آب سدهای آذربایجان شرقی ۲۰ درصد کاهش یافت

ارک خبر-معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با وجود افزایش ۲۲ درصدی بارش های سال آبی زراعی جاری در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش ۲۰ درصدی حجم مخزن سدهای استان هستیم.
آب سدهای آذربایجان شرقی ۲۰ درصد کاهش یافت
مجتبی جلیل زاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه غیر از سد سهند در سایر سدهای بزرگ استان، کاهش حجم مخزن اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین کاهش حجم مخزن را در سد زنوز به میزان ۵۳ درصد شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه امسال ۱۸۷ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است، گفت: هر چند این میزان بارش بیشتر از بارندگی مدت مشابه سال آبی زراعی گذشته است، اما چون رژیم بارش فرق کرده و بارش برف نداشتیم، سفره های زیر زمینی تغذیه نشده و بارندگی ها تبدیل به روان آب نشده است.
وی با بیان اینکه تامین آب شرب اولویت استان است، گفت: به دلیل وضعیت موجود در کنار برنامه ریزی دقیق منابع و مصارف سدها، همراهی مصرف کننده و رعایت صرفه جویی به ویژه در ایام پیک مصرف همچون روزهای پایانی سال ضروری است.
جلیل زاده با اشاره به اینکه بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنیم، گفت: به نظر می رسد در کنار اصلاح الگوی کشت، اصلاح الگوی مصرف آب شرب هم ضروری است.
وی با اشاره به اینکه ۸۸ درصد آب های تجدیدپذیر استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: عامل تشدید کننده وضعیت کم آبی، افزایش دما و تبخیر است.
جلیل زاده با بیان اینکه در سال ۹۵ با اجرای طرح تعادل بخشی موفق به تثبیت وضعیت سفره های زیرزمینی استان شدیم، گفت: به دلیل تغییر رژیم بارش و افزایش دما با مشکل در حفظ وضعیت موجود مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه اضافه برداشت از چاه های مجاز در کنار چاه های غیرمجاز از علل افت آب مخازن زیرزمینی است، اعلام کرد: بر این اساس با فعالیت چاه های غیرمجاز به شدت برخورد می شود و چاه های مجاز هم به کنتور هوشمند مجهز می شوند.
جلیل زاده اظهارکرد: با توجه به کاهش بارندگی ها، چاره ای جز سازگاری با شرایط نداریم و کارگروه ملی سازگاری با کم آبی هم در همین راستا به منظور مدیریت وضعیت موجود تشکیل شده است.
آذربایجان شرقی دارای ۱۴۵ سد در حال بهره برداری است که میزان آب قابل تنظیم این سدها در حدود ۲ میلیارد متر مکعب است.

دکمه بازگشت به بالا