معلولان سه برابر مردم عادی بیکار هستند

ارک خبر- مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی مطرح کرد: با وجود استعداد و هوش بالای معلولان، به دلیل وجود برخی محدودیت‎ها، میزان بیکاری آنان نسبت به مردم عادی سه برابر است.

محسن ارشدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با اشاره به برنامه‌های اشتغال اداره کل بهزیستی استان برای نابینایان و کم بینایان، اظهار کرد: در سطح استان ۱۸ هزار نفر با معلولیت بینایی مواجه هستند که از این میان ۱۰ هزار نفر خدمات مستمری می‌گیرند و هم‌چنین تسهیلات اشتغالزایی، استخدام معلولان و برگزاری کارگاه‌های بافندگی از جمله برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: این افراد در زمینه‌ قرآنی و دینی از قبیل قرائت و حفظ قرآن کریم و نیز در زمینه هنری، موسیقی و… حضور پر رنگی دارند.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزش ماساژ درمانی برای کم بینایان و نابینان خبر داد و افزود: به دلیل قوی بودن حس لامسه این افراد، کلاس‌های آموزش ماساژ درمانی با حمایت فردی خیر برگزار می‌شود که بعد از اتمام دوره‌، گواهینامه معتبر برای شرکت کنندگان صادر می‌شود.

ارشدزاده با بیان این که تشکل‌هایی در تبریز در حال فعالیت هستند، گفت: موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر، جامعه‌ی نابینایان و کم بینایان استان آذربایجان شرقی و مرکز توانبخشی خانواده و کودک نابینا و کم بینا نورا در حال خدمت رسانی به کم بینایان و نابینایان هستند و دوره‌های جهت‌یابی، عصا زنی، مهارت‌های تحصیلی، هنری و توانبخشی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های استان به جز کلیبر دارای مرکز توانبخشی هستند که در حال برنامه‌ریزی برای تاسیس این مرکز در تبریز هستیم.

دکمه بازگشت به بالا