تشخیص آسیب عصبی دیابت تنها با نگاه به چشم

ارک خبر- محققان دانشگاه سوئدی برای تشخیص آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت نوع ۲ یک روش تشخیص جدید شناسایی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تقریبا نیمی از افرادی که بیش از ۱۰ سال است دچار دیابت نوع ۲ هستند، کاهش عملکرد عصبی را تجربه می‌کنند که معمولا در پا اتفاق می‌افتد. از آنجا که این امر می‌تواند باعث ایجاد زخم و حتی قطع عضو شود، مهم است بدانیم که چه زمانی شروع می‌شود.

این در حالی است که یک آزمایش چشمی ساده ممکن است همه چیزی باشد که مورد نیاز است.

فیبرهای عصبی محیطی که تحت تاثیر بیماری قرار دارند، نه تنها در پوست، بلکه در قرنیه چشم مشاهده می‌شوند. از آنجا که قرنیه شفاف است، می‌توان آن را راحت‌تر از پوست تشخیص داد.

با توجه به این موضوع، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه “اومئو”(Umeå) سوئد به رهبری پروفسور “اولوف رولاندسون” از میکروسکوپ لیزر اسکن برای انجام آزمایشات چشم در ۸۲ مورد آزمایشی که همگی حدود ۶۹ سال سن داشتند، استفاده کرد.

تقریبا نیمی از آن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند و نیمی از آنها دچار این بیماری نبودند.

آنچه که دانشمندان دریافتند این بود که تراکم عصب قرنیه در افراد مبتلا به دیابت، پایین‌تر از افراد سالم بود و در افرادی که بیش از ۱۰ سال دیابت داشتند، به طور محسوسی پایین بود.

این آزمایش غیر تهاجمی است و تنها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا انجام شود. علاوه بر این، گروه تحقیقاتی یک برنامه کامپیوتری را ایجاد کرده است که به طور خودکار میزان آسیب عصبی براساس چگالی عصب قرنیه را ارزیابی می‌کند.

“رولاندسون” می‌گوید: اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد، اما تشخیص زودهنگام تغییرات اعصاب همیشه یک مزیت است. بنابراین یافتن یک روش تشخیص سریع و ایمن ارزشمند است.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله Ophtalmology & Visual Science منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا