد: آنفلوآنزا برای برخی گروه‌ها عوارض خطرناکی دارد و در صورت ابتلا ممکن است بستری شوند و از فعالیت و کار بازبمانند. ما هرسال به مردم به خصوص گروه‌های پرخطر توصیه می‌کنیم که اوایل پاییز واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و همه مردم می‌توانند از این واکسن استفاده کنند، اما تزریق آن برای افراد بالای 65 سال، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان هستند، مبتلایان به نارسایی‌های کلیه و کبد، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده و افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند ضروری است و هنوز هم امکان تزریق آن وجود دارد. سایر مردم به اندازه این گروه‌ها در معرض خطر قرار ندارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمان اوج آنفلوآنزا به سر می‌بریم، اضافه کرد: در حال حاضر سه نوع آنفلوآنزا در کشور شایع است و همه کشور درگیر آن هستند، اما در کرمان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، تهران، اصفهان، خراسان رضوی،‌ ایلام، یزد، همدان و آذربایجان شرقی شدیدتر است.

به گزارش وزارت بهداشت-گویا گفت: این سه نوع ویروس مشابه یکدیگر و همه آنفلوآنزای فصلی محسوب می‌شوند و متعلق به فصل سرما هستند. ابتلا به این بیماری با رعایت نکات بهداشتی ساده، اجرای توصیه‌های پزشک و استراحت در منزل قابل پیشگیری و درمان است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا همچنان موثر است، افزود: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش ابتلای کودکان به آنفلوآنزا هستیم. این بیماری در کودکان علائم متفاوتی دارد و مواردی که همراه با اسهال و استفراغ است در این گروه سنی بیشتر دیده می‌شود. ما تاکید می‌کنیم که پزشکان از تجویر داروی نابجا به خصوص ترکیبات حاوی کورتون پرهیز کنند؛ چون ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. علاوه بر آن مسکنی به جز استامینوفن نباید تجویز شود، به ویژه در مواردی که کودکان با علائم اسهال به پزشک مراجعه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا