نمایشگاه موزه لوور در تهران افتتاح شد

ارک خبر- مدیر موزه ملی ایران گفت: در نمایشگاه موزه لوور که از امروز افتتاح شده و تا ۱۸ خرداد سال بعد ادامه دارد آثاری از موزه لوور به نمایش گذاشته شده در این میان دو اثر ایرانی است.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه موزه لوور در ایران با حضور رئیس موزه لوور فرانسه، رئیس موزه ملی ایران و مدیرکل امور موزه های کشور برگزار شد.

در این برنامه جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران گفت: از جمله رسالت های موزه ملی ایران معرفی فرهنگ و هنر به سایر تمدن هاست، از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از سی نمایشگاه در قاره های اروپا و آمریکا برگزار کرده ایم در نتیجه برگزاری این نمایشگاه ها ارتباطات فرهنگی مردم سایر کشورها با ایران بیشتر شده و آنها شناخت بیشتری از ایران پیدا کردند. اما همواره این سوال برای مردم پیش می آمد چرا تنها آثار کشور ما به کشورهای دیگر می رود اما آثار کشورهای دیگر به ایران نمی آید. از سال ۹۴ تاکنون سه نمایشگاه خارجی در موزه ملی برگزار کرده ایم و این نمایشگاه چهارمین نمایشگاه خارجی ما بوده است که در آن ۵۶ اثر از فرهنگ های باستانی، یونان، روم، مصر، بین النهرین، فرانسه، ایتالیا، آلمان به نمایش درآمده است. دو اثر از مجموعه آثار این نمایشگاه نیز از آثار ایرانی هستند. یکی از آنها تبر مفرغی به دست آمده از چغازنبیل است و دیگری بیرقی از لرستان.

نوکنده ادامه داد: تبر مفرغی چغازنبیل حاصل کاوش های علمی گریشمن باستان شناس فرانسوی است، بیرق لرستان نیز جزو آثار ایرانی است که از طریق خرید مجموعه خصوصی به موزه لوور رفته است. در کنار این نمایشگاه ۱۸ تابلو از تابلوهای عکاسی عباس کیارستمی نیز به نمایش درآمده است که از موزه لوور تهیه کرده بود آقای کیارستمی خودش این تابلوها را رنگ آمیزی و اسم نمایشگاه «به من نگاه کن» را نیز خودش انتخاب کرده بود. این نشان می دهد کیارستمی با هدف این عنوان را برای نمایشگاهش انتخاب کرده بود.

وی افزود: مدیر موزه لوور در سال ۹۴ به تهران آمد و در مورد برگزاری این نمایشگاه مذاکره کردیم ولی این مذاکرات تنها درباره برپایی نمایشگاه نبود کارشناسان دو طرف برای انتخاب آثار هماهنگی لازم را داشتند. برخی گفته بودند چرا آثار ایرانی موجود دراین نمایشگاه کم است. در پاسخ باید گفت ما آثار فرهنگ های دیگر را به موزه ملی ایران می آوریم ما نمی خواستیم زیره به کرمان ببریم ولی درباره نمایشگاه بعدی در این باره مذاکره خواهیم کرد.

نوکنده گفت: ورودی این نمایشگاه برای گردشگران داخلی و خارجی ۵ هزار تومان است و شرکت های خصوصی نیز ما را در این باره همراهی کرده اند.

نوکنده دراین برنامه به پشتیبانی از بانک خصوصی حامی برپایی این نمایشگاه گفت: از رسانه ها گلایه دارم چرا که به دلیل مسائل تجاری این بانک را حمایت نکردند در حالی که موزه ها نیاز به کمک بانک ها دارند.

نوکنده همچنین گفت: در خرداد ماه نمایشگاهی با عنوان «ایران مهد تمدن» در هلند برپا می شود نمایشگاهی نیز مهرماه در بریتیش میوزیم برپا خواهد شد با همکاری دوستان آلمانی مذاکراتی کرده ایم یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهیم کرد.

دکمه بازگشت به بالا