عمارت نصریه در تبریز مرمت و ساماندهی می شود

ارک خبر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: عمارت نصریه در تبریز مرمت و ساماندهی می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار ظهر امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: مراحل اجرایی، بازسازی و مرمت مدرسه تاریخی مجموعه حسن پادشاه تا پایان سال جاری آغاز خواهد عملیات بازسازی و مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه با توجه به تفاهم نامه منعقد شده با تیم متخصص با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی، با سه رویکرد بازسازی، محافظت و همچنین مرمت-حفاظتی،   در بخش مدرسه این مجموعه تاریخی و تمرکز بر حجره های این مدرسه تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد. شد.
وی ادامه داد: مجموعه صاحب آباد تنها مجموعه تاریخی به جا مانده از دوران آق قویونلوها (اجداد شاه اسماعیل اول) است. این مجموعه الگوی اولیه ساخت میدان نقش جهان اصفهان به شمار می آید. متاسفانه اکنون به دلیل فرسایش ناشی از گذشت زمان و زلزله های ویرانگر تبریز در ادوار گذشته، از این مجموعه تاریخی تنها یک مسجد و مدرسه باقی مانده است، این مجموعه در ابتدای حیات خود با بناهای حکومتی و تشریفاتی همچون دولتخانه و میدان حکومتی، مسجد و مدرسه حسن پادشاه، کوشک هشت بهشت سلطان یعقوب، بیمارستان، مقبره و کلیسای سنت هلنا احاطه شده بود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه احیای میدان تاریخی صاحب‌الامر و نقش آن در تعادل زندگی و حرکت بازار تاریخی تبریز از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: با توجه به اینکه این مجموعه تاریخی یکی از شاخص ترین ظرفیت های گردشگرپذیری مجموعه میراث جهانی بازار تبریز محسوب می شود، لذا بازسازی و احیای این بنای فاخر در حرکت اقتصادی و توسعه گردشگری بازار تاریخی تبریز، نقش بسزایی خواهد داشت.
وی ادامه داد: این مجموعه تاریخی، نقش مهمی در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور در قرون نهم و دهم هجری شمسی داشته و با توجه به شاخص‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مورد نظر مدیریت استان به عنوان برنامه بازآفرینی شهری در صدر اهداف شهر تبریز قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا