۳۰ میلیون مترمکعب آب به باغ های غرب اصفهان اختصاص می یابد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

در یک دوره هفت روزه

۳۰ میلیون مترمکعب آب به باغ های غرب اصفهان اختصاص می یابد

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ۳۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود به منظور آبیاری و پایداری باغ های پنج شهرستان غرب این استان در یک دوره هفت روزه اختصاص می یابد.

ارک خبربه نقل ازایرنا:حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه این میزان آب فقط مانع خشکی کامل درختان شده و برای افزایش محصول کفایت نمی کند ، افزود: آب در نظر گرفته شده به باغ های فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد و خمینی شهر اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه این حجم از رها سازی با تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود و با پیگیری صنف کشاورزان استان اصفهان محقق شد، گفت: رها سازی به احتمال زیاد ظرف ۴۸ ساعت آینده آغاز می شود و قرار است پس از افزایش خروجی از سد زاینده رود، این آب در محل سد نکوآباد مبارکه ، با برنامه ریزی زمانی صنف کشاورزان ، وارد شبکه آبیاری شود.
وی میزان کنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود را ۲۸۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان پارسال در چنین روزهایی بدون احتساب آب رها شده برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان، ۳۲۰ میلیون متر مکعب بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین گفت: حجم ورودی به سد زاینده رود هم اینک هشت و حجم خروجی از دریچه های آن ۲۶ مترمکعب در ثانیه است.
ساسانی از ساکنان استان اصفهان درخواست کرد که با صرفه جویی حداقل ۲۵ درصد در بخش مصرف خانگی، شرایط تامین آب در ماه های مهر، آبان و آذر را فراهم کنند.
وی یادآوری کرد: کاهش منابع آبی و میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود به حدی است که از هم اینک باید به فکر تامین آب برای فصل پاییز باشیم.
سطح باغ های پنج شهرستان غرب اصفهان افزون بر ۱۷ هزار هکتار است.
زاینده رود در دهه اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است به گونه ای که در پائین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است.
خشکسالی امسال کشور در ۷۰ سال اخیر بی سابقه توصیف شده است.
سد زاینده رود در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱٫۴ میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رس
دکمه بازگشت به بالا