دو سوم مبتلایان به ام اس زن هستند/زمزمه‎های حذف یارانه داروهای خارجی بیماران را نگران کرده است

ارک خبر-مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان شرقی گفت: دو سوم مبتلایان به ام اس در استان زن هستند، با این تفاوت که شدت بروز بیماری در مردان به مراتب بیشتر اززنان بوده و اکثر مبتلایان به این بیماری در بازه‌ی سنی ۲۰ الی ۴۰ سال قرار دارند.

علی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این مطلب اظهار کرد: تعداد بیمارانی که از بدو تاسیس انجمن ام اس استان در این انجمن تشکیل پرونده داده‌اند، حدود سه هزار و ۴۰۸ نفر است که تعداد زیادی از آنان تحت پوشش بیمه‌ی سلامت هستند.

وی با اشاره به علایم شایع بیماری ام اس گفت: علایم شایع این بیماری شامل تاری دید و گزگز دست و پا است، اما اگر فردی با مشاهده‌ی این علایم، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کند، می‌تواند از عوارض بعدی بیماری جلوگیری کند. بیماری ام اس در صورت شدید بودن ممکن اس فردی را فلج و زمین گیر کند، اما در زمان مرگ او تاثیری ندارد.

وی در ادامه با بیان این که زمزمه‎های حذف یارانه داروهای خارجی بیماران را نگران کرده است، عنوان کرد: داروهای خارجی با تخفیف اعمال شده از سوی معاونت غذا و دارو تا بهمن ماه رایگان بودند که با نامه‌ای از مرکز، تخفیف این داروهای خارجی برداشته شد؛ اما با اقدامات و تلاش‌های انجمن ام اس استان استفاده از این داروها برای بیمارانی که در سرنخسه‌ی آنان بر ضرورت استفاده از داروی خارجی تاکید شده است، رایگان شد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این انجمن سه حساب بانکی و چهار نفر داوطلب جمع آوری کمک‌های مردمی دارد. تمامی مبالغ نقدی جمع آوری شده صرف امور رفاهی و درمانی بیماران می‌شود. انجمن ام اس تحت نظارت فرمانداری، استانداری، بهزیستی، اداره کل ارشاد و نیروی انتظامی فعالیت می‌کند.

وی تاکید کرد: این انجمن هیچ صندوقی در سطح شهر ندارد. در ابتدا چند صندوق در برخی مغازه‌ها نصب شد که با عوض شدن فروشنده‌ها، سرنوشت صندوق‌ها نیز مبهم ماند، از این رو تصمیم گرفته شد تا تمامی کمک‌های مالی از افراد مشخصی جمع شده و با صدور قبض به حساب بانکی واریز شود.

وی تمامی خدمات ارایه شده به مبتلایان ام اس را رایگان خواند و گفت: ویزیت رایگان توسط متخصصان پوست، چشم، دندان پزشک، انجام فیزیوتراپی و MRI رایگان از جمله خدمات ارایه شده به این بیماران است. تمامی داروها و آمپول‌های ایرانی مورد مصرف مبتلایان به ام اس رایگان است.

مدیرعامل انجمن ام اس استان با اشاره به برخی اقدامات این انجمن بیان کرد: فرزندان ذکور خانواده‌هایی که پدر یا مادر خانواده مبتلا به ام اس هستند، می‌توانند به کمک انجمن ام اس استان و برای مراقبت و رسیدگی بهتر از مادر یا پدر در محل زندگی خود خدمت کنند.

وی افزود: اعطای وام قرض‌الحسنه و خرید کالا به بیماران بی‌بضاعت از طریق معرفی به بانک، جمع آوری وجوه نقدی و اهدایی خیران از طریق صدور قبض و واریز به حساب بانکی، رفع نیازهای ضروری بیماران مانند تهیه‌ی ویلچر و تشک طبی، گرفتن تخفیف برای بیماران و بازدید و ملاقات از بیماران در منزل و بررسی مسایل و مشکلات آنان و اقدام جهت رفع آن از جمله اقدامات انجمن ام اس آذربایجان شرقی است. برگزاری مراسم‌های مناسبتی شاد و مفرح و همایش‌های مختلف، برگزاری کلاس‌های هنری و حرفه‌ای و ارایه‌ی وام چهار درصد به هنرجویان، برگزاری کلاس‌های رایگان یوگا و سایر رشته‌های ورزشی و اعزام بیماران به سفرهای زیارتی از دیگر اقداماتی است که به منظور تقویت روحیه و بهبود روند درمان به مبتلایان به ام اس ارایه می‌شود.

وی، بیکاری و مشکلات مالی را عمده مشکلات بیماران خواند و گفت: مشکلات مالی و ازدواج و نبود کار از عمده مشکلات مبتلایان به ام اس است. در اکثر موارد پس از آگاهی از ابتلای فرد به ام اس، آنان را از کار برکنار می‌کنند و این نیز زمینه‌ی مشکلات بعدی و خانه نشین شدن بیمار را فراهم می‌کند؛ از این رو از بیماران تقاضا می‌کنیم به منظور حل مشکلات حقوقی‌شان خودسرانه عمل نکرده و از راهنمایی‌های رایگان وکلای انجمن ام اس استفاده کنند.

هاشمی تاکید کرد: یک فرد مبتلا به ام اس زمانی موفق است که خود را بیمار خطاب نکند و با روحیه‌ای قوی به راه خود ادامه دهد. خانه نشین شدن و افسردگی پس از آن، کمکی به فرد نمی‌کند.

وی در پایان همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های ذی ربط همکاری خوبی با انجمن ام اس داشته‌اند و امیدواریم از این پس نیز شاهد تعامل و همکاری خوبی در راستای برطرف کردن مشکلات بیماران باشیم.

بر اساس این گزارش؛ همایش انجمن ام اس آذربایجان شرقی هفدهم اسفند ماه در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‎شود.

خیران می‎توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۳۵/۳۱۵۶۸۰۸ نزد بانک ملت و نیز شماره حساب ۰۱۰۲۳۹۲۳۴۵۰۰۸ نزد بانک صادرات واریز کنند.

دکمه بازگشت به بالا