ساخت واکسن ضد سرطان با استفاده از ذرات شبه‌ویروس

ارک خبر-دانشمندان آمریکایی قصد دارند با استفاده از یک ذره شبه‌ویروس، واکسن جدیدی برای پیشگیری از سرطان ابداع کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، دانشمندان “دانشگاه ایالتی میشیگان” (Michigan State University) در آمریکا، در حال مهندسی یک ذره شبه‌ویروس موسوم به “Qβ” هستند که به واکنش‌های ایمنی ضد سرطان در بدن می‌انجامد و احتمال دارد بتوان از آن، به عنوان واکسن جدیدی برای درمان سرطان استفاده کرد.

این پروژه که با بودجه “موسسه ملی سرطان” (National Cancer Institute)آمریکا تامین می‌شود، از گسترش واکسن محافظ حیوانات در برابر سلول‌های سرطانی که در حال حاضر غیر‌قابل درمان هستند، پشتیبانی می‌کند. ممکن است واکسن کنونی، به راحتی به واکسن‌هایی برای استفاده انسان در برابر سرطان‌هایی که خودجوش پدید می‌آیند، تبدیل شود.

“شو فی هانگ” (Xuefei Huang)، استاد شیمی در دانشکده علوم طبیعی و مهندسی زیست‌پزشکی در دانشکده مهندسی”دانشگاه ایالتی مورگان” (MSU) در آمریکا گفت: منحصر‌به‌فرد بودن این پروژه، به خاطر تمرکز بر گسترش ایمنی‌درمانی جدید ضد سرطان بر مبنای مشارکت‌های میان کالج‌های علوم طبیعی، مهندسی و دامپزشکی است. هدف این پژوهش، ثبت روشی نوین برای درمان سرطان و کامل کردن شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی کنونی است.

این گروه پژوهشی، ذرات Qβ را با “آنتی‌ژن‌های کربوهیدرات مربوط به تومور” (TACAs)ترکیب می‌کنند و باور دارند این کار، به تکمیل ایمنی ضد‌تومور سلول منجر می‌شود، رشد تومور را کاهش می‌دهد و در برابر گسترش سرطان محافظت می‌کند.

به علاوه، پژوهشگران از ساختار کریستالی Qβ برای گسترش جهش‌هایی استفاده می‌کنند که احتمال دارد پادتن‌های سمی را کاهش و سلول‌های مورد نظر را افزایش دهد که به مرگ سلول‌های سرطانی منجر می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا