روسیه ادعاهای مقامات واشنگتن علیه ایران درباره یمن را زیرسوال برد

ارک خبر- روسیه با رد شواهد و ادله ارائه شده از سوی آمریکا و کارشناسان سازمان ملل علیه ایران، این ادعا را که تهران تأمین کننده اصلی موشکهای مورد استفاده یمنی ها است، ناکافی و غیرقطعی خواند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی میل، روسیه روز چهارشنبه با رد شواهد و ادله ارائه شده از سوی آمریکا و کارشناسان سازمان ملل علیه ایران، این ادعا را که تهران تأمین کننده اصلی موشکهای مورد استفاده یمنی ها است، ناکافی و غیرقطعی خواند و در واقع، بطور تلویحی این پیام را به گوش مقامات واشنگتن رساند که با هرگونه پیشنهاد آنها برای وضع تحریمها علیه ایران مخالفت خواهد کرد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با ابراز تردید در مورد یافته های هیأتی از کارشناسان سازمان ملل گفت: «روشن نیست آیا ایران ارسال کننده موشکها و تسلیحات مورد استفاده حوثی های یمن است یا اینکه این [جنگ افزارها] پیش از آنکه تحریم تسلیحاتی یمن در سال ۲۰۱۵ وضع شود، به مقصد این کشور ارسال شده اند».

نبنزیا در گفتگو با دو خبرنگار نیز گفت: «ایران به شدت این[ ادعاها] را مبنی بر اینکه تأمین کننده هرچیزی به یمن باشد، رد می کند».

وی در ادامه افزود: «از زمانهای دور، یمن دارنده انبوهی از تسلیحات بود. در دوره ریاست جمهوری [علی عبدالله] صالح، بسیاری از کشورها برای ارسال تسلیحات به یمن با یکدیگر رقابت می کردند، بنابراین نمی توانم به شما [در این باره] یک نظر قطعی بدهم».

سفیر روسیه در سازمان ملل به این پرسش که آیا پیشنهادی برای اقدام علیه ایران ارائه شده است، جواب منفی داد.

شایان ذکر است که نبنزیا به جمعِ سفرای شورای امنیت سازمان ملل متحد پیوسته است که طی هفته جاری در دیداری از واشنگتن در مورد بقایای موشکهایی که آمریکا ادعا می کند ایران برای یمنی ها ارسال کرده است، تحقیق می کنند.

گفتنی است که «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز گذشته در اظهارات خود از تلاش دولت واشنگتن برای منحرف کردن توجه اعضای شورای امنیت از برجام و متمرکز ساختن آنها بر برنامه موشکی و دیگر خطاهای غیرهسته‌ای ایران (!) سخن گفت.

وی که روز دوشنبه سفرای شورای امنیت را به ضیافت کاخ سفید دعوت کرد تا در نمایشی ساختگی ایران را به فروش موشک به حوثی‌های یمن متهم کند؛ مدعی شد: «تلاش‌های ملموس جهانی برای مجازات ایران بابتِ نقض قطعنامه‌های شورای امنیت پیرامون موشک‌های بالستیک، ممکن است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا