یکی از مهمترین اقدامات فولاد مبارکه استفاده از توان ساخت داخل است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

یکی از مهمترین اقدامات فولاد مبارکه استفاده از توان ساخت داخل است

در ادامۀ این آیین، دکتر شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه کامل بودن زنجیرۀ تولید در مجتمع فولاد مبارکه یک مزیت است، گفت: این شرکت به همراهی صنایع بالادستی و پاییندستی خود ارزش افزودۀ اقتصادی زیادی ایجاد و به اقتصاد ملی ایران خدمت فوق العاده ای کرده است.

دکتر شریعتمداری افزود: یکی از مهمترین کارهایی که این شرکت انجام داده، تلاش برای استفاده از توان ساخت داخل است و سایر صنایع نیز باید از آن الگوبرداری کنند. حدود ۴۰۰۰ شرکت در پایین دست و بالادست فولاد مبارکه فعالیت دارند و۲۸۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ تجهیزات صنعتی و مهندسی این شرکت را پشتیبانی میکنند؛ این امر بیانگر این است که حمایت از سازندگان داخلی و بومی سازی صنعت در این شرکت اتفاق افتاده است. اینکه این مجموعه به دست صنعتگران و فعالان عرصۀ صنعت ایران اسلامی اداره میشود، مایۀ افتخار است.

وی خاطرنشان کرد: از سهم ۵۵ میلیون تن فولادی که کشور برای سال ۱۴۰۴ پیش بینی کرده است، فولاد مبارکه تولید ۲۵ میلیون تن از این هدف بزرگ را برای خود در نظر گرفته است که امیدواریم با توجه به دستاوردهای اخیر این شرکت و برنامه های هدفمند آن این امر محقق شود.

وی ضمن قدردانی از اقدامات فولاد مبارکه درزمینۀ مسئولیت های اجتماعی و نقش آفرینی آن در تولید ناخالص ملی به دستاوردهای فولاد مبارکه درزمینۀ بهینه سازی و کاهش مصرف آب اشاره و تصریح کرد: این مجتمع بزرگ، علیرغم اینکه خودش از کمبود آب رنج میبرد، در حل مشکل آب منطقه به عنوان یکی دیگر از مسئولیت های اجتماعی نقش به سزایی دارد که مطمئنا از پس این مسئولیت خطیر نیز به خوبی بر خواهد آمد.

دکتر شریعتمداری با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مهمترین ویژگی های تحسین برانگیز در مجموعۀ فولاد مبارکه تلاش هرچه بیشتر برای استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی است، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه درزمینۀ همکاری با واحدهای صنعتی و تولیدی کشور نیز پیشتاز است؛ به نحوی که رقم قابل ملاحظه ای نزدیک ۳۸۰۰ میلیارد تومان منابع از مجموعه فولاد مبارکه به صورت اعلام نشده در قالب یک وام ۱۲ درصدِ تنفس دار در اختیار واحدهای صنعتی تولیدی قرار میگیرد.

وی سرانۀ مصرف فولاد کشور را ۲۳۰ کیلوگرم اعلام و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح های ساخت وساز در کشور و افزایش میزان سرانۀ مصرف فولاد در ایران، این رقم به حدود ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اهمیت تولید صادرات محور تا سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: اهتمام به صادرات یکی دیگر از برنامه های راهبردی است و باید به ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد برسیم. امروز حدود ۹ میلیون تن از زنجیرۀ فولاد کشور به بازارهای بین المللی صادر میشود.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور با افتتاح طرح های توسعۀ مجتمع فولاد سبا به ۳۴ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: این میزان در سال ۹۲ حدود ۲۳ میلیون تن بوده و این رکورد بسیار خوبی است.

وی از معاون اول رئیس جمهوری خواست برای تأمین نیازهای مربوط به زیرساخت های صنعت فولاد کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در نظر گرفته شود تا در زیربناهایی مانند ریل، برق و… قدم های بلندتری برداریم و بتوانیم به ظرفیت مدنظر تولید فولاد کشور برسیم. چنانچه این کارها در حوزۀ فولاد و همچنین برنامه های راهبردی دیگر در حوزۀ معدن اتفاق افتد، میتوانیم از آیندۀ صنعت فولاد کشور مطمئن باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: صنعت فولاد ایران در سال ۲۰۱۷، علیرغم اینکه صنعت فولاد جهان بیشتر از ۶ درصد رشد نداشت، به رشد ۲۲ درصدی دست یافت. در ۳ ماه اول سال نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: این صنعت یکی از نمونه های بارز و مهم به بار نشستن اقتصاد مقاومتی در کشور است. در زنجیرۀ تولید فولاد کشور در سالهای ۹۲ تا ۹۶، چنانچه در برخی موارد با رشد مازاد مواجه بوده ایم، روند آن کنترل شده است و در گندله و سایر مواردی هم که باید رشد آن افزایش می یافت ظرفیت تولید بیشتر شده است. به طورکلی در بخشهای مختلف صنعت فولاد تعادل ایجاد شده و این صنعت پویا و مقاوم شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا