پرداخت ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های آذربایجان شرقی

ارک خبر-مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از پرداخت ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: بدون ورود جدی دهیاران به حوزه اشتغال روستایی، این اعتبارات اثرگذار نخواهد بود.
پرداخت ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های آذربایجان شرقی
به گزارش ایرنا، تقی کرمی روز پنجشنبه در اولین نشست مجمع مشورتی جوانان روستایی استان، افزود: از سال ۱۳۸۲ تاکنون برای عمران و آبادانی روستاهای استان ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌ها پرداخت شده است که ۴۴۱ میلیارد تومان از آن در چهار سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه هنوز درک درستی از بحث اشتغال روستایی وجود ندارد، ادامه داد: دولت تمام توان خود را برای توسعه اشتغال روستایی از طریق دهیاران به کار گرفته و انتظار از دهیاران و بخشداران این است که برای استفاده صحیح از منابع و تسهیلات این بخش تلاش کنند.
کرمی با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های حوزه اشتغال روستایی، گفت: در حال حاضر ۲۸ درصد از شاغلان کشور در حوزه کشاورزی مشغول به کار هستند و این در حالی است که تنها ۹ درصد از تولید ناخالص ملی به این بخش اختصاص دارد و این نشان می‌دهد که بخش کشاورزی فاقد بازدهی مناسب بوده و کشاورزان ما درآمد بالایی ندارند.
وی با بیان اینکه روستاییان به‌عنوان قشر مولد جامعه باید در نوع تولید خود تجدیدنظر کنند، افزود: رونق تولید و اشتغال روستایی و اصلاح وضعیت معیشتی روستاییان نیازمند فکر خلاق و ذهن پویای جوانان است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در ادامه از ثبت‌نام بیش از هشت هزار نفر در سامانه تسهیلات اشتغال روستایی (کارا) در استان خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد هفت هزار و ۲۵۶طرح مربوط به بخش کشاورزی است؛ در حالیکه امروزه در کشورهای توسعه‌یافته ۷۰ درصد اشتغال در بخش خدمات است.
وی با بیان اینکه هنوز از تفکرات سنتی در حوزه اشتغال و تولید فاصله نگرفته‌ایم، افزود: عقل اقتصادی می‌گوید که باید در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کرد که ایجاد اشتغال در آن حوزه ارزان‌تر تمام می‌شود؛ به‌طور مثال میانگین هزینه ایجاد اشتغال در بخش پتروشیمی ۸۰۰ میلیون تومان برای هر نفر است اما همین نرخ در بخش‌هایی مانند خدمات، گردشگری، آی‌تی یا فناوری‌های نو حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان است.
کرمی با بیان اینکه اگر اطلاع‌رسانی درست صورت می‌گرفت به جای ثبت‌ هشت هزار طرح، باید هزار طرح اما هزار طرح درست ثبت می‌شد، اضافه کرد: هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های ثبت شده در سامانه کارا ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سهم استان از این تسهیلات ۴۳۲ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه تاکنون تنها ۳۴ طرح اشتغال روستایی مورد تصویب قرار گرفته است، گفت: جوانان باید فکر و ذهن خلاق خود را به کار بگیرند و برای توسعه اشتغال روستایی و افزایش درآمد روستاییان ایده‌ها و طرح‌های نو ارائه کنند.
وی با اشاره به اینکه مهاجرت روستاییان ناشی از بیکاری است، افزود: اگر ثروت روستاییان افزایش یابد ،انگیزه‌ای برای مهاجرت باقی نمی‌ماند و روستایی منطقه کوهستانی ما مجبور نمی‌شود برای کار و کسب درآمد به منطقه‌ای مثل عسلویه با آن شرایط خاص آب ‌وهوایی برود.
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز در روستاها برای استفاده از مزیت‌های نسبی هر روستا، مجمع مشورتی جوانان روستایی را نیز ظرفیت دیگری در این راستا عنوان کرد و از جوانان روستایی خواست به صورت جدی در حوزه اشتغال روستایی و اصلاح وضعیت معیشتی روستاییان ورود کنند.
حدود ۳۰ درصد جمعیت ۳٫۹ میلیون نفری آذربایجان شرقی را روستاییان تشکیل می دهند که در حدود دو هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه زندگی می کنند.

دکمه بازگشت به بالا