وول سویینکا در صدر کاندیداهای استادی شعر آکسفورد

خبرگزاری ارک: برنده جایزه نوبل اهل نیجریه برای دریافت موقعیت تدریسی که ۳۰۰ سال سابقه دارد از حمایت بالایی برخوردار است.

به گزارش  مهر به نقل از گاردین، وول سویینکا برنده جایزه نوبل و فعال سیاسی، به عنوان یکی از سه کاندیدای رسیدن به مقام استادی درس شعر در دانشگاه آکسفورد انتخاب شده است؛ مقامی که ۳۰۰ سال سابقه دارد و به عنوان یکی از نقش‌های برتر آکادمیک در بریتانیا دیده می‌شود.

جوزف ترَپ در سال ۱۷۰۸ برای اولین بار به این مقام، که از نظر اعتبار تنها پایین‌تر از مقام ملک‌الشعرا قرار دارد، منصوب شد. از دیگر چهره‌های شناخته‌شده‌ای که طی سالیان به این مقام دست پیدا کرده‌اند می‌توان به متیو آرنولد، سسیل دی-لوییس، دبلیو‌اچ آدن، شیموس هنی و پل مولدون اشاره کرد. در مراسم انتخاب سال ۲۰۰۹ هم روث پادل هم اولین زنی بود که موفق به کسب این پست شده، اما تنها بعد از دو هفته از آن استعفا داد. جدایی او بعد از این رخ داد که اتهام‌های داخلی وارد شده به رقیبش یعنی درک والکات برنده جایزه نوبل، از سوی خانم پادل برای دریافت این پست، از طریق خبرنگاران نشت پیدا کرد.

جفری هیل شاعر برجسته از میان کاندیدای دیگر در سال بعد از آن انتخاب شد. هیل که برنده مجموعه‌ای از جوایز ادبی است، تصدی پنج ساله خود را در تابستان آینده به پایان خواهد رساند و فارغ‌التحصیلان آکسفورد ماه آینده می‌توانند با رای خود استاد بعدی را مشخص کنند. کاندیداها باید حداقل توسط ۵۰ فارغ‌التحصیل آکسفورد نامزد شده باشند. سویینکا که نمایشنامه، رمان و شعر می‌نویسد و طی دوران جنگ داخلی نیجریه، سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ را در زندان گذرانده بود و اشعارش که روی کاغذ توالت نوشته شده بودند قاچاقی به بیرون راه پیدا می‌کردند، تا به حال از سوی بیش از ۹۰ نفر، نامزد این مقام شده است.

سویینکا جایزه نوبل خود را در سال ۱۹۸۶ دریافت کرد. او از چنان جایگاهی در ادبیات آفریقا برخوردار است که جایزه ای به نام او برای ادبیات آفریقا از سال ۲۰۰۶ اهدا می شود.کرسی استادی شعر دانشگاه آکسفورد از مهمترین موقعیت‌ها در جهان ادبیات است و شماری از بزرگترین نویسندگان و منتقدان این جایگاه را تصاحب کرده‌اند.

برنده این عنوان ۱۹ ژوئن معرفی می شود و برنده این سمت مبلغ ۱۲ هزار پوند برای یک سال دریافت خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا