متولی تعیین و تغییر کاربری بناهای تاریخی، میراث فرهنگی است

ارک خبر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، متولی تعیین و تغییر کاربری بناهای تاریخی و ثبت شده ملی را این مجموعه اعلام و بر اخذ مجوز برای این گونه تعیین و تغییر کاربری ها تاکید کرد.
متولی تعیین و تغییر کاربری بناهای تاریخی، میراث فرهنگی است
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، مرتضی آبدار با اشاره به اینکه در سال های اخیر میراث فرهنگی استان برای مرمت بناهای تاریخی،‌ بخشی از آنها را طی شرایط خاص برای تغییر کاربری های مناسب در اختیار بخش خصوصی و تیم های تخصصی قرار داده است، افزود: این مسئله علاوه بر توسعه گردشگری، موجب اشتغال پایدار در استان و تبریز می شود.
وی با بیان اینکه تغییر کاربری به شرط تغییرات درست و کارآمد در امر جذب گردشگر موثر است، اظهار کرد: آذربایجان شرقی و کهن شهر تبریز از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه میراث فرهنگی برخوردار است که باید در راستای احیا و حفظ آن نهایت تلاش را انجام داد، لذا در این راستا تغییر کاربری اصولی به اثر تاریخی عملکرد جدیدی داده و سبب می ‌شود تا بناها و آثار تاریخی نقش خود را در رونق و توسعه گردشگری استان به خوبی اجرا کنند.
آبدار با تاکید بر اینکه هرجاذبه‌ای که راکد بماند سرعت تخریب آن افزایش می‌یابد، گفت: اما یک تغییر کاربری درست بر اساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و زمان حال می‌تواند موجب زنده شدن یک بنای تاریخی متروک شود و شرایط مناسبی را جهت حفظ اصولی اثر در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: بر همین اساس برای حفظ و احیاء بناهای تاریخی و همچنین اتخاذ تصمیمی موثر در تغییر کاربری آنها، هم‌فکری و هم‌افزایی بین مسئولان باید بیشتر شود تا منشأ تحولات وسیعی در این زمینه باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تغییر کاربری آثار تاریخی را منوط بر رعایت شرایط ذیل میسر و کارآمد دانست:
۱٫ توجه به ظرفیت های سازه ای بنا و میزان مقاومت آن در برابر حوادث طبیعی
۲٫ عدم تغییر سیمای بنا یا ایجاد خدشه در کالبد معماری آن، در مراحل تغییر کاربری
۳٫ همخوانی کاربری جدید اثر با شرایط اجتماعی و فرهنگی بافت پیرامون آن
۴٫ تناسب میان شان هنری و معماری اثر با کاربری جدید و عناصر آن
آبدار با تاکید بر لزوم شناخت دقیق کالبد معماری، سازه بنا و بافت پیرامون اثر تاریخی در راستای اجرای عملیات تغییر کاربری بناهای تاریخی، گفت: با توجه به موارد فوق تغییر کاربری ابنیه تاریخی و اعطای کاربری جدید آنها امری فنی و تخصصی است و لازمه آن شناخت دقیق کالبد معماری و سازه بنا و بافت پیرامون آن می باشد.
وی افزود: باید توجه داشت که طرح احیای اثر به عنوان گام آخر از مرمت جامع آن، باید توسط مهندسین مشاوره ذیصلاح و کارشناسان متخصص میراث فرهنگی اداره کل تهیه شود تا بناهای تاریخی مدنظر جهت احیا و تغییر کاربری بر اثر کاربری نامناسب جدید دچار آسیب نشوند.
آبدار اظهار کرد: برخی بناهای تاریخی به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص معماری یا تزئینات وابسته آن یا منسوب بودن آن به یکی از مفاخر ملی، قابل تغییرکاربری نبوده و باید صرفاً به عنوان موزه مورد بهره برداری قرار گیرد که خانه حریری و خانه شیخ محمد خیابانی از جمله خانه های تاریخی است که از این شرایط برخوردارند.
این مقام مسئول اضافه کرد: با استناد به ماده اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، امر تعیین کاربری بناهای تاریخی برعهده دبیرخانه مستقر در کمیته تعیین کاربری ابنیه تاریخی معاونت میراث فرهنگی کشور است که با بررسی جامع هر اثر و تناسب کاربری پیشنهادی با کالبد و معماری بنا و شأن اثر و بافت پیرامون آن اتخاذ تصمیم می شود.
آبدار یادآور شد: بدیهی است در صورت عدم سیر این مراحل، هرگونه اقدام به تغییر کاربری هر بنای تاریخی در حکم مداخله بدون مجوز در اثر تاریخی است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می‌تواند وفق قانون مجازات اسلامی علیه آمرین این گونه مداخلات، اقامه دعوی کند.

دکمه بازگشت به بالا