همایش مدیریت منابع و مصارف بیمه سلامت در اصفهان برگزار شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 همایش مدیریت منابع و مصارف بیمه سلامت در اصفهان برگزار شد

همایش مدیریت منابع و مصارف بیمه سلامت با رویکرد مدیریت هزینه در نظام سلامت را شورای بیمه سلامت منطقه ۵ کشور با همکاری مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت در تالار زیتون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور مسئولان، اساتید و… برگزار کرد. در ابتدای این همایش، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان که رئیس این همایش بود به عنوان میزبان به مهمانان خیرمقدم گفت و از همه دست‌اندرکاران به ویژه رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت قدردانی کرد.

حسین بانک اظهار امیدواری کرد این همایش بتواند در زمینه سلامت که از اهداف مهم دولت‌ها به شمار می‌رود راهگشا بوده و در نظام سلامت کشور مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه همه مردم نیازمند درمان هستند افزود: مقوله سلامت در نظام کشورها بسیار مهم است، که باید با رویکرد مناسب به آن پرداخته شود و به آن نگاهی علمی وجود داشته باشد.

***

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این همایش به ارائه راهکار مدیریت هزینه سلامت در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: نگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های گذشته نسبت به مقوله گردش مالی بازار سلامت و هزینه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر متفاوت بوده و با اجرای طرح تحول سلامت کم کم ما با تغییر گفتمان در این راستا مواجه شدیم.

طاهره چنگیز در تشریح این تغییر گفتمان اظهار کرد: اگر تغییر گفتمان تقویت شده و برای سازمان‌های بیمه‌گر و… شفاف شود شاید بتوان مسائل را بهتر درک کرد و همکاری مطلوب داشت.

وی ادامه داد: نگاه قدیمی بین مؤسسات بیمه‌گر و ارائه‌دهندگان خدمات، همچون مسابقه طناب‌کشی بود که هر کس آن را به یک طرف می‌کشید، تا برنده باشد و متأسفم که هنوز در مدیران، رگه‌هایی از این نگاه وجود دارد که می‌تواند آسیب‌زا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نگاه دیگر به این بخش را همچون ارتباط خریدار و فروشنده دانست و این نگاه را تا حدودی معتمدانه دانست و گفت: اگرچه این نوع رفتار برای یک خواست مشترک بود اما هر کدام به دنبال تأمین نیاز خود هستند اما هدف مشترک نیست.

چنگیز تلفیق بیمه سلامت با وزارت بهداشت را اتفاق جالبی خواند و افزود: این تلفیق امروز موجب شده است تا ارتباط ما با بیمه سلامت رفتار خریدار و فروشنده نباشد و چند ماهی است که وزیر بهداشت در نشست با رؤسای دانشگاه‌ها توصیه به کاهش هزینه بیمه سلامت دارند که اتفاق فرخنده‌ای است به شرطی که ذهنیت خریدار و فروشنده وجود نداشته باشد و دانشگاه و بیمه سلامت خود را همکار و شریک یکدیگر بدانند و هر کدام سهم خود را تعریف کنند.

وی بهره‌مندی آحاد جامعه از خدمات ضروری سلامت با کیفیت قابل قبول بدون تحمیل هزینه‌های کمرشکن را یادآور شد چنگیز تصریح کرد: برای مدیریت هزینه سلامت باید خدمات گرانقیمت به خدمات غیرضرور و روش‌های جایگزین و کم‌هزینه‌تر برای خدمات ضروری شناسایی شود که البته ایجاد تیم‌های تخصصی در تأیید مداخلات درمانی گرانقیمت به عنوان گلوگاهی در کاهش هزینه‌های درمان غیرمؤثر بیماران صعب‌العلاج براساس هزینه اثربخش خدمات درمانی از راهکارهای پیشنهادی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: امروز ۴۹ درصد هزینه سلامت صرف بستری شدن می‌شود که اگر بتوانیم بخش بستری را مدیریت کنیم می‌توانیم هزینه‌ها را نیز کاهش دهیم.

چنگیز پیشنهادهایی هم در این راستا داشت و گفت: در نظر گرفتن نسبت تفاوت فرانشیز خدمات برحسب میزان ضرورت خدمت و استطاعت خدمت‌گیرنده، بازنگری در جزء حرفه‌ای خدمات در بخش‌های خصوصی و دولتی، بازنگری در پوشش خدمات پیشگیری و… از پیشنهادهای ما در سطح ملی است.

چنگیز اظهار امیدواری کرد با کامل شدن پرونده الکترونیک بیماران، هزینه‌های بالاسری درمان کاهش یابد.

وی همچنین توزیع متخصصین براساس جمعیت و بیماردهی منطقه و… را از دیگر راهکارهای کاهش هزینه‌ها برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، استان اصفهان را از استان‌های بزرگ کشور خواند و تأکید کرد: باید از فناوری‌های نوین پزشکی از راه دور برای ارائه مشاوره به چندین بیمارستان استفاده شود و این روش به رسمیت شناخته شود که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد و امید است این امر در بیمه سلامت استان اصفهان، عملیاتی شود.

چنگیز خاطرنشان کرد: بین دانشگاه و بیمه ها باید رفاقت، مشارکت و وحدت باشد و طرفین به تعهدات خود پایدار بمانند.

***

دبیر علمی همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی هم گزارش علمی از این همایش ارائه داد و گفت: مدیریت منابع و مصارف در نظام سلامت یک ضرورت است و بیش از پیش احساس می‌شود.

محمدرضا رضایتمند اظهار کرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، منابع مالی خوبی به بخش سلامت سرازیر شد ولی هنوز ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم و این لزوم مدیریت هزینه‌ها را بیش از پیش، ضروری می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: این همایش دارای یک بخش اصلی ارائه مقالات علمی و دو بخش جنبی شامل شرح تجربه و پیشنهاد و نوآوری بود.

رضایتمند می‌گوید: ۷۰ اثر در پی فراخوان به دبیرخانه همایش رسید که شامل ۳۳ مقاله، ۲۲ پیشنهاد و نوآوری و ۱۵ شرح تجربه بود که در نهایت پس از داوری و بررسی، ۵۳ مقاله در مجموع پذیرفته شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا