مردان ۴ برابر زنان در چهارشنبه آخر سال صدمه دیدند/نخستین مجمع سلامت استان اصفهان برگزار می‌شود/کاری کنیم چهارشنبه‌سوری «سور» باشد نه «سوز»

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان :

مردان ۴ برابر زنان در چهارشنبه آخر سال صدمه دیدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان عمده مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال را از رهگذران و تماشاچیان دانست و گفت : صدمه دیدگان این حوادث هرساله روند افزایشی دارد.

به گزارش ارک خبر،معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ در خصوص چهارشنبه آخر سال روند صعودی در حوادث و تعداد مصدومان داشتیم.

 بهروز کلیدری صبح امروز در نشست پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ در خصوص چهارشنبه آخر سال روند صعودی در حوادث داشتیم که از ۳۹ مصدوم در سال ۹۱ به ۱۱۳ مصدوم در سال ۹۵ رسیدیم که قابل توجه است؛ عمده این مصدومان خودشان مراجعه می‌کنند و درصد کم‌تری را اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی می‌آورد.

وی افزود: در سال ۹۵ شانزده مصدوم توسط اورژانس پیش بیمارستانی و ۹۸ مورد خود بیمار به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند و در سال ۹۵ یک مورد فوتی داشتیم، بیشترین گروه مخاطب در این موضوع افراد ۱۶ تا ۲۳ سال هستند و تعداد مصدومان مرد ۴ برابر مصدوم زن است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با بیان این نکته که ۱۰ درصد حوادث سال‌های گذشته مربوط به قبل از شروع جشن‌ها بوده است، گفت: ۴۰ پایگاه اورژانس و ۴۶ تیم فعال داریم که از روز ۲۳ اسفند تا ۲۴ اسفند به صورت آماده باش کامل هستند، اگر گره‌های ترافیکی ایجاد نشود تصور می‌کنیم که در فاصله کم‌تر از ۱۰ دقیقه تیم‌ها در محل حضور پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده این مصدومان دچار سوختگی می‌شوند و به همین جهت بیمارستان‌های فیض، الزهرا (س)، کاشانی و امام موسی کاظم (ع) در آماده باش کامل هستند.

مجمع سلامت استان در اصفهان برگزار می‌شود

 ‘ذبیح الله شاهمرادی’ دراین نشست  گفت: این مجمع با شعار ‘شیوه زندگی سالم’ روز دوشنبه ۲۱ اسفند سالجاری از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح در مجتمع فرهنگی شهروند برگزار می ‌شود.
وی هدف از برگزاری این مجمع را نهادینه سازی سلامت در سطح جامعه و سازمان ها و در راستای بهبود شاخص های سلامت جسمی، روحی، روانی، معنوی و اجتماعی شهروندان اعلام کرد.
وی افزود: در این مجمع استاندار، شهرداران، اعضای شوراهای شهر، نمایندگان مجلس، فرمانداران، رئیسان شبکه های بهداشت و درمان شهرستان ها، هنرمندان شاخص استان و خیرین سلامت حضور خواهند داشت.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شیوه زندگی سالم باید بعنوان گفتمان غالب تمام نهادها تبدیل شود، افزود: همزمان با برگزاری نخستین مجمع سلامت استان اصفهان از ۲۵ سازمان، ارگان و نهاد فعال در حوزه سلامت نیز تجلیل می شود.
وی با بیان اینکه هشتم اسفند سال گذشته اولین مجمع سلامت کشور در تهران برگزار شد، گفت: دومین مجمع سلامت کشور سوم اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.
شاهمرادی با بیان اینکه با راه اندازی این مجمع در سطح استان، بسیاری از مسائل حوزه بهداشت و درمان ساماندهی می شود، گفت: طرح تحول سلامت یکی از شعارهای محوری دولت روحانی بود که گام های موثری در این زمینه برداشته شد.
وی گفت: تحقق ۲۵ درصد از سلامت جامعه در توان وزارت بهداشت و درمان است و ۷۵ درصد دیگر توسط مردم، سازمان ها و ارگان ها محقق می شود.
شاهمرادی با بیان اینکه مجمع سلامت محله در مرحله ابتدایی و مجمع سلامت شهرستان در فصل پاییز برگزار شد، گفت: مجمع سلامت استان همزمان با فصل زمستان سالجاری و مجمع ملی سلامت سال آینده برگزار خواهد شد.
مجمع ملی سلامت با هدف افزایش مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی تشکیل شده است.
اعضای شورای سلامت کشور، اعضای شورای سلامت استان‌ها، انجمن های علمی و خیریه‌های حوزه سلامت در جلسات این مجمع حضور دارند و سیاست‌های سلامت، هر سال در این مجمع اعلام می‌شود.

کاری کنیم چهارشنبه‌سوری «سور» باشد نه «سوز»
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: چهارشنبه‌سوری باید برای همه سور باشد نه سوز؛ یک عمر پشیمانی و غم را جایگزین چهارشنبه‌سوری نکنید.

 غفور راستین  اظهار کرد: آموزش‌های لازم از طریق مربیان مدارس به دانش آموزان داده شده است؛ از حادثه پلاسکو سال گذشته کمپین «نه به چهارشنبه سوزی» آغاز شد که نتایج خوبی نیز در سال گذشته داشت.

وی بیان کرد: فرهنگ‌سازی را رسانه انجام می‌دهد، و فرهنگ مردم است که به پیشگیری کمک می‌کند؛ چهارشنبه سوری باید برای همه سور باشد نه سوز؛ یک عمر پشیمانی و غم را جایگزین چهارشنبه سوری نکنند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اولین قدم در حادثه حفظ خونسردی، سپس دور کردن فرد از محل حادثه، عدم ایجاد حادثه جدید و تماس با شماره‌های ۱۱۵ و ۱۲۵ است، در زمان حادثه چشم قرار دادن یک لیوان یک بار مصرف بر روی چشم شخص حادثه دیده است.

راستین عنوان کرد: همه دست به دست هم دهیم اگر جایی ترقه غیراستاندارد توزیع می‌شود نیروی انتظامی را خبر کنیم، آتش‌ها را از محل‌هایی که امکان وجود سوخت وجود دارد دور کنیم؛ والدین خانواده‌ها را مدیریت کنند؛ خطرناک‌ترین حادثه از پنهان‌سازی مواد محترقه در مکان‌های حادثه‌خیز توسط فرزندان است.

وی بیان داشت: نوروز ۹۶ در موضوع اورژانس پیش بیمارستانی ۱۹ هزار و ۸۷۲ مورد انتقال به بیمارستان را داشتیم، امسال تعداد پایگاه‌های ما به ۱۵۰ پایگاه رسیده است، اورژانس هوایی و همه پایگاه‌ها در آماده‌باش ۱۰۰ درصد هستند؛ هیچ مسافری که نیاز به دیالیز داشته باشد از استان دفع نمی‌کنیم، اگر مسافر با ستاد نوروزی دانشگاه همکاری کند و به استان اصفهان سفر کند برای وی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

دکمه بازگشت به بالا