اختصاص ۵۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح رینگ حفاظتی شهر
پایگاه حبری ارک خبر-اصفهان:
شهردار اصفهان خبر داد:
اختصاص ۵۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح رینگ حفاظتی شهر
شهردار اصفهان از اختصاص ۵۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح رینگ حفاظتی شهر در سال جاری خبر داد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در حاشیه جلسه سیاستگذاری پروژه های عمرانی سال ۹۷ و رینگ حفاظتی شهر افزود: در جلسه امروز تقاطع غیر همسطح کارخانه قند و پل شهید اردستانی به عنوان بخشی از رینگ حفاظتی شهر بررسی و بر رفع موانع قانونی اجرای ادامه بلوار فرزانگان و مصوبات مورد نیاز آن در این جلسه تأکید شد.
وی با بیان این که پروژه تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند و پل شهید اردستانی در ورودی شهر اصفهان قرار دارند، تصریح کرد: لازم است نماد و المان هایی در طراحی این دو پروژه در نظر گرفته شود تا تداعی کننده هویت شهر برای کسانی باشد که از این سمت به اصفهان وارد می شوند.
شهردار اصفهان با اشاره به اختصاص ۵۳۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح رینگ حفاظتی شهر در سال جاری بیان کرد: اجرای طرح تقاطع غیر همسطح کارخانه قند دو سال به طول می انجامد و برای آزادسازی این پروژه، مذاکرات و توافقاتی با بنیاد مستضعفان انجام شده است.
نیاز رینگ چهارم به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اعلام کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، اجرای کل رینگ حفاظتی شهر اصفهان ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اعتبار باید طی ۵ سال تأمین شود.
ایرج مظفر افزود: رینگ حفاظتی شهر یکی از بزرگترین پروژه های شهر اصفهان بعد از قطار شهری است که در جلسه امروز مقرر گردید همت جمعی برای اجرای این پروژه به کار گرفته شود.
وی با بیان این که شهرداری، امسال بودجه قابل توجهی برای رینگ حفاظتی شهر در نظر گرفته و اجرای آن را اولویت بندی کرده است، اذعان داشت: بخش هایی از این رینگ که در حال حاضر با معضل روبرو است، به ویژه با توجه به تردد ماشین های سنگین در بخش شمال شرقی شهر که محور جایگزینی نیز برای آن وجود ندارد، باید در اولویت قرار گیرد که در این راستا احداث تقاطع های غیر همسطح کارخانه قند و شهید اردستانی برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به این که رینگ حفاظتی شهر اصفهان دارای ۳۹ تقاطع غیر همسطح بوده و به منظور حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و جلوگیری از توسعه ناموزون شهر احداث می شود، تأکید کرد: اجرای این پروژه ضرورت دارد چرا که با روند توسعه فعلی شهر و ترافیک آن، احداث رینگ حفاظتی شهر بسیار ضروری است.
وی بیان کرد: ۴۵ کیلومتر از طول ۷۸ کیلومتری این حلقه در داخل شهر اصفهان و مابقی در شهرستان های اطراف قرار دارد.
مظفر عنوان کرد: اجرای بخش های حلقه حفاظتی داخل شهر اصفهان یعنی ۴۵ کیلومتر این رینگ به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بر اساس برنامه پنج ساله، این اعتبار تأمین خواهد شد.
وی طرح ادامه بلوار فرزانگان را در راستای حذف ترافیک و کاهش تصادف در مناطق ۱۰ و ۱۴ تأثیرگذار خواند و افزود: این موضوع از خواسته های مهم شهروندان به خصوص شهروندان این مناطق است.
تأکید بر معماری هماهنگ
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تأکید کرد: رینگ حفاظتی شهر اصفهان به دلیل قرار گرفتن همه تقاطعها بر یک مسیر و اتصال آنها از طریق این رینگ به یکدیگر، باید دارای معماری هماهنگ بوده و به همین دلیل معماری تقاطع کارخانه قند، نیازمند بازبینی و تجدیدنظر است.
شیرین طغیانی با بیان اینکه یکی از تأکیدات بودجه سال ۹۷ مسأله محرومیتزدایی است، اظهار کرد: در این زمینه محرومیتزدایی از مناطقی مانند منطقه ۱۴ و محلاتی چون حصه در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر شورای شهر نیز طرحی را دنبال میکند که در صورت عملیاتی شدن آن، توزیع عادلانه منابع ثروت در شهر و محرومیت زدایی از مناطق محروم اجرایی خواهد شد.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تأکید کرد: در نظر داریم در مناطق محروم که معمولاً مناطق فرسوده هستند، بهجای طرحهای حمایتی، پروژههای محرک را فعال کنیم تا از طریق فضای اقتصاد و اجتماعی که در اطراف این پروژه ها ایجاد می شود، توانمندسازی محلات، مردم و افزایش سرمایهگذاری در این مناطق را شاهد باشیم.
طغیانی با اشاره به این که البته ورود شهرداری و یا هر نهاد دولتی دیگر به عنوان متصدی، مسایلی را در پی خواهد داشت، تأکید کرد: در این زمینه باید از پروژههای محرک توسعه که مشارکت مردم را به همراه دارند، استفاده کرد که این موضوع در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گرفته است.
وی در خصوص پروژههای سال ۹۷ رینگ چهارم حفاظتی اظهار کرد: توجه به رینگ حفاظتی، نشاندهنده برنامهریزی مسوولان شهری برای موضوعات کلانشهر است و اولویت بخشی به این موضوع در مقایسه با پروژههایی که ممکن است تأثیرات زودهنگامتری داشته باشند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تصریح کرد: متأسفانه گاه پروژهای بدون مطالعه و برنامهریزیهای لازم آغاز میشود و به مرحله اجرا میرسد در حالیکه نیاز به مطالعه و کارشناسی دقیق تری دارد که امیدواریم در این دوره شاهد چنین مواردی نباشیم.
گفتنی است رینگ حفاظتی شهر یا رینگ چهارم به طول ۷۸ کیلومتر، محور مواصلاتی شهری و برون شهری اصفهان محسوب می شود.
حدود ۴۵ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی آن در شهرهای اطراف از جمله خورزوق، شهر ابریشم، درچه، خمینی شهر و دولت آباد قرار دارد.
این رینگ حفاظتی از تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند آغاز می شود، از خیابان شهید خاتون آبادی، بزرگراه شهید اردستانی، خیابان آیت الله غفاری، خیابان بعثت، بزرگراه معلم، میدان استقلال، خیابان لوله ( واقع در خمینی شهر) ، خیابان آتشگاه، اتوبان ذوب آهن ( محدوده زندان مرکزی) ، جنوب سپاهان شهر و کمربندی شرق اصفهان در جوار مرکز همایش های بین المللی، سایت جدید نمایشگاه بین المللی، شهر رؤیاها، میدان مرکزی میوه و تره بار عبور می کند و به تقاطع کارخانه قند در خیابان جی متصل و منتهی خواهد شد.