تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی مشکل‌دار سطحی‌نگری است

ارک خبر- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی مشکل‌دار بیشتر سطحی‌نگری است تا اینکه مشکلات واحدها به‌صورت ریشه‌ای حل شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، داود بهبودی اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی هم در قالب برنامه پنج‌ساله توسعه، یک‌ساله در قالب لایحه بودجه کل کشور و هم به‌صورت استانی و سند تدبیر و توسعه برنامه‌ریزی می‌کند و در عرصه صنعت عمدتاً به‌صورت استراتژیک و برنامه‌ای به آن نگاه می‌کنیم یعنی باشد چالش‌ها و افق پیشروی صنعت مشخص‌شده باشد.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی جزو استان‌هایی است خاستگاهش صنعتی است، افزود: به لحاظ اینکه شاید در گذشته اغلب استان‌ها فاقد صنعت بودند آذربایجان شرقی در عرصه صنعت فعال بود و همین امر موجب شده تا ما قدیمی‌ترین صنایع کشور را داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با ذکر اینکه در دوران دفاع مقدس و دوره تحریم‌ها نوین‌سازی فن‌آوری و صنعت در کشور با محدودیت‌هایی همراه بود، گفت: در حالی که صنایع آذربایجان شرقی قدیمی‌تر است و نوین‌سازی فن‌آوری و صنعت به‌تبع آن نسبت به سایر استان‌ها مشهودتر است و حتی برخی صنایعی در استان داریم که در گذشته جزو صنایع به نام کشوری بودند ولی اکنون از نظر فن‌آوری با مشکلات روبرو هستند.

بهبودی، قطع ارتباط صنایع آذربایجان شرقی و کشور با دنیای خارجی را از نظر نوین‌سازی فن‌آوری مشکل‌آفرین خواند و ادامه داد: برخی از صنایع به لحاظ قطع ارتباط با دنیای خارجی و عدم نوین‌سازی فن‌آوری از بین می‌رود که باید برود ولی این امر ما را موظف می‌کند تا صنایع استان را با ترکیبی از فن‌آوری به سمت و سوی جدیدی سوق دهیم.

وی بابیان اینکه آذربایجان شرقی در زمینه تولید شیرینی و شکلات و کفش ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد ولی باید به دنبال آن باشیم که چگونه می‌توانیم برای موفقیت بیشتر در این زمینه چه اقداماتی در آینده باید انجام دهیم، گفت: دومین سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی در راستای آینده پیشرو و چالش‌های صنایع در حال تدوین بوده که امیدواریم در آینده نزدیک این سند به نتیجه برسد.

واحدهای تولیدی و صنعتی بازار محور و صادرات محور شکل نیافته‌اند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در ادامه تأکید کرد: واحدهای تولیدی که با مشکل کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش، رکود و نبود بازار فروش محصولات تولیدی مواجه می‌شوند طبیعتاً همه مشکلات ناشی از واحدها نیست و در واقع به‌صورت ناخواسته در شرایط نامطلوب قرار می‌گیرند، شاید واژه‌ای به نام افزایش نرخ ارز که به‌سادگی از آن می‌گذریم ولی واحدهای تولیدی را با مشکلات عدیده‌ای روبر می‌سازد.

بهبودی با تأکید بر اینکه فضای کسب‌وکار در آذربایجان شرقی و حتی کشور با برخی محدودیت‌ها و چالش‌هایی روبرو است، گفت: اصلاح و بهبود فضای کسب‌وکار در آذربایجان شرقی بخشی در استان و بخشی دیگر در سطح کشور قابل‌حل است ولی شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که فضای کسب‌وکار در کشور نه‌تنها شایسته نیست بلکه نامطلوب هم است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در گذشته برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی ما بازار محور و صادرات محور شکل نیافته‌اند و چون‌که کشور ما جمعیت ۸۰ میلیونی دارد واحدهای تولیدی به‌طور کوتاه نگرانه بازار داخلی را هدف‌گذاری کرده‌اند و اساساً خود را با بازار بین‌المللی تطبیق نداده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخش عمده واحدهای تولیدی مشکل‌دار از عدم بازار محور بودن نشأت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اصولاً در هر جای دنیا از واحدهای تولیدی مشکل‌دار حمایت می‌شود و تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی که مشکل مالی دارند نه‌تنها مشکلات را ریشه‌ای حل نمی‌کند بلکه سطحی‌نگری است.

بهبودی حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار را ضروری دانست و یادآور شد: اگر می‌خواهیم واحدهای تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی بدون هیچ مشکلی فعالیت داشته باشد ضمن حمایت‌ها باید مشکلات آن‌ها را ریشه‌ای حل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا