موسوی لارگانی: ۷۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد تونل سوم/اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

موسوی لارگانی:
۷۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد تونل سوم/اختصاص ۱٫۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان

 

به گزارش  ارک خبر: سید ناصر موسوی لارگانی درنشست خبری بااصحاب رسانه  اظهار کرد: هم‌اکنون بحث ساماندهی زاینده‌رود در حال انجام است و در شهرستان فلاورجان با توجه به اینکه اکثر زمین‌ها به شکل باغ است برای باغداران و کشاورزان این منطقه قابل قبول نیست که درختان آن‌ها بریده شود و به جای آن جاده زده شود.

وی در همین خصوص افزود: به همین دلیل باغداران فلاورجان در این خصوص اعتراض دارند و صبح امروز بنده در جلسه شورای تأمین در این شهرستان برای بررسی این موضوع حضور پیدا کردم.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس بابیان اینکه هم‌اکنون کل آب ذخیره شده پشت سد زاینده‌رود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است گفت: این در حالی است که برای تأمین آب شرب ۵ میلیون نفر از مردم استان اصفهان به ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز است.
موسوی لارگانی بابیان اینکه برای تأمین بخشی از آب پشت سد زاینده‌رود باید هر چه زودتر سد تونل سوم تکمیل شود گفت: به همین دلیل نمایندگان پیگیری کردند که در بودجه سال آینده ۷۴ میلیارد تومان برای تکمیل این تونل تصویب شود که این کار انجام شد و در صورت تکمیل تونل سوم ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به حجم آب پشت سد زاینده‌رود اضافه می‌شود.
وی بابیان اینکه طبق طومار شیخ بهایی، استان یزد هیچ حقابه ای از سرشاخه‌های زاینده‌رود ندارد گفت: در زمان دولت اصلاحات مقرر شد مقداری از آب سرشاخه‌های زاینده‌رود تنها برای آب شرب مردم یزد استفاده شود، اما هم‌اکنون صنایع یزد نیز از این آب استفاده می‌کنند که غیرقانونی است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: البته اینکه می‌گوییم طبق طومار شیخ بهایی یزدی‌ها حقابه ای از سرشاخه‌های زاینده‌رود ندارند به این معنا نیست که با تأمین آب شرب مردم یزد مخالف باشیم. تنها می‌گوییم اگر قرار است بخشی از آب استان اصفهان به مصارف صنعتی استان یزد برسد کشاورزان استان اصفهان که برخی سند شیخ بهایی را هم در اختیار دارند در اولویت هستند.
وی گفت: مردم هر مشکلی را تحمل کنند تبعیض و بی‌عدالتی را نمی‌پذیرند. همان‌طور که گفتیم با تکمیل سد تونل سوم ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد زاینده‌رود اضافه می‌شود، اما این مقدار مشکل آب را حل نمی‌کند. امیدواریم با کمک مجتمع فولاد تا دو سال دیگر کار تکمیل سد تونل سوم به پایان برسد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک کارگروه ملی برای حل مشکل آب تشکیل شود، گفت: درخواست نمایندگان از دولت این بود که قبل از تصویب بودجه با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آب‌رسانی پول برداشت شود که هنوز برای استان اصفهان این اتفاق نیفتاده است.
موسوی لارگانی با بیان اینکه ۱۵ سال کار کارشناسی روی طرح تونل بهشت‌آباد انجام شد گفت: حتی ناظران اروپایی کار کارشناسی انجام شده را تایید کردند، اما این طرح بعدها به دلایلی متوقف شد. بنابراین باید به فکر تأمین آب شرب برای ۵ میلیون نفر اصفهانی باشیم. هم‌اکنون برای کل کشور کارگروهی برای حل مشکلات تشکیل شده است، اما برای استان اصفهان درخواست کردیم که زودتر این کارگروه ویژه آب تشکیل شود.
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان تأکید کرد: هم‌اکنون آبی که از استان اصفهان برای مردم یزد می‌رود تا ۲۰ سال دیگر می‌تواند آب شرب آن‌ها را تأمین کند. اما مسئولان باید بررسی کنند که چه مقدار برای تأمین آب آشامیدنی یزد نیاز است تا آبی که برای کشاورزی و صنعت اختصاص می‌یابد، اولویتش برای کسانی باشد که حقابه دارند.
موسوی لارگانی افزود: در طرح ۹ ماده‌ای آب مصوب شده است که صنایع تجاری آب باید از پساب استفاده کنند که هم‌اکنون مجتمع فولاد مبارکه اصفهان این کار را شروع کرده است.
نماینده مردم فلاورجان به مشکلات حاشیه‌نشینی در شهرها اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ به قوانین و آیین‌نامه‌ها و عدم اشتغال در روستاها بر می‌گردد. برای مثال در برخی شهرستان‌ها ۹۰ درصد جمعیت شهری و تنها ۱۰ درصد روستایی است. وقتی زمینه اشتغال از روستایی‌ها گرفته شود طبیعی است که برای موقعیت بهتر به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.
وی در همین خصوص افزود: برای حل این مشکل ۱٫۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در نظر گرفته شده است که اگر این تدابیر بیشتر اتخاذ شود و بحث اشتغال و آب روستاییان سر و سامان بگیرد مشکل حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ رفع می‌شود.
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان بابیان اینکه رهبری  ۱۰ سال است که شعار سال را مباحث اقتصادی قرار داده‌اند، گفت: ایشان در سال ۹۵ شعار سال را اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند. ولی متأسفانه شاهد عملیاتی شدن این شعار نبودیم و فقط همایش‌های زیادی در این رابطه برگزار شد که هیچ خروجی هم از این همایش‌ها حاصل نشده است.
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: وقتی بانک‌ها برای یک سپرده‌گذاری ۱۵ درصد سود می‌دهند باید تسهیلات پرداختی بیشتری هم ارائه دهند. اما اگر این مبالغ در چرخه تولید قرار بگیرد مشکلات زیادی حل می‌شود. وقتی حجم کالای قاچاق وارداتی کشور زیاد است طبیعی است که کمر تولید شکسته شود.

وی بیان کرد: پول نباید در بانک بلوکه شودبانک‌ها نباید با این پول‌های بلوکه شده زمین و ساختمان بخرند و در قانون رفع موانع تولید بانک‌ها موظف شده‌اند کلیه شرکت‌های اقماری خود را به فروش برسانند.
موسوی لارگانی درخصوص حضور بانوان درورزشکاهها گفت: بنده مخالف حضور بانوان در عرصه‌های مختلف نیستم، اما با وضع موجود که ورزشگاه‌های فوتبال وضع مناسبی از نظر فرهنگی ندارند با حضور بانوان در این ورزشگاه‌ها مخالف هستم.
وی در همین خصوص افزود: برای مثال دو بار به دیدن مسابقات فوتبال رفتم که متأسفانه آن‌قدر حرف‌های رکیک در آنجا زده شد که هیچ مسلمانی حاضر نیست همسر یا دختر خود را به ورزشگاه ببرد. اگر فرهنگ‌سازی مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها انجام شود هیچ مشکلی برای حضور آنان وجود ندارد.

 موسوی لارگانی درپاسخ به سوال، شما برای سال جدید چه خبر خوشی می‌توانید برای مردم استان اصفهان داشته باشید؟ گفت: همین‌که در بین مسئولان استان و نمایندگان درخصوص حل مشکل آب وفاق ایجاد شده است می‌تواند خبر خوبی باشد. اگر این وحدت و انسجام قبلاً در بین مسئولان نبود، اما هم‌اکنون ایجاد شده است و این قول را می‌توانیم بدهیم که به عنوان نمایندگان مردم اصفهان پیگیر رفع این مشکل خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش مجلس در بودجه سال ۱۳۹۷ این بود که باری به دوش مشکلات مردم اضافه نشود، گفت: نمایندگان مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف یارانه طبقات متوسط و ضعیف موافقت نکردند. همچنین مقرر شد کسانی که زیر دو میلیون حقوق می‌گیرند افزایش حقوق خوبی داشته باشند و افرادی که ۵ میلیون به بالاتر حقوق دریافت می‌کنند افزایش حقوق نداشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا