همواره باید به دنبال مشکل بود نه مقصر/ دکترها هم در حال بیکار شدن هستند

ارک خبر-نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل ما در کشور این است که دنبال مقصریم، در حالی که از نظر علمی و مدیریتی همواره باید به دنبال مشکل بود نه مقصر! باید مشکل را یافته و حلش کنیم؛ ۴۰ سال است که “آدم” عوض می‌کنیم چون مشکل را حل نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، مسعود پزشکیان در یادواره مقام شامخ ۱۴۰۰ شهید مهندس، اظهار کرد: همانگونه که رییس سازمان نظام مهندسی استان در مورد تعداد زیاد مهندسان گفت، تولیدی که کرده‌ایم با عرضه برابر نیست و این موضوع تهدید و خطری برای ماست.

وی با بیان این‌که دو هزار و ۷۰۰ دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، گفت: این تعداد دانشگاه از دانشگاه‌های کشور چین که از پر جمعیت‌ترین(بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ هزار) کشورهای دنیاست، بیشتر است، در حالی که تناسب باید رعایت می‌شد.

وی در این خصوص با بیان این‌که ما تناسب را به هم ریخته‌ایم و وقت جوانان را گرفته و خانواده‌ها را امیدوار کرده‌ایم! گفت: این موضوع مشکلی برای ماست که باید برای آن جواب پیدا کنیم و باید دست به دست هم دهیم و نگذاریم این روند تداوم یابد.

پزشکیان با بیان این‌که در این رابطه در ساختارهای اجتماعی نیز اشکال هست، گفت: نمایندگان مردم وعده درست کردن دانشگاه در فلان بخش و… را می‌دهند و بعد از احداث هم افتخار می‌کنند؛ در حالی که شاید در آن منطقه اصلا دانشگاه لازم نباشد!

وی به افزایش تدریجی شمار بیکاران با مدرک دکتری اشاره کرد و گفت: کم کم دکترها هم در حال بیکار شدن هستند! مردم درس می‌خوانند و زحمت می‌کشند و بعد از فارغ التحصیلی هم بیکار می‌مانند. این جریان مشکل و سوال بزرگی است که باید پاسخش را پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این‌که هر انسانی به قدری انسان است در ذهن خود دغدغه و سوال داشته باشد، گفت: چرا باید با چند ریشتر زلزله خانه‌ها در کشورمان ویران شود؟ این وضعیت برازنده‌ی ما نیست و هرکس باید در جایگاه خود پاسخگوی آن باشد؛ باید فکر و دغدغه داشته باشیم تا بتوانیم برای مشکلات راه‌حلی بیابیم.

نایب رییس مجلس بیان کرد: در حوزه‌ی بهداشت، درمان و طب هر هفته جمع شده و بحث می‌کنیم که چرا مریض فوت شد؟ ما در این جلسات دنبال مقصر نمی‌گردیم بلکه “مشکل” پیدا می‌کنیم تا دوباره تکرار نشود.

وی متذکر شد: هیچ پزشکی راضی به مرگ مریضش نبوده و هیچ مهندسی راضی به ساخت خانه‌ی ناجور نیست ولی بلاخره اتفاقی می‌افتد و ساختمانی خراب می‌شود، در این جریان اگر بخواهیم به دنبال مقصر باشیم کار درست نخواهد شد اما اگر “عیب” را پیدا کنیم دیگر مهندس بعدی آن را تکرار نخواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: باید دست به دست هم، مشکلات را یافته و حل کنیم نه اینکه دنبال مقصر باشیم! برای رفع مشکلات باید در کنار هم باشیم و کمک کنیم.

دکمه بازگشت به بالا