شهرداری، نه پساب رایگان می گیرد، نه حقابه مادی ها

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

شهرداری، نه پساب رایگان می گیرد، نه حقابه مادی ها

آینده درختان شهر در خطر است

فروغ مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، می گوید این روزها ۹۰ درصد از حجم کاری و وقتش به موضوع آب و دغدغه حفظ درختان در روزهای بی آبی، اختصاص یافته است؛ او از آموزش جدی برای کارگران فضای سبز به منظور مدیریت بهینه آب در زمان آبیاری پارک ها و فضاهای سبز، سخت گیری بر پیمانکاران فضای سبز و جریمه آن ها در صورت تخلف و زیاده روی در مصرف آب، می گوید. از برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان برای شهروندان به منظور ترغیب آنان برای استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی و آشنایی با مفهوم آب خاکستری، فعال کردن ناظران آب، اطلاع رسانی و تبلیغات برای فرهنگ سازی و آگاه کردن مردم از بحران آب و دغدغه اش برای آینده درخت ها می گوید؛ درختانی که بخشی از هویت و مجرای تنفسی اصفهان هستند و آینده آن ها در خطر است؛ او می گوید در آینده می توان فولاد و خودرو را به کشور وارد کرد اما درخت و اکسیژن را نمی شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، بحران کم‌ آبی و خشکسالی در اصفهان منجر به نگرانی هایی از سوی مسوولان شهری به خصوص مدیریت شهری در حوزه فضای سبز شده تا زنگ خطر نابودی سه میلیون درخت کم سال و حدود ۳۰۰ هزار درخت کهنسال به صدا در آید.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این باره می گوید: مسوولیت شهرداری در خصوص فضای سبز، حفظ و توسعه سرانه تفرجگاهی شهروندان است.

فروغ مرتضایی نژاد سرانه مطلوب اکولوژیک شهر را ۴۹ متر مربع می داند و می افزاید:  این در حالی است که سرانه اکولوژیک اصفهان در حال حاضر ۲۶ مترمربع و آنچه از سرانه تفرجگاهی شهر در اختیار سازمان پارکها و فضای سبز قرار دارد ۳/۳ متر مربع است. در حالی که این سرانه باید ۸ متر مربع باشد.

وی با بیان این که فاصله زیادی با سرانه استاندارد اکولوژیک وجود دارد، تأکید می کند: باید دیگر دستگاه ها نیز مسوولیت خود را در این زمینه انجام دهند چرا که تنها بخشی از این موضوع بر عهده شهرداری است.

دغدغه ای فراتر از مسوولیت

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به این که همه دستگاه های مربوط، تعهد تأمین آب در عرصه فضای سبز شرق اصفهان را بر عهده دارند، تصریح می کند: متأسفانه برای تأمین آب مورد نیاز این عرصه  فقط شهرداری تلاش می کند. این در حالی است که طبق قانون، مسوولیت شهرداری در حوزه فضای سبز تنها به فضای سبز تفرجگاهی مربوط می شود نه فضای سبز اکولوژیک؛ اما با دستور شهردار اصفهان این بخش نیز در حال انجام است.

وی با بیان این که ۴ سهم از ۱۸ سهم حقابه مادی ها، متعلق به شهرداری است اما در حال حاضر از آن محروم مانده است؛ ادامه می دهد: در هیچ کجای جهان، کشاورزی با پساب انجام نمی شود و پساب فقط به آبیاری فضای سبز، اختصاص دارد. اما متأسفانه اکنون  دستگاه های مربوط در مقابل این اتفاق سکوت کرده اند.

مرتضایی نژاد با بیان این مطلب که طبق قانون ماده ۲۲، پساب باید به صورت رایگان در اختیار شهرداری ها قرار گیرد، بیان می کند: شهرداری پساب را خریداری کرده اما باز هم آن را در اختیار ندارد. با توجه به این که رودخانه زاینده رود خشک است و پساب نیز در اختیار شهرداری نیست؛ پس درختان این شهر باید از کجا آبیاری شوند؟

وی از وجود ۳۳۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان با درختان ۱۰۰ تا ۷۰۰ ساله سخن به میان می آورد و می گوید: از نظر علمی آبیاری قطره ای درختان کهن، اشتباه است؛ هر درخت، به اندازه تاج و اندام هوایی خود، اندام زیرزمینی دارد. ریشه های درختان کهن به دلیل کم آبی، سطحی شده و ایستایی و استقامت آن ها دچار مشکل است؛ بنابراین گاه مجبور می شویم آن ها را آبیاری غرقابی کنیم. در غیر این صورت، این درختان دو سال دیگر به درختان خطرآفرین تبدیل می شوند و باید آن ها را قطع کرد.

چنار مرتضی علی حدودا ۵۰۰ ساله در ناژوان کاملا خشکیده است

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری به وجود ۲۹۲ هزار درخت کهن با قدمت ۵۰ تا ۷۰۰  سال در کنار مادی های اصفهان اشاره و بیان می کند: سه میلیون درخت کم سال در اصفهان وجود دارد که با ادامه این روند متأسفانه ۲ تا ۵ سال دیگر همه این درخت ها خشک خواهد شد. به عنوان نمونه، چنار مرتضی علی در ناژوان که درخت قدیمی و یکی از جاذبه های گردشگری ناژوان بوده، کاملا خشکیده است.

وی ادامه می دهد: برنج، غلات و فولاد را می توان به کشور وارد کرد اما اکسیژن را نمی توان وارد کرد بنابراین ما به درخت ها نیاز داریم.

هیچ گیاهی با نیاز آبی زیاد در اصفهان کاشت نمی شود

مرتضایی نژاد با اشاره به برنامه‌های منظم در شهر برای تولید و کاشت گونه‌های مقاوم، اظهار می کند: در حال حاضر به هیچ عنوان، گیاهان با نیاز آبی زیاد در اصفهان کاشت نمی شود. میزان چمن ها به تدریج و در قالب یک برنامه ۵ ساله تا سال ۱۴۰۱، به یک پنجم کاهش می یابد و به جای آن ها چمن با نیاز آبی کم، کاشته خواهد شد و برای کلیه تغییرات در فضای سبز شهر با برنامه ۵ ساله اقدام می گردد.

وی با بیان این که پیمانکاران فضای سبز، به شدت مورد نظارت قرار دارند و چنانچه تخلفی در زمینه مصرف آب داشته باشند، جریمه خواهند شد بیان می کند: مردم می توانند نحوه آبیاری کارگران فضای سبز و پیمانکاران را به سامانه مردمی ۱۳۷ اطلاع دهند. این نظرات در ادامه همکاری شهرداری با پیمانکاران، مؤثر خواهد بود.

آموزش ویژه برای کارگران فضای سبز

وی از برگزاری برنامه های آموزشی مفصل و ویژه برای کارگران فضای سبز خبر می دهد و می گوید: این برنامه ها تدوین شده و به دو صورت میدانی و جلسات تئوری در حال انجام است. همچنین نیروهایی به عنوان ناظران آب، آموزش دیده و بر عملکرد مناطق ۱۵ گانه شهرداری در نحوه مصرف آب، نظارت دارند.

مرتضایی نژاد با اشاره به این که در روزهای بارانی، آبیاری فضای سبز انجام نمی شود، می افزاید: البته این موضوع نیز بر اساس قاعده های علمی صورت می گیرد؛ قاعده آبیاری، ۱۲ میلی متر نفوذ آب است اما بارندگی ها گاه فقط تا ۳ میلی متر بوده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا