غرق شدن بیش از ۱۰ هزار ایرانی در ۱۰ سال اخیر

ارک خبر- طبق آمار پزشکی قانونی، طی ۱۰ سال اخیر ۱۰ هزار و ۲۲۸ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست داده اند.
غرق شدن بیش از ۱۰ هزار ایرانی در ۱۰ سال اخیربه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که آمار تلفات غرق شدگی در کشور طی چند سال اخیر با افزایش مواجه بوده است و همواره سه استان مازندران، خوزستان و گیلان بیشترین رقم را به خود اختصاص داده اند.

آنچنان که بر اساس آمارهای موجود در ۱۰ سال گذشته ۴۲٫۵ درصد از موارد غرق شدگی به سه استان مازندران، خوزستان و گیلان مربوط می شود. در این مدت یکهزار و ۷۴۰ نفر در استان مازندران،‌ یکهزار و ۶۷۰ نفر در استان خوزستان و ۹۴۰ نفر در استان گیلان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند.

در همین مدت استان های خراسان جنوبی با ۲۸، قم با ۵۲ و سمنان با ۵۶ مورد، کمترین تلفات غرق شدگی را در مقایسه با دیگر استان ها داشته اند.

بیشترین تلفات مربوط به سال ۱۳۸۷
طی ده سال گذشته بیشترین تلفات در سال ۱۳۸۷ با یکهزار و ۱۶۲ فوتی و کمترین آن در سال ۱۳۹۴ با ۸۷۹ فوتی به ثبت رسیده است. هرچند آمار تلفات غرق شدگی از سال ۱۳۹۳ به بعد به زیر هزار نفر رسیده بود اما این آمار در سال ۱۳۹۶ با رشد ۱۲٫۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به یکهزار و ۲۶ نفر افزایش یافت و رقم غرق شدگی در کشور دوباره به بالای هزار نفر در سال رسید.

مطابق آمارهای موجود تلفات غرق شدگی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ روندی کاهشی در پیش گرفته بود اما از سال ۱۳۹۵ به بعد مجدداً با رشد مواجه شد.

افزایش تلفات در استان خوزستان و کاهش در گیلان و مازندران
در سال گذشته آمار تلفات غرق شدگی در استان خوزستان رشد ۱۹٫۳ درصدی داشت و از ۱۳۵ نفر به ۱۶۱ نفر رسید. اما در دو استان گیلان و مازندران آمار تلفات غرق شدگی در سال گذشته کاهش یافت. در استان مازندران کاهش ۲۷٫۴ درصدی و در استان گیلان کاهش ۲۵٫۷ درصدی تلفات را شاهد بودیم.

رودخانه ها در صدر تلفات غرق شدگی چهار سال گذشته
از سال ۱۳۹۳ به بعد که تفکیک مکانی تلفات غرق شدگی در آمارهای پزشکی قانونی استخراج و ارزیابی شد، رودخانه ها همواره در صدر آمار تلفات قرار داشتند. طی این سال ها (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶)، سه هزار و ۷۱۶ نفر بر اثر غرق شدگی جان باخته اند که یکهزار و ۱۰ نفر آن مربوط به رودخانه هاست.

پس از رودخانه ها، دریا (محدوده خارج از طرح) با ۶۹۰، استخر با ۵۸۲، کانال با ۳۵۵، دریاچه مصنوعی و سد با ۳۱۳ و چاه با ۱۲۳ مورد، در رتبه های بعدی تلفات غرق شدگی قرار دارند.

همچنین دریاچه های طبیعی ۸۶، دریا (محدوده مجاز) ۴۹ و سایر مکان های آبی ۵۰۸ نفر از تلفات غرق شدگی این چهار سال را در برمی گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا