برگزاری 27 عنوان دوره و کارگاه‌ آموزشی گردشگری در آذربایجان شرقی

ارک خبر- سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری 27 عنوان دوره و کارگاه‌آموزشی در حوزه گردشگری خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، فرشاد رستمی با اعلام این خبر، گفت: هدف از برگزاری این دوره‌ها ارائه راهکارهای عملی برای افزایش کیفیت خدمات، ارتباط مطلوب با دریافت‌کنندگان خدمات گردشگری، فراگیری درک بهتر از نحوه ارتباطات صحیح با گردشگران، آشنایی با اصول مهارت‌های فردی و ارتباطی، افزایش امنیت و رضایتمندی گردشگران و آشنایی با مفاهیم کلیدی شناخت صنعت گردشگری و میراث ‌فرهنگی است.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های موضوعاتی چون «اخلاق حرفه ای و الگوهای رفتاری در گردشگری ویژه جوامع محلی روستای تاریخی کندوان»، «گردشگری سلامت»، «برنامه ریزی سیستماتیک تبریز 2018»، «آشنایی با فرش دستباف استان به صورت تئوری و عملی» و «اخلاق حرفه ای و الگوهای رفتاری در گردشگری ویژه ادارت، دستگاه های ذیربط و تاسیسات گردشگری استان» از اهم مباحثی بودند که در دوره‌های آموزشی گردشگری استان به آن توجه شده است.

رستمی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در توسعه پایدار گردشگری افزود: یکی از اجزای مهم صنعت گردشگری، نیروی انسانی است که برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی برای منابع انسانی شاغل در این صنعت می‌تواند نقش مؤثری در شناخت و درک بهتر آن و ارتقای سطح ارائه خدمات به گردشگران را به‌دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با برگزاری طرح آموزشی آتی، منابع انسانی شاغل در حوزه گردشگری هرچه بیشتر با مفاهیم و مبانی گردشگری، آداب معاشرت و الگوهای رفتاری با مشتریان و روش‌های افزایش رضایتمندی گردشگران آشنا کرده و از این طریق بتوانیم گام مؤثری در رونق و توسعه پایدار گردشگری استان برداریم.

رستمی در بخشی دیگر با اشاره به نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی با هدف ارتقای بهره وری، یاد آور شد: نظارت بر فعالیت این دفاتر و شرکت‌ها از جهت کیفی، سطح کارآیی و رعایت مقررات بر عهده این سازمان است و در صورت مشاهده تخلف از مفاد آیین نامه برابر قانون با این دفاتر و شرکت‌ها برخورد خواهد شد.

وی افزود: تاکنون بیش از دو هزار و 500 مورد بازرسی از اماکن اقامتی، دفاتر و مراکز بین راهی استان به منظور ایجاد سفری راحت برای گردشگران و مسافران انجام شده است.

وی در ادامه، پیگیری و برگزاری جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز و امور مربوط به دبیرخانه ستاد در طول سال، ارائه گزارش عملکرد و آمار ستاد در ایام نوروز، تنظیم و آماده سازی آمار سه ماه مسافر به مرکز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و آغاز ستاد اجرایی خدمات سفر استان آذربایجان شرقی در ایام تابستان را از اقدامات نظارتی و عملیاتی معاونت گردشگری استان در نیم سال اول سال 96 برشمرد.

رستمی همچنین برگزاری جلسات گردشگری سلامت و امور مربوط به دبیرخانه آن، برگزاری جلسات کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد سفر و امور مربوط به دبیرخانه کمیسیون مذکور، انجام کار های کارشناسی در خصوص راهکارهای جذب گردشگری ورودی و تشکیل جلسات با افراد ذینفع ، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با شرکت هواپیمایی‌هایی با هدف تبریز 2018 را از جمله فعالیت‌های معاونت گردشگری استان در نیم سال دوم سال جاری دانست.

سرپرست معاونت گردشگری استان با بیان این‎که هم اکنون 225 دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری در سطح استان در حال فعالیت‌اند، افزود: از این میان تعداد 147 دفتر در مرکز استان و 78 دفتر در دیگر شهرستان‌ها به فعالیت مشغول هستند.

وی تاکید کرد: این دفاتر طبق آیین نامه مصوب هیات وزیران مورخ 27 خرداد 80 با موضوع اخذ روادید تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی و ذخیره مکان و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی با رعایت قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور فعالیت می‌کنند.

معاونت گردشگری آذربایجان شرقی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این‌که 130 هتل، مهمانپذیر و هتل آپارتمان با ظرفیت اقامتی هشت هزار و 400 نفر در حال حاضر آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران آذربایجان شرقی هستند، گفت: تمام مراکز اقامتی ذکر شده در طول سال 96 به طور مستمر به فعالیت پرداخته‌اند و در روزهای باقی مانده از سال جاری نیز با توجه به آغاز رویداد فرا ملی تبریز 2018، با افزایش کیفیت خدمات خود در تلاش‌اند تا با ارائه بهترین خدمات، اوقات خوشی را در مراکز خود برای گردشگران فراهم سازند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی مشاغل، استاندارد سازی مراکز اقامتی و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های حوزه گردشگری، از افزایش دو برابری عملکرد بخش‌های مذکور در سال جاری نسبت به سال 95 خبر داد.

رستمی در پایان ایجاد فضایی مناسب و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان را در راستای افزایش گردشگران ورودی داخلی و خارجی از اولویت‌ های مهم معاونت گردشگری استان معرفی کرد و گفت: با عنایت بر این‎که رویداد فرا ملی تبریز 2018 آغاز شده و زمینه مناسبی را جهت معرفی ظرفیت‌های مختلف استان اعم از تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری ایجاد می‌کند، از این رو جذب گردشگران داخلی و خارجی یکی از مهم ترین اولویت‌های اداره کل محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس طبق آمارها، گردشگران ورودی داخلی و خارجی سال گذشته بالغ بر چهار میلیون و 461هزار نفر بوده که این محاسبه تنها در نیم سال اول سال 96 آماری بالغ بر سه میلیون و 800 هزار نفر بوده است و تا اواخر سال جاری به حدود هفت میلیون خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا