در روابط خواهرخواندگی های اصفهان تجدید نظر می شود/در بازگشت به بوسنی، دانشجویان را به فراگیری زبان فارسی ترغیب می کنم

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

نوروزی:

در روابط خواهرخواندگی های اصفهان تجدید نظر می شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه در روابط کنونی با شهرهای خواهرخوانده باید تجدیدنظر شود، گفت: باید سطح روابط ارتقا یابد، لازم است که از فرصت و ظرفیت شهرهای خواهرخوانده استفاده کنیم.

به گزارش ارک خبر :نشست خبری شهردار اصفهان و شهردار موستار بعداز ظهرسه شنبه در تالار شورا برگزار شد.

شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: زمانی که شهردار موستار در اصفهان حضور یافت در خصوص موارد مختلف گفت‌وگو و مذاکره داشتیم، پس از اعلام توانمندی‌های دو جانبه، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که قرار شد توانمندی‌های طرفین در مدیریت شهری، اقتصادی و فرهنگی به همراه تبادل تجربیات انجام شود.

قدرت الله نوروزی افزود: همکاری بخش خصوصی در حوزه شهری، انجام مبادلات فرهنگی و گردشگری و برگزاری رویدادهای فرهنگی برای معرفی هنر اصفهان از جمله مواردی است که در این تفاهم نامه به آن اشاره شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر دو شهر اصفهان و موستار دارای جاذبه های گردشگری هستند و می توان از ظرفیت جذب توریست برای رونق اقتصادی دو شهر بهره برد، تصریح کرد: بر همین اساس می توان فستیوال ها و رویدادهای دو جانبه نیز در این شهرها برگزار کنیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در روابط کنونی با شهرهای خواهرخوانده باید تجدیدنظر شود و سطح روابط ارتقا یابد و لازم است که از فرصت و ظرفیت شهرهای خواهرخوانده استفاده کنیم.

نوروزی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه های مختلفی از کشور لهستان و آلمان در اصفهان برگزار شده است، گفت: باید روابط و تعاملات میان اصفهان و شهرهای خواهر خوانده افزایش یابد و شهرداری درصدد است زمینه تبادل برنامه های فرهنگی و گردشگری را با این شهرها فراهم کند.

وی افزود: تفاهم نامه اقتصادی در زمینه همکاری های بانکی، نمایشگاهی و گردشگری میان شهرداری اصفهان و شهرداری موستار پیرو مذاکرات وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای خود در بوسنی و هرزگوین به امضا رسیده است.

شهردار اصفهان اضافه کرد: عقد خواهرخواندگی بین این دو شهر باید مراحل قانونی خود را در هر دو کشور طی کند، این موضوع در شهر موستار نیز باید به تصویب اعضای شورای شهر برسد، به همین منظور فعلا تفاهمنامه ای بین دو شهر منعقد شده تا روابط و تعاملات رسمی برقرار شود.

نوروزی در پایان گفت: تفاهم‌نامه یک سند حقوقی الزام‌آور نیست و مایل هستیم همکاری بین دو شهر در حوزه گردشگری باشد اما اگر قرارداد خواهرخواندگی بین دو شهر امضا شود شرایط متفاوت شده و در حوزه‌ها مختلف می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

در بازگشت به بوسنی، دانشجویان را به فراگیری زبان فارسی ترغیب می کنم

همچنین  شهردار موستار درپایان سفر خود به اصفهان ضمن تشکر از استقبال و میهمان نوازی مردم اصفهان اظهار کرد: از اینکه فرصتی به ما دست داده است تا از شهر اصفهان بازدید کنیم و با ابنیه تاریخی و تاریخ شهر اصفهان آشنا شویم، مایه مباهات است.
 لیوبو بشلیچ افزود: هرزگوین و موستار دوره بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند. از جانب شهر موستار نسبت به مساعدت های جمهوری اسلامی در آن دوران تشکر می‌کنیم. شهر های موستار و اصفهان به شهر پل ها معروف هستند و امیدواریم با همکاری خود، پل های جدید میان اصفهان و موستار بزنیم.
شهردار موستار با اشاره به جذابیت پل های تاریخی اصفهان، تصریح کرد: اصفهان و موستار شهر پل های تاریخی اند و به همین دلیل نیز این پل ها مورد توجه یونسکو قرار گرفته و اهمیت بسیاری برای این دو شهر قائل است.
شهردار موستار تصریح کرد: در این سفر یک تفاهنامه امضا شد که همکاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در آن قید شده است.
وی ادامه داد: در چند روز این سفر از مراکز و سازمانهای مختلف فعال در اصفهان از جمله حفاظت محیط زیست، مرکز پایش و کنترل هوای اصفهان و مدیریت پسماند شهر بازدید داشته ایم
 لیوبو بشلیچ با اشاره به اینکه دو شهر اصفهان و موستار از جمله شهرهای دانشگاهی هستند و می توانند در زمینه تبادل دانشجو با هم تعامل داشته باشند، اظهار داشت: موستار دو دانشگاه دولتی و یک دانشگاه خصوصی دارد و با توجه به اینکه برخی رشته ها در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می شود، می توان برای حضور دانشجویان از اصفهان در این شهر قدم هایی برداشت.
شهردار موستار ادامه داد: در دانشگاه های موستار برخی رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شود و این نوع تدریس قطعا در دانشگاه های ایران نیز وجود دارد و بسیاری از دانشجویان می توانند بدون یادگیری زبان محلی شهر، به زبان انگلیسی آموزش ببینند. البته پس از بازگشت به شهر خود دانشجویان موستاری را به یادگیری زبان فارسی ترغیب خواهیم کرد.
وی افزود: ما در قالب قراردادهای خود با شهرهای خواهرخوانده تبادل دانشجو، گردشگر، روابط اقتصادی و تجاری و بسیاری از روابط دیگر را داریم و تجربه در رابطه با نتایج امضا قرارداد خواهرخواندگی بسیار مثبت است اما کیفیت آن به افرادی باز می گردد که بر سر کار می آیند.
شهردار موستار گفت: شهر موستار تجربه ای بسیار قوی نسبت به خواهر خواندگی دارد اما نکته مورد توجه شهردار و نوع نگاه او یه این موضوع است. شهر موستار اکنون فاقد شورای شهر است و به همین علت نمی تواند این دو شهر را به عنوان خواهرخوانده اعلام کرد زیرا این قرارداد در حوزه اختیارات این شورا است که پس از تشکیل شورای شهر موستار مسئله خواهر خواندگی را مطرح خواهیم کرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا